Vzniku plochých nohou můžeme zabránit správnou prevencí

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ploché nohy (ilustrační foto)

Ploché nohy mohou způsobit nepříjemné sekundární zdravotní problémy. Léčba plochých nohou je celoživotní a poměrně komplikovaná. Ze všeho nejdůležitější je proto prevence. Mezi hlavní příčiny vzniku plochých nohou patří především nekvalitní obuv. Kvalitní obuv je základ, ale pomoci mohou i různé ortopedické a rehabilitační pomůcky, cvičení nebo chůze na boso. Radí MUDr. Petr Grenar.

Klenba plosky nohy při chůzi reaguje jako první nárazníková zóna. Zdravá klenba chodidla funguje jako pružina, která odpruží náš pohyb. Pokud se klenba zbortí, nemá sílu, aby primární nárazy odstínila. Nárazy při chůzi se tak dále přenáší na kolena, kyčle a páteř. Když se klenba zbortí, je léčba problematická a celoživotní. Základ je proto správná prevence.

Celoživotní léčba, která pouze snižuje negativní vlivy

Léčba plochých nohou je celoživotní a poměrně komplikovaná. Nejdůležitější je proto vzniku ploché nohy zabránit. V nekvalitní obuvi klenba při chůzi výrazně trpí. Velkou pomocí jsou různé ortopedické pomůcky, ale investice do kvalitní obuvi se rozhodně vyplatí. Mezi vhodné řešení je i možnost nechat si na míru vyrobit obuv, která zdravou klenbu supluje. Je to sice nákladnější řešení, ale vaše zdraví vám poděkuje. K prevenci patří i ortopedické vložky, které vkládáme do obuvi.

Podpatky jako pomocník, ale pouze do určité výšky

Kvalitní obuv s ortopedickým tvarováním je základ, ať už jako prevence nebo již jako součást léčby. Ale obuv s podpatkem je pro prevenci vždy lepší než bez. Pomocí podpatků přenášíme váhu na přední část chodidla a přirozenou cestu stimulujeme nohu k tomu, aby v této oblasti docházelo ke kontrakcím plantární aponeurózy, která klenbu udržuje. Takže pro prevenci ploché nohy je přiměřeně vysoký podpatek velmi vhodný.

Chůze naboso nebo v kvalitní obuvi

Velkým pomocníkem je i chůze naboso bez obuvi. Pokud bydlíte ve městě, vyplatí se chodit naboso alespoň po bytě. Ideální je ale samozřejmě chůze naboso v přírodě. Stimul, který přichází z podloží – ať už z kamínků nebo z trávy - nutí plosku k napínáním plantární aponeurózy (vazivové vrstvy podílející se na podepření podélné klenby), která zvyšuje tonus klenby a přirozenou cestou jí udržuje. Pokud bydlíte ve městě, pomoci mohou alespoň různé rehabilitační a ortopedické rohožky, které jsou ostnaté a tvarem stimulují chodidlo a posilují klenbu.

Jako prevence jsou účinné i různé cviky

Existuje samozřejmě množství cviků proti ploché noze. Jsou velmi účinné především jako prevence. Pokud ale plochá nohy již vznikne, zlepšení můžeme pocítit jenom pokud cvičíme pravidelně a dostatečně dlouho – tedy několikrát za den a desítky minut. Léčba plochých nohou je celoživotní a poměrně komplikovaná. Veškeré pomůcky i cviky fungují, ale je to pouze doplňková léčba. Zásadní pro léčbu i prevenci je vhodná a dokonale padnoucí obuv.