Vejce je ideální přírodní multivitamin a nezvyšuje cholesterol v těle

Vjece jsou výborným zdrojem vitamínů
Vjece jsou výborným zdrojem vitamínů

Chcete-li pro své tělo udělat dobře, jezte aspoň dvě vejce denně. Vejce obsahuje tolik prospěšných látek, jako skoro žádná jiná potravina. Vejce je navíc dobře stravitelné, zahání pocit hladu a pomáhá při léčbě.

Vejce obsahuje 65% vody. Větší množství vody najdeme v bílku. Bílkovina je v něm asi 11%, ve žloutku je bílkovin 17%. A pozor, cholesterol z vajec nezvyšuje hladinu cholesterolu v těle. To potvrdilo mnoho klinických i populačních studií.

Stavba ptačího vejce

Vejce obsahuje prospěšné tuky – nenasycené mastné kyseliny. Těch máme dnes nedostatek, a přitom je najdeme ve vejcích. Poměr Omega 3 : Omega 6 by se měl v ideálním případě blížit jedna ku jedné. Ve slepičích vejcích je poměr správných nenasycených mastných kyselin k ne úplně dobrým je 14:1!

Tuky z vajec, i bílkoviny, jsou dokonale stravitelné. Proto se vejce používají jako dietní potravina nebo do jídel při nějaké rekonvalescenci.

Vejce snižují pocit hladu, proto vajec nemůžeme najednou sníst mnoho. Ale pozor, emulgovaný cholesterol může dráždit trochu žlučové cesty. Toto se projevuje, pokud sníme více jak 5 vajec najednou.

Přírodní vitamínová bomba

Někdo při dietě konzumuje jen bílek a zbavuje se žloutku. Prosím, nedělejte to. Žloutek obsahuje tuky, třetina z nich jsou fosfolipidy důležité pro buněčnou stěnu a zbytek jsou nenasycené mastné kyseliny Omega 3, kterých máme. Cholesterolu je tam málo, ale navíc je krytý emulgátorem tuků, a to je dobře!

Množství vitamínů ve vejcích je obrovské.

  • Množství vitamínu D v jednom žloutku pokrývá 30% denní potřebné dávky pro člověka. Lidé, kteří neradi jedí rybí tuky, si dají tři vejce a splní povinnou denní dávku.
  • Ve žloutku najdeme 19 % denní potřebné dávky vitamínu A, který slouží pro regeneraci kůže a zrakového pigmentu.
  • Vitamínu E, je ve žloutku 11% doporučené denní dávky pro člověka. To je vitamín dlouhověkosti.
  • Ve vejci najdeme i vitamín B6, který je důležitý pro mozkovou činnost. Jeho množství pokrývá 30% doporučené denní dávky pro člověka. Tudíž tři vejce stačí.
  • Úplným favoritem je vitamín PP, který napomáhá regeneraci kůže, působí protizánětlivě a zvyšuje obranyschopnost. Toho je tam celá polovina doporučené denní dávky.

Jezte vejce!

Vařte je a upravujte vařením ve vodě. Je to zdravější způsob přípravy než vejce smažená.

Žloutek je v každém vejci stejný, mění se pouze množství bílků. Prospěje nám více bílku. Proto je lepší kupovat vejce velikosti L nebo XL.

Pro průměrného zdravého dospělého člověka je vhodné jíst 2 – 3 vejce denně! A jezte je raději ráno a dopoledne.