Výročí LIAZ: Přijede i liazka, která byla v roce 1988 druhá na Dakaru

13. květen 2023

Nákladní auto LIAZ snad ani nejde zničit. S jedním z nich byl Jiří Moskal druhý na Rally Paříž - Dakar, pak jezdilo u zemědělců na poli, tahalo těžké klády a teď je z něj výstavní kousek. Majitelé liazek se nyní chystají na velký sraz do Mnichova Hradiště, kde se kdysi legendární vozidla vyráběla. Podrobnosti přináší reportér Radek Duchoň.

Majitel liazky Ondřej Liška otáčí klíčem v zapalování a vzápětí se ozývá typický dunivý hlas motoru. Je to zvuk historicky nejúspěšnějšího vozu značky LIAZ, druhého z Dakaru v roce 1988.

Liazka, která skončila v roce 1988 na Rally Paříž - Dakar druhá

„To je ale krásný zvuk. Je to šestiválec, řadový šikmý motor. A protože v Africe byla tehdy nekvalitní nafta, tak tam pánové měli přídavný čerpadlo. A správné auto Dakaru má taky tři sedačky,“ popisuje nadšeně Liška. Pořízením liazky si totiž splnil svůj dávný sen, koupil si ji k 40. narozeninám.

Na rekonstrukci auta se podílí i bývalý zaměstnanec firmy, Vladimír Vaněk.

„Je to nostalgie. Tak jsme přece Hradišťáci a je to něco úžasného. Je to nádhernej auťák a pamatujeme ho, když tady jezdil poprvé. Vždycky to tak hučelo, že to bylo slyšet v celým Hradišti. Jsme strašně rádi, že se povedlo dát ho do tohoto stavu.“

70 let LIAZ

Mnichovo Hradiště řipravuje na konec května velkou slávu. Na sraz u příležitosti 70 let od chvíle, kdy z tamní výrobní linky sjelo první vozidlo LIAZ, přijede 90 aut této značky. Zároveň je to 20 let od doby, kdy se areál společnosti natrvalo uzavřel.

Starosta Mnichova Hradiště Jiří Plíhal ze Sdružení nezávislých kandidátů žijeme pro Hradiště prozrazuje něco málo z toho, co město na oslavy chystá:

„Mimo jiné budeme promítat třicetiminutovou smyčku, kde jsme z Český televize, Českého filmového archivu a z různých institucí posbírali různé dokumenty a zpravodajské šoty. který o LIAZu a hlavně z jeho výroby byly. A věřím tomu, že i dědečkové přijdou vnukům ukázat, co tu vlastně vyráběli.“

Mezi pamětníky slavné továrny jsou také lidé, kteří jezdili dělat servisní techniky aut třeba i do Afriky a například v Jihoafrické republice prý jezdí některé liazky dodnes.

autoři: Radek Duchoň , JMys
Spustit audio

Související