Vladimír Handlík si splnil sen. S letounem Caudron doletěl až do Francie

12. březen 2020

Pro Vladimíra Handlíka jsou historická letadla celoživotní vášní. Nelze se divit, že se tento úspěšný modelář a vítěz MS v leteckém modelářství z roku 1994 stal vedoucím Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi. Dnes spolu se svým týmem staví repliky historických letadel, která se využívají pro vyhlídkové lety. S letadlem Caudron G3 z roku 1913 doletěl až do Francie a splnil si tak svůj životní sen.

Vladimír Handlík se před 6 lety stal vedoucím Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi. Vedle třiceti muzejních exponátu tu najdete i vitrínu s malými modely rádiem řízených letadel, které vás přivedou na samotný počátek celého příběhu.

Mezi několika modely národního reprezentačního týmu najdete i dva stroje, se kterými Vladimír Handlík závodil na MS a ME v leteckém modelářství. Nejpyšnější je na svůj model francouzského historického letadla Caudron G3, se kterým vyhrál v roce 1994 1. cenu na mistrovství světa a o rok později i 1 cenu na mistrovství Evropy. Ostatně Caudron G3 byl pro Vladimíra Handlíka doslova osudový. Splnil mu sen hned dvakrát. Ten druhý sen byl ještě mnohem větší než zmíněná 1. cena na mistrovství světa.

Od lepidla a modelářské práce do pilotní kabiny

Úspěchy v leteckém modelářství Vladimíra Handlíka ještě více posílily v jeho zálibě pro historická letadla. Přestávalo ho bavit pouze modely vyrábět. Chtěl si v letadlech také zalétat. V roce 1996 získal pilotní průkaz na ultralehká letadla a začal uvažovat o stavbě první repliky historického letadla.Chtěl zažít pocit prvních leteckých pionýrů z počátku 20. století.

Repliky skutečných letadel jsou ale samozřejmě mnohonásobně náročnější než modelářství. Na to už bylo nutné postavit tým schopných lidí.Vladimír Handlík umí pro letadla nadchnout snad každého. Navíc měl štěstí. V Mladé Boleslavi byla parta nadšenců, kteří se k němu přidali a vytvořili skvělou partu, ve které se všichni doplňují. Postupně už vyrobili 12 replik historických letadel, která jsou plně funkční a využívají se na vyhlídkové lety nad Mladou Boleslaví.

Cesta za snem ale byla skutečně dlouhá

Zatím nejcennější historickou replikou je již zmiňovaný francouzský letoun Caudron G3 z roku 1913. V originále se totiž nedochoval a na celém světě jsou dnes pouze dvě repliky. Jednu vyrobil se svým týmem Vladimír Handlík a najdete jí přímo v mladoboleslavském leteckém muzeu, druhá je v domovině Caudronu, ve Francii. Když se v dokončeném letadle Vladimír Handlík konečně proletěl, napadl ho skvělý nápad. Což takhle zaletět si do Francie a proletět se s druhou replikou?

Mapa letu

Nápad to byl skvělý, ale uskutečnit tak komplikovaný projekt bylo možné pouze s mimořádným nadšením a odhodláním. Vladimír Handlík připravoval cestu několik let. V létě roku 2018 konečně nastaly vhodné okolnosti a bylo možné vyrazit do letiště La Ferté – Alais, které leží přibližně 50 km pod Paříží.

Let trval dva dny a kvůli doplnění paliva bylo nutné naplánovat celkem 9 přistání na cestě tam i zpět. Smělého letce po zemi následovalo nákladní auto s náhradními díly a různými součástkami. To kdyby bylo nutné po cestě něco opravit. Naštěstí nic z toho nebylo potřeba. V La Ferté – Alais pak čekal všechny velký svátek. Dva Caudroni se proletěli ve vzduchu a letci na sebe při letu nadšeně mávali. Vladimíru Handlíkovi se tak splnil velký sen, který spřádal více než 20 let.

Spustit audio