Silnice bez výtluků? Musely by se od začátku dělat poctivě. A to stojí víc peněz

13. březen 2018
Silnice (ilustrační foto)

Vladimír Dráb vlastní kladenskou firmu ČNES dopravní stavby, která se stará nejen o středočeské silnice. Významným způsobem pomáhá potřebným, i proto byl nominován na ocenění Český Goodwill za dlouhodobou podporu Letohrádku Vendula v Horním Bezděkově na Kladensku, což je denní stacionář pro klienty s velmi těžkým zdravotním postižením.

Svoji ryze českou stavební firmu vybudoval Vladimír Dráb doslova od píky. A vůbec to nebylo jednoduché. Založil ji v roce 1993. „Podstatný bylo, že jsem vůbec nevěděl, do čeho jdu. A právě ta naivita byla na začátku paradoxně velice důležitá,“ popisuje majitel firmy své začátky.


Český Goodwill je původní český projekt, který oceňuje firmy, jichž si lidé váží pro jejich odpovědný přístup k podnikání, morální kvality a poctivou práci. Ocenění Český Goodwill je založeno na nominacích veřejnosti, přičemž už samotná nominace je tím největším oceněním.

Pro rozjezd a následné fungování bylo podle jeho slov nezbytné najít odborníky s charakterem. „To jsou lidé, na které se můžete stoprocentně spolehnout. Jsou to lidé, kterým můžete dát bez obav na starosti svoji firmu a můžete si třeba na chvíli odpočinout,“ vysvětluje Vladimír Dráb.

Dnes má jeho firma 450 zaměstnanců. Realizuje nejrůznější dopravní stavby, ale také se věnuje běžné letní a zimní údržbě komunikací. Teď po zimě ji čeká zejména oprava výtluků.

„Většina z nás si myslí, že výtluk vznikne tak, že asfalt, který je nahoře, zmizí, nebo že je nekvalitní. Ale problém je ve skutečnosti v podloží. V každé takové vozovce, na které se dělají výtluky, chybí podkladní vrstvy a je tam voda. Jenomže při mrazech ta voda zmrzne a nabyde na objemu. Vozovka se zvedne, ale už se nevrátí. Takže ta krycí vrstva, ten asfalt vypadá a zůstane výtluk,“ vysvětluje vznik nepříjemného problému stavař.

Kdyby ale těleso vozovky bylo v pořádku, byla v pořádku pláň, která by byla řádně odvodněná, a byly by tam všechny potřebné podkladní vrstvy, žádné výtluky by nevznikaly. „Ale to by se silnice musely dělat poctivě úplně od začátku a to pochopitelně stojí víc peněz,“ dodává Vladimír Dráb.

Podle jeho slov je tedy hlavním problémem nedostatek financí. V celé České republice je 55 tisíc kilometrů silnic. „Z toho je 50 tisíc silnic druhých a třetích tříd, které mají na starosti kraje. A jen 5 tisíc dálnic a silnic prvních tříd spadá pod správu státu, což je obrovský nepoměr,“ upozorňuje majitel stavební firmy.

Poslechněte si celý rozhovor s Vladimírem Drábem!