Škodovky jsou pro Michala Velebného láskou, koníčkem i povoláním

22. duben 2021

Někteří z nás mají to štěstí, že se jejich koníček stane zároveň povoláním. Michal Velebný, šéf restaurátorské dílny Škoda muzea v Mladé Boleslavi, to štěstí měl. Už mnoho let se podílí na záchraně a renovaci historických vozů.

Michal Velebný vzpomíná: „Historické a zejména závodní škodovky mě braly od dětských let, protože táta se strejdou pracovali ve vývoji (v mladoboleslavské Škodovce, tehdy AZNP – pozn.red.). Vyvíjeli závodní motory pro generaci pánů závodníků Fousek, Bobek, Žid, Horsák. Ti k nám občas zašli na kafe, já je měl možnost poznat osobně, a samozřejmě to ve mně zanechalo hluboký dojem. Už tenkrát jsem si začal zakládat soukromý domácí archiv výstřižků ze Světů motorů, Signálů a dalších časopisů. Tento archiv a znalosti o autech mě provázejí celý život.

Prvním vozem, který jsem vlastnil, byla Škoda 120 LS. Na vozech této typové řady jsem také pracoval kdysi jako student na lince. Šéfem restaurátorské dílny jsem osmým rokem. Je to různorodá práce. Starám se o celou sbírku, sháním součástky, podklady, pro naše exponáty, v archivech, po burzách, mezi sběrateli. Koordinuju vlastní restaurátorské práce, které probíhají u nás na dílně, i ty u našich externích dodavatelů. V archivu máme výkresy už z dob pánů Laurina a Klementa!“

Část expozice Škoda muzea připomíná sběratelskou vitrínu s autíčky, zde ovšem v měřítku jedna ku jedné

Díky nim může tým Michala Velebného vyrábět díly pro renovované vozy naprosto přesně a pokud možno dobovou technologií, aby autenticita vozu byla co největší. Pokud se vůz dochová ve špatném stavu, existují takzvané Knihy motorů, ze kterých lze zjistit, kdy bylo auto vyrobené, jakou mělo karoserii, čalounění, a ve většině případů dokonce i to, jakou mělo barvu a kdo byl prvním majitelem. Do Knih motorů mohou nahlížet i sběratelé, kteří by chtěli dát dohromady starý vůz. V restaurátorské dílně jim navíc rádi poskytnou konzultaci.

„Za úspěch považuji záchranu některých kusů, které byly téměř nenávratně ztraceny,“ říká Michal Velebný. „Právě dokončujeme záchranu jednoho závodního auta z roku 1959, které představíme v nejbližších měsících. Bude to dárek ke 120 letům motorsportu tady v Mladé Boleslavi. Před dvěma lety jsme dokončili renovaci ‚vozíku‘ Laurin&Klement BSC, je to druhý nejstarší automobil ve sbírce, pochází z roku 1908, a je to zároveň jeden z nejhezčích exemplářů v expozici Škoda muzea. Z toho máme taky velkou radost.

Automobilům jako koníčku se věnuji ve volném čase, víkendy dělím mezi rodinu a práci na svých exponátech. Občas jedeme na závody historiků s vozem Škoda Sport 1949, který se v roce 1950 zúčastnil závodu 24 hodin Le Mans,“ dodává Michal Velebný.

Spustit audio

Související