Trpíte nízkým tlakem? Přizpůsobte své kondici denní plán a náročné výkony dobře načasujte

17. únor 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Měření tlaku (ilustrační foto)

Vysoký tlak je ze zdravotního hlediska rizikovým faktorem, hlavně pokud o něm nevíme. Oproti tomu nízký tlak sám o sobě není problém, ale lidé s nízkým tlakem se často nemusí cítit dobře. Problémy mohou být hlavně po ránu. Nízký tlak se nedá léčit, ale správným přístupem můžeme snížit negativní pocity na minimum a cítit se svěží.

Hlavně hned neskákat z postele!

V případě nízkého tlaku existuje jedno nebezpečí. Nízký tlak může způsobit kolapsový stav a pád může způsobit zranění. Při rychlém vstávání z postele se nám může zamotat hlava. Vstávejte proto pomalu a na rozhýbání si ponechte dostatek času. Po ránu může být problém i pouhé vstávání ze židle, takže opatrně. Při nízkém tlaku je potřeba dát tělu čas, aby se po probuzení do mozku dostalo dostatek krve.

Pokud jste po ránu díky nízkému tlaku zpomalení, možná utíkáte do práce na poslední chvíli. Pokud nestíháte, budíka si nastavte o půl hodiny dříve, abyste měli dost času a navykli své tělo v tuto dobu vstávat. Pořádně se nasnídejte a nezapomeňte si v rámci snídaně dát kávu nebo zelený případně černý čaj. Tedy nápoje, které stimulují a tlak mohou optimalizovat. Působí ale na každý organismus trochu jinak, takže je potřeba účinek čajů nejprve opatrně vyzkoušet.

Ranní rozcvička vs. káva

Rozcvička po ránu je lepší než káva. Tím se tonizuje celý organismus a tělo se zadaptuje na nízký tlak. Ale je to velmi individuální. Právě z hlediska výšky tlaku na pohyb reaguje každý jinak. Někteří lidé s vysokým tlakem vyběhnou rychle do schodů a tlak jim klesne, u jiných je to přesně naopak. Je potřeba opatrně vyzkoušet, co pomáhá konkrétně na vás, abyste se přes den udrželi v co nejlepší kondici a svěží.

Nízký tlak se může srovnat v průběhu života

Pokud se někdo s nízkým tlakem už narodí, první šance na zlepšení je srovnání tlaku během puberty. Další příležitost pak přichází s vyšším věkem. U někoho může dokonce nastat i skoková změna na tlak vysoký. Nejhorší je tlak kolísavý. To je potom velký oříšek pro lékaře, kteří si pak lámou hlavu, jak ho srovnat.

Tlak se také může razantně změnit v průběhu života po výrazném hubnutí nebo po velké změně životosprávy. Nebo i jako příznak nějakého onemocnění. V každém případě s nízkým tlakem se musíme naučit žít. Vyzkoušet, kdy se v průběhu dne cítíme nejhůře a nejvíce znaveni, jestli ráno nebo odpoledne, a podle toho si domlouvat důležitá pracovní jednání nebo pracovní výkony. Anebo je nutné své tělo dobře poznat a naučit se, jak si tlak přirozeně zvednout i v době, kdy většinou pociťujeme útlum.

Spustit audio

Související