Proč se D1 opravuje, když je modernizace za dveřmi

19. duben 2013

Do začátku modernizace dálnice D1 chybí ještě pár dnů a přitom se na naší nejstarší dálnici už pracuje. Navíc jak si všimli pozorní posluchači, opravuje se dokonce úsek, na kterém by do měsíce měla začít rozsáhlá modernizace. Proto jsme zjišťovali, jak je to možné.

Prakticky jen pár minut poté, co jsme říkali, že modernizaci D1 u Šternova nic nebrání, volal jeden z řidičů, že tedy nechápe, proč se právě tam teď pracuje. Jak jsme zjistili, měl pravdu, na 44. kilometru D1 se opravovala vozovka, přestože nejpozději v červnu by právě tady měla začít rozsáhlá modernizace.

„Na jednu stranu je to trochu mrhání penězi, ale je to z toho důvodu, že dálniční údržba ručí za sjízdnost komunikace,“ vysvětluje vedoucí odboru správy dálnic z Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření a dodává: „Pokud se dálnice nechá dojít téměř do havarijního stavu a až poté se opravuje, tak bez ohledu na to, jak dlouho před plánovanou rozsáhlou opravou daná lokální oprava probíhá, musí se havarijní výtluky, prasklé desky nebo problémy s mostními konstrukcemi prostě řešit.“

V tomto konkrétním případě šlo o provizorní opravu cementobetonových desek. „Rozbité panely (vadné, případně uprostřed zlomené) se vyříznou a místo se zalije asfaltovou směsí. Používají se tu tedy i levnější materiály, které udrží vozovku po dobu rekonstrukce, než přijde na řadu finální oprava,“ přibližuje Ivan Čásenský z Ředitelství silnic a dálnic.

Současné odstavné pruhy dostanou zabrat

Modernizace každého úseku D1 je totiž plánována na 14 měsíců, a tak je zřejmé, že po současném povrchu se bude jezdit ještě docela dlouho a zátěž bude navíc prakticky dvojnásobná.

„Vozovka bude muset unést dopravu po dobu mnoha měsíců, kdy po jednom jízdním pásu budou jezdit oba dva směry. Současné odstavné pruhy budou muset po dobu tří měsíců snášet takovou dopravu, kterou nikdy nezažily,“ varuje Hoření.

Čtěte také

A to by bylo asi to nejhorší, co by nás mohlo potkat – vyskočený betonový panel v místě uzavírky, to by se klidně mohla dálnice zavřít. Na D1 se tak budou průběžně opravovat výtluky a panely, kde to bude potřeba. Paradoxně se muselo začít i s jednou větší opravou dálničního mostu u Měřína, jehož modernizace by mohla začít nejdříve za dva roky.

„Stav mostu byl ze sedmistupňové škály na šestém místě. Pravděpodobně by měl vážné problémy dočkat se v uspokojujícím stavu plánované modernizace. Z toho důvodu jsme na tuto opravu vypsali extra zakázku. Po opravě už most bude vyhovovat požadavkům na šíři vozovky po modernizaci, takže pak už nebude třeba ho znovu opravovat,“ uzavírá Jan Hoření. Během opravy zůstanou zachovány dva pruhy v každém směru.

autor: evk
Spustit audio