Správa železnic chce u Městce Králové opravit přejezd, kraj ale plánuje na stejné trati omezit dopravu

14. červen 2021

Obyvatelům a starostům obcí na trati mezi Křincem a Městcem Králové na Nymbursku se nelíbí záměr kraje na rušení dopravy. Středočeský kraj přes svou organizaci zabývající se veřejnou dopravou vytipoval 12 regionálních železničních tratí, na kterých jezdí málo lidí. Chtěl by na nich omezit dopravu, a tím tak ušetřit na dotacích.

„Jsem z toho smutnej, přiznávám. Takhle dráha byla zřízena za mého pradědečka a opravdu to pro Dymokury byl velký pokrok, že sem jezdí dráha, "říká senátor za TOP09 a obyvatel Dymokur Tomáš Czernin. Podle něj v době výstavby železnice bylo zrušeno šest rybníků a každý z občanů přinesl nějakou oběť, protože to vnímali jako pokrok. „Paradoxní je, že levice neví, co dělá pravice, neboť před týdnem jsem podepisoval, jako vlastník sousedního pozemku, souhlas s osazením závor na přejezdu, "dodává.

To potvrzuje mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. "Připravovaná rekonstrukce železničního přejezdu v Dymokurech by se měla realizovat v průběhu příštího roku. Celkové náklady odhadujeme na 10 milionů korun."

Zrekonstruované nádraží v Městci Králové

Starostové šesti obcí na trati a v okolí už podepsali memorandum o společném postupu při jednání s krajem. O zachování dopravy na trati se chce zasadit starosta Městce Králové Milan Pavlík z ČSSD.  „Za mně si myslím, že tato trať je využívána k turistickým účelům a že využívaná je."

Pro obyvatele Svidnice Miroslava Přibyla je vlakové spojení nezbytné pro to, aby se se dostal do práce. „Jezdím takhle od roku 2014. Jinak bych musel jedině na kole do Křince a vlakem potom do Nymburka," říká.

Svidnice

Zrušení trati by bylo komplikací i pro Vendulu Burger, která ve Svidnici provozuje divadelní školu. „Naši studenti sem jezdili v počtu 14-20 osob. Ten motoráček, který tady jezdí, vždyť to je nádhera.“

Dotaci na provoz od kraje dostávají dopravci, ne Správa železnic, říká její mluvčí Dušan Gavenda. „Pro nás je rozhodující, zda je na trati objednávána kapacita dráhy. Bez ohledu na to ale musí Správa železnic trať udržovat v provozuschopném stavu," vysvětluje,

Správa železnic tedy o rušení trati neuvažuje, naopak právě dokončuje rekonstrukci nádraží v Městci Králové. Návrh na útlum dopravy teď projednává se Středočeským krajem, aby se případně zabránilo zmařeným investicím.

autoři: Josef Podolák , Von
Spustit audio