Přes Vltavu se v Praze klene celkem osmnáct mostů. Nejdelší je Libeňský, nejkratší Čechův

5. prosinec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Mosty z vyhlídky pod Hanavským pavilonem

Naše nejdelší řeka, Vltava, vtéká do Prahy od jihu přes Zbraslav a opouští ji na severu přes Suchdol. Délka jejího toku na území hlavního města je téměř 31 kilometrů. Oba její břehy jsou v metropoli propojeny celkem osmnácti mosty.

Nejstarším funkčním je samozřejmě Karlův most, jehož stavba začala v roce 1357 a dokončena byla roku 1402. Nejmladší Trojský most je v provozu od roku 2014. Ten je zároveň nejsevernějším pražským mostem. Nejjižněji je položen Most Závodu Míru. Nejdelší ze silničních mostů je 780 metrů dlouhý Libeňský most. Nejkratší je se 169 metry Čechův most. Ten je kromě toho jedinou takto zdobenou mostní konstrukcí u nás z období secese.

Čtyři z mostů přes Vltavu jsou železniční: Vyšehradský, Branický (říkávalo se mu most Inteligence), Holešovický (nejmladší z nich, z roku 1976) a po tříleté rekonstrukci nedávno znovu zprovozněný Negrelliho viadukt (nejdelší železniční most u nás). Po osmi mostech přes Vltavu jezdí v Praze také tramvaje.

Přehled pražských mostů přes Vltavu od jihu k severu:

Most Závodu Míru z roku 1964 - 210 metrů
Radotínský most z roku 2010 - 236 metrů
Branický železniční most (Inteligence) z roku 1964 - 910 metrů
Barrandovský most z roku 1983 (2. polovina – 1988), 352 metrů
Vyšehradský železniční most z roku 1872 (přestavěn 1901), 298,4 metru
Palackého most z roku 1878 (rozšířen 1951), 229 metrů
Jiráskův most z roku 1931, 311 metrů
Most Legií z roku 1901, 343 metrů
Karlův most z roku 1402, 515 metrů
Mánesův most z roku 1914, 186 metrů
Čechův most z roku 1908, 169 metrů
Štěfánikův most z roku 1951, 263 metrů
Hlávkův most z roku 1911 (přestavěn 1962), 296 metrů
Negrelliho viadukt (železniční) z roku 1849 (rekonstrukce 2017-20), 1 110 metrů
Libeňský most z roku 1928, 780 metrů
Holešovický železniční most z roku 1976, 388 metrů
Most Barikádníků z roku 1928 (rozebrán 1977, 1980 znovu postaven), 221 metrů
Trojský most z roku 2014, 246 metrů

Pak je tu ještě most na Císařskou louku, na Dětský ostrov, mostky přes Čertovku, mosty na Císařský ostrov, most na Veslařský ostrov, na Slovanský ostrov, Novotného nebo Trojská lávka (otevřená v říjnu 2020, nahradila tu, která se zřítila v prosinci 2017). Ty ovšem vedou pouze přes levé nebo pravé rameno Vltavy.

Významné zaniklé mosty (seřazeno podle data vybudování):

Juditin most (asi 1172–1342) – předchůdce Karlova mostu
Most císaře Františka I. (1841–1898) – předchůdce Mostu Legií
Most císaře Františka Josefa I. (1868–1946) – předchůdce Štefánikova mostu
Rudolfova lávka (1869–1914) – na Klárov
Zbraslavský most (1896–1964) – původní
Vyšehradský železniční most (1872–1901) – původní
Most Barikádníků (1928–1977) – původní
Trojský tramvajový most (1982–2013) – takzvaný Rámusák

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.