Trať po nehodě u Českého Brodu je sjízdná po jedné ze tří kolejí. Provoz stál 13 hodin

15. červenec 2020 08:43

Havarované vlaky u Českého Brodu se ve středu v 8:00 podařilo od sebe odtrhnout, jsou vykolejené, uvedla Správa železnic na twitteru. Na místě pokračují odklízecí práce. Škoda na osobním vlaku, ve kterém zemřel průvodce a desítky lidí byly zraněné, jsou podle Drážní inspekce 40 milionů korun, na vozidlech nákladního vlaku pět milionů korun a na lokomotivě nákladního vlaku 300 tisíc korun.

První vlak po hlavním koridoru u Českého Brodu projel v 10:30. Vlaky mají k dispozici jednu kolej ze tří, jezdí místem sníženou rychlostí, maximálně 20 kilometrů za hodinu. 

"Některé vlaky jedoucí z Prahy budou vedeny odklonem přes Nymburk, vlaky jedoucí do Prahy pak odklonem přes Benešov. Plné obnovení provozu předpokládáme ve večerních hodinách," řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. 

Policie vyšetřuje nehodu vlaků u Českého Brodu jako obecné ohrožení z nedbalosti a ublížení na zdraví s následkem smrti z nedbalosti, řekla policejní mluvčí Martina Fejfarová. "V současné době je na místě policejní dron, který pomáhá zadokumentovat celou situaci železniční nehody," dodala. 

Na místě je i speciální tank drážních hasičů, aby zajistil soupravu před převrácením. 

Soupravu CityElefant připevní hasiči řetězem k tanku, zajistí tak její stabilitu při vyprošťování. 

Při prvním pokusu se dvěma lokomotivami brzy ráno se soupravy odtrhnout nepovedlo."Na místo proto zamířily další dvě a začalo také rozřezávání kusů soupravy autogenem," řekl mluvčí středočeských hasičů Petr Svoboda.

Provoz na trati je zastaven, rychlíky jezdí odklonem přes Lysou nad Labem. Regionální vlaky jsou nahrazeny autobusy.

Pražská integrovaná doprava (PID) na twitteru uvedla, že cestující příměstských linek S1, S2, S7 a S22 musí kvůli náročnosti odstraňování následků nehody a odklánění vlaků počítat ráno s omezením.

„Vzhledem k odklonu dálkových vlaků přes Nymburk a Čelákovice je provoz linek S2 a S22 velmi nepravidelný. Návazné autobusové přípoje nelze garantovat,“ uvedl PID.

Jeden mrtvý, čtyři těžce zranění

Osobní vlak CityElefant, který mířil z Prahy do Řečan nad Labem, narazil podle informací hasičů v úterý kolem 21.30 do posledního vagonu stojícího nákladního poštovního vlaku. 

Lokomotiva CityElefantu se do vagonu nákladního vlaku vklínila. A osobní vlak vykolejil. Nehoda se stala na jednom z nejvytíženějších železničních úseků v republice. V osobním vlaku v době střetu cestovalo 100 až 120 lidí.

Nehodu nepřežil strojvůdce. Hasiči uvedli, že zůstal zaklíněný v kabině. Podle mluvčí záchranné služby Petry Effenbergerové utrpěli čtyři lidé těžká poranění a 31 cestujících bylo zraněno lehce. Lidé většinou z nehody vyvázli s pohmožděninami a lehčími poraněními nohou. Mezi zraněnými bylo i osm nezletilých.

U nehody na jednom z nejvytíženějších železničních úseků v zemi zasahovalo několik vrtulníků, přistaven byl evakuační autobus hasičů. Pražští hasiči k nehodě vyslali speciální vyprošťovací kontejner.

U nehody zastavoval i speciální vůz Atego pražské záchranné služby, který je určen pro události s větším počtem zraněných.

Příčiny nehody?

Příčiny nehody jsou v prvotní fázi vyšetřování. Ministr průmyslu a dopravy Karel Havlíček (za ANO), který se vydal v noci na místo, uvedl, že trať, na níž se nehoda stala, je podle něj nejlépe zabezpečená v republice. Technika podle ministra zřejmě neselhala.

Strojvůdce osobního vlaku ale považuje za zkušeného, podle něj nebyl přepracovaný, vrátil se z dovolené.

„Je pravda, že měl mít přibližně 30 minut poté pauzu,“ řekl ministr. Uvedl, že nelze vyloučit, že u strojvedoucího mohla nastat zdravotní indispozice.

Šéf Českých drah Václav Nebeský také uvedl, že příčinou nehody nebylo to, že byl strojvedoucí vlaku přepracovaný: „Strojvedoucímu bylo 40 let, byl odpočinutý, poměrně zkušený – má desetiletou praxi u Českých drah. Na takto vybavených tratích, konkrétně na takto vybavených strojích, jezdil přes šest let.“

autoři: Radek Duchoň , Nikola Kopáčová | zdroje: iROZHLAS.cz , ČTK
Spustit audio