Rekonstrukce pražského Negrelliho viaduktu je ve finiši. Vlaky do Kladna a Kralup nad Vltavou by po něm měly znovu jezdit na konci května
Už jenom dva měsíce zbývají do konce rekonstrukce pražského Negrelliho viaduktu. Unikátní stavba z poloviny 19. století byla prvních šedesát let své existence nejdelším mostem Evropy. V posledních dvou letech ji dělníci z velké části rozebrali a znovu složili - a teď podstupuje první velkou zatěžkávací zkoušku.
Zátěžový test viaduktu probíhá na třech mostních objektech - na větvi, která vede od Křižíkovy ulice na Masarykovo nádraží, na mostě přes Křižíkovu ulici a také v úseku mezi ulicemi Křižíkova a Sokolovská. Pro měření se používá zatížení dvěma až šesti vozíky, přičemž každý z nich váží 62 tun. Každý vozík pak tvoří dva podvozky. Sleduje se například průhyb ocelových nosníků, rozevření spár nebo sednutí spodní stavby.
Historický most je po rekonstrukci z velké části postavený znovu. Odborníci říkají, že zvenčí by měl být k nerozeznání, dokonce vizuálně daleko blíže původnímu stavu z 19. století, protože spousta nepůvodních prvků přistavěných během 20. století zmizela.
Na druhou stranu vnitřek je dost odlišný - prostor mezi oblouky a náspem už nevyplňuje hlína, ve které se držela voda, ale drcený beton, a přibylo hned několik izolačních vrstev. Je z něj tedy modernizovaný, byť rozhodně ne soudobý, most v historickém obalu.
Rekonstrukce historické stavby z roku 1850 začala před sedmi lety a podle Správy železnic opravy pomůžou zvýšit plynulost provozu a umožní zvýšit počet vypravovaných vlaků.
Po svém otevření bude prvním dokončeným úsekem plánované rychlodráhy ve směru na Kladno, a hlavně na pražské letiště. Zároveň je to ale normální součást tratí od Kladna a od Kralup nad Vltavou, vlaky teď během rekonstrukce končí na provizorní zastávce Vltavská.
První vlaky by po něm měly jet koncem května a slavnostní otevření proběhne začátkem června. Podle Správy železnic stavba pokračuje bez problémů a otevření proběhne v plánovaném termínu.
Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů je památkově chráněná. Nese jméno stavitele Aloise Negrelliho.
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Dluh narůstá, ale společnost nemá žádné příjmy. Likvidátor firmy Salia Group navrhuje její konkurs
-
Analytik o průzkumu: Překvapil mě nárůst stran mimo Sněmovnu. Možná zažívají renesanci
-
Ministryně pro vědu a výzkum Langšádlová končí. Rozhodla se podat demisi
-
Odliv Italů a příliv uprchlíků. Snížit migraci Meloniová nezvládla, před eurovolbami mění strategii