Ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi se vrátíte do dob, kdy české automobily začaly dobývat svět

7. únor 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Exponáty v horních regálech je možné si zblízka prohlédnout z úzkého balkonu

Jsou města, která jsou natolik svázaná s určitou tradicí nebo místní firmou, že si jeden název bez druhého nedokážeme představit. Například auto Škoda a Mladá Boleslav ve Středočeském kraji. Historie těchto vozů je tak významná, že v původních výrobních halách z počátku 20. století vzniklo Škoda Muzeum. Najdete v něm celou základní vývojovou řadu značky Laurin & Klement a Škoda až po nejnovější modely.

Mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement byli původně vášniví cyklisté. Nakonec ale díky své šikovnosti založili jednu z nejstarších automobilových značek na světě. A dnes můžete v Mladé Boleslavi navštívit její muzeum.

Exponáty v regálech jsou několikrát do roka zcela obměňovány

Hlavní hala s exponáty se nachází v místech, kde se až do 20. let minulého století vyráběly vozy a stabilní motory podle licence holandské firmy Bronz. Proto se hlavní hale také někdy říká „Starý závod“ nebo „Bronzák“. K vidění jsou tam zakonzervované prvky litinové konstrukce nebo portálový jeřáb.

Muzejní trvalá výstava má přibližně sedmdesát exponátů. Část z ich se pravidelně každé dva až tři měsíce proměňuje, a to především v tak zvaných autoregálech, které jsou až do stropu seřazené u zdi hlavní haly. Na pěti výstavních plošinách si z pochozího balkonu můžete zblízka prohlédnout přibližně dvacet pět historických vozů. A když se do muzea budete pravidelně vracet, pokaždé uvidíte nějaké novinky.

Vývojová řada značky Laurin & Klement

Václav Laurin a Václav Klement vyrobili své první jízdní kolo v roce 1895. O čtyři roky později začali vyrábět i motocykly, se kterými se účastnili soutěží. V roce 1905 z jejich dílny vyjel první model automobilu – Voiturette A. A okamžitě se stal prodejním trhákem. Voiturette byla elegantní, spolehlivá a navíc cenově výhodnější než konkurenční vozy. Ačkoliv neměla střechu, jízda byla díky speciálnímu pérování a pohodlným sedadlům velmi příjemná. Luxusním bílým automobilem typu Voiturette jezdil dokonce i japonský císař.

L & K - Škoda Typ 110 1929

Svědkem postupné proměny značky je vůz, který vznikl v roce 1925 po fúzi automobilky a plzeňské strojírny Škoda - legendární „Laurin & Klement - Škoda 110“. Kupé pro cestující bylo velmi pohodlné, byl zde dostatek prostoru i pro zavazadla, a aby se zbytečně neplýtvalo místem, náprava byla umístěná přímo na blatníku vedle motoru. Naprostou novinkou byla pak elektrická světla.

Milovníci velkých limuzín určitě ocení vystavený vůz ŠKODA SUPERB 4000 TYP 919. Jediný dochovaný exponát s osmiválcovým motorem. Celkem deset vozů bylo vyrobeno ještě před vypuknutím 2. světové války. Vůz je synonymem luxusu a mohla si ho dovolit pouze bohatá klientela. Už při konstrukci se počítalo s tím, že majitele bude vozit řidič. Prostor pro cestující připomíná spíš menší pokoj a od řidiče je oddělen přepážkou.

Vystavené jsou i novější vozy a prototypy

V muzeu si můžete prohlédnout i vůz Formule 3 – Spider, kterým jezdila slavná sourozenecká dvojice Václav a Jaroslav Bobkovi. Úspěchy slavili zejména při soutěžích na okruhu v Brně. Jejich závodní vůz byl odvozen z modelu ŠKODA 1000 MB z roku 1964. Mnoho komponentů bylo využito právě ve Formuli 3 - Spider.

A v inspiraci slavnou „tisícovkou“ vznikl také jediný existující prototyp Škody 1000 MB Combi. Do sériové výroby ale neprošel. Vůz měl zadní pohon, a aby se v modelu Combi motor vešel pod zavazadlový prostor, musel se sklopit na ležato. Proto mu technici říkali „Hajánek“ nebo „Hajaja“.

Spustit audio