Správa železnic musí šetřit. Zpozdí se například rozšíření trati v Kladně nebo rekonstrukce úseku z Prahy do Berouna

4. únor 2022 15:30

Správa železnic (SŽ) kvůli úsporám pozdrží opravy některých tratí. Červenou zatím dostal i jeden z úseků, který má být součástí očekávané trati mezi Prahou a Kladnem. Dělníci měli v největším středočeském městě začít pracovat letos, zatím na to ale nejsou peníze.

Cesta z hlavního kladenského nádraží do čtvrti Ostrovec trvá asi šest minut. Trať měli dělníci rozšířit a elektrifikovat. Správa železnic proto loni v říjnu začala hledat firmu, která to udělá. Na samotnou rekonstrukci bude muset ale Kladno nejspíš ještě počkat. "Teď momentálně přímo na tu část, která v letošním roce je ve výši 711 milionů, tak prostředky kryté nejsou," popsal dnes ředitel SŽ Jiří Svoboda.

Kvůli úsporám bude nejspíš déle trvat i příprava rekonstrukce úseku z pražského Smíchova do Berouna. Správa železnic musí šetřit i na údržbě. „A ohledně toho dalšího vývoje, se bude hledat ten podíl mezi dalšími zdroji národními versus možnosti čerpání dotačních titulů,"říká Svoboda.

Čtěte také

Žádné přestavby ale Správa železnic rušit nebude, jen ty vybrané na čas pozdrží. Odklad se podle Svobody netýká staveb, které už železničáři zahájili.  Dál by tak letos měli dělníci opravovat železniční uzel v Pardubicích, trať z Ústí nad Orlicí do Brandýsa nad Orlicí nebo úsek z Velimi do Poříčan.

Bezpečnější železniční přejezdy 

Skoro dvě a půl miliardy korun dá Správa železnic i na zabezpečení přejezdů. „Jedna z klíčových priorit nadále zůstává zajišťování bezpečnosti. A to jak na přejezdech, tak v budoucím vybavení systémem ECTS. A budeme hledat i cenově dostupnější řešení pro regionální tratě,"říká ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Správa železnice bude letos hospodařit s rozpočtem 53 miliard korun, z toho 37 miliard by měla mít na investice. Se stejnou částkou organizace začínala i loni, nakonec však měla skoro 60 miliard korun.

Čtěte také

Odklad se nebude týkat už zahájených staveb. Pokračovat se bude také v renovaci 53 nádražních budov. Dokončeny budou například rekonstrukce památkově chráněných staveb v Českých Budějovicích, Praze, Plzni nebo v Pardubicích. Správa také dokončí už rozpracované akce na minimálně 150 železničních přejezdech. Letos na ně chce dát přes 2,4 miliardy korun.

Svoboda také upozornil na to, že téměř po celý rok bude kvůli pokračující modernizaci přerušen provoz mezi Brnem a Blanskem. Jezdit se naopak začne na úsecích čtvrtého železničního koridoru mezi Sudoměřicemi a Voticemi a také Soběslaví a Doubím. Železniční síť se tak rozroste o 28,7 kilometru a sedm zastávek.

V loňském roce správa podle Svobody dokončila modernizace a opravy 97 kilometrů tratí, dále rekonstrukci 73 nádražních budov v hodnotě dvou miliard korun a také zabezpečení železničních přejezdů.

autoři: Marie Veselá , Von
Spustit audio