Středočeští zastupitelé chtějí od července zdražit jízdné zhruba o čtvrtinu. Návrh ještě musí projednat vedení Prahy

29. březen 2021

Středočeský kraj od července zdraží v průměru o čtvrtinu jízdné ve veřejné dopravě. Důvodem je pokračující propad příjmů. Návrh dnes schválili krajští zastupitelé. Ještě ho však musí schválit Rada hlavního města Prahy. „Bez společné dohody by navýšení nebylo možné kvůli provázanosti dopravy i jeho organizátorů (ROPID a IDSK) provést,“ říká středočeský radní pro mobilitu Petr Borecký (STAN). 

Pokud by se jízdné nezdražilo, bylo by podle radního nutné veřejnou dopravu výrazně omezit. Připomněl, že tarify se neměnily od roku 2011, inflace za toto období činí 21 procent. Od loňského roku navíc situaci v dopravě nepříznivě ovlivňuje pandemie koronaviru. Důvodem rostoucích nákladů jsou i vyšší platy řidičů, nákupy nových autobusů a integrace pražské integrované dopravy. Středočeský kraj loni vynaložil na veřejnou dopravu 3,5 miliardy korun a letos to bude podle radního ještě víc. Tak vysoké výdaje podle Boreckého nejsou dlouhodobě udržitelné.

Tržby v minulém roce vlivem pandemie Covid-19 klesly o 30 %, což jen v linkové autobusové dopravě činí přes 300 milionů korun, a to bez vyčíslení dopadů pro obce. Výběr jízdného na území Prahy poklesl oproti předpokladu o 31 %, což představuje 1,2 miliardy korun. Takovýto propad nedokážeme pokrýt z vlastních rozpočtů,“ říká radní Borecký. Bez zdražení jízdného by muselo dojít ještě k větší redukci počtu spojů, než dochází již teď.

Navržené změny nebudou mít na rezidenty hlavního města výrazný vliv, protože u nich nedojde ke změně cen jízdného pro pražská časová pásma P, 0 a B. „Změny pro území Středočeského kraje budou naopak komplexnější. Týkají se totiž jednotlivého i časového jízdného,“ upozorňuje Petr Borecký, a dodává: „Oproti situaci v hlavním městě náš kraj poskytuje návazně na státem nařízené zvýhodněné jízdné slevu 75 % pro žáky, studenty a občany starší 65 let, takže dopad zdražení jízdného je na tyto skupiny cestujících poměrně malý. Naším cílem je převést část rezidentů na časové, tj. dlouhodobé, jízdné, a proto dojde časem k další diferenciaci tarifů a zejména pak zvýhodnění celoročních kupónů.“

Opoziční hnutí ANO se zdrželo hlasování. Zastupitel za ANO František Petrtýl vyjádřil obavu, že lidé budou kvůli zdražení ve větší míře jezdit auty. Hejtmančin náměstek pro finance Věslav Michalik (STAN) namítl, že kdyby se jízdné nezdražilo, musela by být omezena doprava nebo jiné služby ve Středočeském kraji. Kraj by si jinak na veřejnou dopravu musel půjčit, což Michalik označil za nesmysl.

Hejtmanství již loni v prosinci zrušilo žákovské a seniorské jízdné zavedené v minulosti na základě předvolebního slibu ČSSD. Žáci, studenti a lidé nad 65 let mohli do konce loňského roku v regionu jezdit zdarma. Tato skupina má stejně jako jinde ze zákona slevu 75 procent z jízdného a zbylých 25 procent jim na požádání zpětně proplácel kraj.

autor: Von | zdroj: ČTK
Spustit audio