Z Můstku do Kladna na jednu jízdenku? Praha a střední Čechy chtějí propojit veřejnou dopravu

20. únor 2014

Do hlavního města přijíždí za prací vlakem nebo autobusem denně tisíce lidí. O víkendu zase Pražané vyráží na výlety do středních Čech. Naprostá většina z nich musí mít teď v peněžence Opencard nebo lístek na metro, další lístek na vlak či autobus. Za pár let by jim k cestování mohla stačit pouze jediná jízdenka. Hlavní město totiž začalo se Středočeským krajem pracovat na sjednocení systému veřejné dopravy.

Sloučení obou systémů už schválily výbory dopravy pražského i středočeského zastupitelstva. Teď by materiál měla projednat i rada Středočeského kraje. Zatím není jasné, jak bude společný systém financován a kdo ho bude koordinovat.

Organizace Ropid, která nyní plánuje dopravu v Praze a jejím okolí, má vypracovat finanční analýzu a vyřešit všechny sporné body. Podle mluvčího organizace Filipa Drápala je shoda na tom, že by veřejnou dopravu měl koordinovat jeden subjekt.

„Ten by zastřešoval celou koordinaci jak jízdních řádů, tak smluv s dopravci. Který konkrétní subjekt by to měl být, bude ještě předmětem jednání. Logicky by na činnost tohoto koordinátora měly mít vliv jak Praha, tak Středočeský kraj, tak i možná některé významné obce nebo města Středočeského kraje,“ upřesnil Drápal.

Páteří systému mají být vlaky

Tento jediný koordinátor by tvořil tarify jízdného, jízdní řády a plánoval by trasy. V současné době to dělají město i kraj zvlášť.

Pro cestující by to znamenalo, že by se například prodloužila trasa určitého spoje a platila pro něj jediná jízdenka – jak na autobus, tak například na metro. Některé městské linky by zajížděly do regionu, a naopak.

Dopravní podnik Praha, MHD (ilustrační foto).

„Kdyby někdo jel například z Kladna, tak by využil na jedinou jízdenku jak městskou dopravu v Kladně, tak i příměstský autobus nebo vlak do Prahy a dále na tuto jízdenku bude moci použít i městskou dopravu v Praze. Podobně by to mělo fungovat i v ostatních středočeských městech,“ doplnil mluvčí Ropidu.

Páteří systému by se pak měly stát vlaky. „Protože železnice je páteřním systémem dopravy pro celý kraj, má v kraji nejhustší síť v celé republice, takže je logické, aby se právě železnice stala páteří integrované dopravy a autobusy na ni pokud možno navazovaly,“ upřesnil Drápal.

Systém by mohl být připravený do roku 2019

Kdy by mělo k tomuto sjednocení dojít, zatím ale není jasné. Do roku 2019 nicméně musí Středočeský kraj vypsat výběrová řízení na dopravce na všech svých autobusových linkách. Do té doby by měl být systém připravený.

„Co bychom určitě chtěli, je, že až se budou dělat nová výběrová řízení, tak už by se měla připravovat jako celek i s Prahou. Věřím tomu, že se nám to podaří,“ uzavírá náměstek hejtmana pro oblast dopravy Miloš Petera z ČSSD.

Praha i Středočeský kraj předpokládají, že na společném systému ušetří. Peníze by pak mohly vložit do modernizace vozového parku, tratí i silnic.

Dopravní podnik Praha, MHD (ilustrační foto).
autor: ank
Spustit audio