V Křetíně můžete navštívit svět kolejí a vláčků. Modelovou železnici vám představí sám její tvůrce

29. březen 2022

Modelářství se věnuje František Bačovský od mládí. Léta mikroskopické práce se proměnila v úžasný svět kolejí, vláčků, domů, lesů a řek. I po desítkách let je stále co doplňovat a vylepšovat. V podkroví jeho domu v Křetíně na Boskovicku postupně vzniklo Muzeum modelové železnice, které mohou obdivovat návštěvníci z blízkého i dalekého okolí.

Historie současného kolejiště sahá do středoškolských let pana Bačovského, kdy se pustil do zhmotnění svého dětského snu vytvořit modelové kolejiště. Zkušenosti začal sbírat v modelářském klubu v Brně na Úvoze. První skutečné kolejiště ale vybudoval až po svatbě v podkroví rodinného domu. Tehdy mělo rozměr dva krát tři metry. Během času ale muselo ustoupit rodinným potřebám a modely se tak na čas přesunuly do krabic.

Až po letech vláčky učarovaly synům, kteří panu Bačovskému dodali nový impulz pro návrat mašinek a vagónků zpět na koleje do miniaturní krajiny. Model železnice pak několikrát přebudovávali, měnili dispozice, umístění v podkroví, velikost i řízení, až dostal svoji současnou podobu. I dnes je ale na modelu stále co doplňovat a vylepšovat.

Mravenčí práce s lupou a pinzetou

Celý model krajiny vychází ze základního poměru vláčků TT, tedy 1 : 120. Tímto poměrem se pak řídí i stavba budov, silnic, lesů a týká se i doplňků jako jsou automobily nebo osoby. Zvláště v případě titěrných figurek cestujících i ostatních obyvatel malého světa, díky kterým celý model doslova ožívá, musel František Bačovský prokázat neuvěřitelnou zručnost. Figurky totiž nakupuje nebarvené. Jednak proto, že jsou levnější a také proto, že si je může „obléknout“ zcela podle svého.

Miniaturní figurky dotváří příběh jednotlivých míst. Modely díky nim doslova ožívají

Většina toho, co můžeme na kolejišti vidět, je vyrobena ručně. Například každý jednotlivý strom, kterých je v modelu několik tisíc, vyráběl František Bačovský sám. Stejně tak lampy, sloupy nebo mosty. Některé budovy vycházely ze stavebnic, většina lokomotiv a vagónů, stejně jako koleje, jsou kupované. Reliéf krajiny i jeho výzdoba a doplňky jsou pak výsledkem tisíců hodin pečlivé a opatrné práce.

Přijďte kdykoliv

Dokud měl František Bačovský zaměstnání, muzeum železnice mělo pevně dané návštěvní hodiny. Teď v důchodovém věku rád ukáže návštěvníkům výsledky práce své i jeho pomocníků kdykoliv po předchozí telefonické domluvě. Číslo je 603 275 762. Doporučený věk návštěvníků je od 14 let, protože kolejiště není umístěno v žádné vitríně a celý model je velmi zranitelný.

Spletité kolejiště je propracované do nejmenších detailů

Vítány jsou samozřejmě i mladší děti, ovšem pod bedlivým dozorem rodičů. I nepatrný dotyk všetečných dítek totiž může znamenat značné poškození. V bezpečí rodičovské náruče ale dětská očka jistě zazáří stejně tak, jako oči dospěláků, kteří se rádi alespoň na chvíli stanou opět dětmi.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová