Spousta sborů v celém Česku zpívá naše písničky, z toho mám radost, říká Milan Klipec

31. květen 2021, aktualizováno
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Vystoupení s mladoboleslavským Original Swing Bandem

Snad každý Boleslavák ví, kdo je Milan Klipec. Dlouholetý sbormistr Paprsku, dětského sboru, zakladatel autorské písničkové soutěže Dětská nota. Ale taky vítěz mnoha pěveckých soutěží, působící několik let v divadle Rokoko. Život Milana Klipce je spojený s hudbou, což dokládají následující řádky.

Na gymnáziu v Mladé Boleslavi, na truc vedoucímu sboru Lyra, založil se spolužáky kapelu Oktet, hráli semaforské hity. Po maturitě následovaly beatové projekty, big beat, to byla tehdy móda! Kapela Mix s vlastními skladbami, pak Syncom, nazvaná podle americké družice, hráli Beatles, Mamas and Papas nebo Bee Gees. Z kapely Pekaři (zkoušeli v pekárně, Milanův tatínek býval pekař) se postupem času stala takzvaná zábavová kapela. Názory členů na to, co hrát a jak to hrát, kapelu rozpustily, jak to tak bývá. A tak se třemi kamarády založil K-System (všichni měli příjmení začínající na K). K-System zažil množství podob, od čtyřčlenné sestavy věnující se jazzrocku až po velkou kapelu s dechy, hrající na plesech.

A pěvecká kariéra Milana Klipce? V roce 1965 vyhrál Boleslavského slavíka, o 2 roky později následoval asi největší úspěch: na prvním ročníku celostátní soutěže amatérských zpěváků v Jihlavě, které se zúčastnilo mnoho současných známých jmen (Jitka Zelenková, Petra Černocká,…), zvítězil s vlastní písní Vraťte mi lásku. „Zpíval jsem to, čemu jsem sám věřil a to mi pomáhalo úspěšně soutěžit v konkurenci kultivovaných, školených hlasů.“

Jihlavský úspěch mu otevřel cestu k orchestru Karla Vlacha, ten ho přizval k nahrávání. „A tehdejší šéfdramaturg Jiří Týce mi ve středočeské redakci Československého rozhlasu zajistil spolupráci s orchestrem Pastýři pod vedením Petra Hanniga. S ním jsem pořídil v Hybešově ulici v Praze první rozhlasové nahrávky (dodnes zde sídlí Český rozhlas Region pro Prahu a Středočeský kraj, pozn. red.).“

Následovala soutěž Hledáme nové talenty v Lucerně, kde opět zvítězil. Soutěž moderovali pánové Jiří Šašek a Darek Vostřel, od nich přišla nabídka do divadla Rokoko. A ruku v ruce s ní nahrávání písniček na desky. Tu dobu označuje za svůj pěvecký vrchol.

Dětský sbor Paprsek Milan Klipec založil v roce 1974. „V Rokoku jsme byli označeni za plíživou kontrarevoluci, divadlo bylo zavřeno. Já tehdy dojížděl denně z Mladé Boleslavi, měl jsem nemocné rodiče, a tak jsem prošvihl jednání s právníky. Dostal jsem dodatečnou termínovanou smlouvu a byl z divadla de facto odejit.“ Musel rychle sehnat zaměstnání. Před angažmá v Rokoku opustil školství, zpátky ho nevzali. Nakonec dostal místo v Domě kultury v Mladé Boleslavi. „Šéf mi říkal, jsi kantor, jsi hudebník, založíš tady dětský sbor! Moc se mi do toho nechtělo, ale nakonec jsem se nechal přemluvit, a vidíte, stalo se mi to osudem.“

Paprsek existuje už téměř 50 let, za ta léta jím prošlo přes 1 500 dětí! Dnes už funguje pod vedením dcery Markéty, coby sbormistryně. Paprsek vystupoval u nás i v zahraničí, někteří z bývalých členů sboru se věnují zpěvu profesně. Třeba obě dcery Milana Klipce, Markéta i Kateřina. Nejznámější bývalou členkou Paprsku je Petra Páchová, která se v roce 2004 probojovala do finále SuperStar. „Zpívá naprosto skvěle, i její sestry, Petra se ale věnuje především výtvarné kariéře.“

Autorská písničková soutěž Dětská nota (dříve Pionýrská nota) „ustála“ všechny změny i období pandemie. Koná se nepřetržitě od roku 1974. „Poslední ročník jsme zachránili tím, že jsme na youtube vytvořili videopodobu soutěže, když nešlo koncertovat naživo.“ Předtím se každý rok pravidelně konalo 11 koncertů, vyprodaných během chvíle, na které přicházelo 4 až 5 tisíc diváků. Snad se situace uklidní a písničky Dětské noty se zase vrátí na pódia.

V hudební škole, kterou Milan Klipec provozuje s dcerou Markétou v současnosti, chodí žáci na zpěv nebo hru na nástroj (kytaru, baskytaru, klávesy, bicí, příčnou nebo zobcovou flétnu). A co v životě spojeném s hudbou pro Milana Klipce znamenalo a znamená nejvíc? „Těžko vybírat, ale asi je to existence Dětské noty. Kdyby po mně nezůstalo nic jiného, moje vlastní nahrávky zmizely v čase, tak 47 ročníků Noty, letos 48., to už je něco! Vznikla spousta nových písní, vyšlo mnoho cédéček, spousta sborů v celém Česku zpívá naše písničky. Na to jsem pyšný a z toho mám radost,“ dodává Milana Klipec.

autor: Jolana Nováková | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související