Při chůzi s hůlkami si správně nastavte jejich výšku a pak už se pouze spolehněte na svůj instinkt

26. srpen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Chůze s hůlkami

Chůze s hůlkami aneb „nordic walking“ je aktivita, která zaměstná celé tělo. Při pravidelném tréninku vám jednoduché hůlky mohou zajistit rozvoj duševních a fyzických sil a budete se cítit dobře. Ovšem důležité je si trénink správně dávkovat, hůlky si správně nastavit, a pak už pouze synchronizovat dech s rytmickým pohybem paží. Radí MUDr. Petr Grenar.

Chůze s hůlkami je populární druh turistiky. A nutno dodat, že i zdraví velmi prospěšný. Je to aktivita, která zaměstná celé tělo, a pokud si zvyknete chodit na procházky vybaveni hůlkami, začne vás to i bavit. Místo chození do fitcentra vám jednoduché hůlky mohou zajistit skvělou kondici. Ovšem i hůlky mají svá pravidla a můžete si s nimi ublížit, pokud nebudete správně trénovat.

Pohyb s hůlkami je zcela přirozený

Chůze s hůlkami je pohyb, který má každý v sobě. Drahé kurzy, které zájemce zdlouhavé učí, jak chodit s hůlkami, jsou většinou pouze obchodní záležitostí… Je potřeba se řídit vlastním instinktem. Pohyb je ve své podstatě stejný, jako když chodíme na běžkách. Ze začátku se to trochu musíte naučit, ale stačí, když se na chůzi první dvě hodiny plně soustředíte a pak už to přijde samo. Nejlepší je s hůlkami jít a vůbec o tom nepřemýšlet, což přijde časem samo. Tak jako když jdete na procházku a nepřemýšlíte, kam dáváte nohy. Stejné je to i s hůlkami.

Důležité je si aktivitu si nadávkovat

Jestliže se vydáte hned na dlouhou túru a myslíte si, že vám hůlky na cestě pomohou, tak se vrátíte polámaní a hůlky ponesete v ruce nebo je radši necháte v lese. Důležité je si trénink dávkovat. Méně je více. Měli byste vždy skončit ve chvíli, kdy ještě můžete a druhý den si trénink o trochu prodloužit, abychom se postupně dostali na plnou zátěž. Ideální je v prvních týdnech začínat na tréninku v intenzitě od 10 do 15 min, nejlépe z počátku každý druhý den. Následně pak každý další trénink přidávat o 5 min navíc, až se dostaneme na úroveň 30 – 35 min. Poté už můžeme přejít na denní cvičený. Je to velmi individuální, ale hlavní měřítku je jednoduché. Po tom tréninku se druhý nebo třetí den nikdy nesmíme cítit rozlámaní.

Vyhněte se častým chybám

Hůlky nám v chůzi pomáhají, ale zároveň s nimi zatěžujeme horní partie zad. Pohyb paží by měl být rytmický a dynamický a synchronizovaný s dechem. Neměl by být silový, o hůlky bychom se pouze měli opírat. Důležité je ale nastavení výšky hůlek tak, aby byly do výšky prsou. Tato výška vás přiměje se při chůzi za hůlkou trochu natáhnout, nezatěžovat tak bederní partie a jít zpřímeně s rovnými zády.

Spustit audio