Žabotlamy dnes vyjely naposledy, jízda skončila na šrotišti v Kladně

Poslední jízda žabotlamů - na šrotiště v Kladně
Poslední jízda žabotlamů - na šrotiště v Kladně

Posledních deset vozů vyřazených příměstských vlaků, kterým se říkalo žabotlamy, pantografy nebo panťáky, dnes projelo Prahou. Na šrotiště v Kladně je odvezla lokomotiva zvaná brejlovec.

Přes dvě stě metrů dlouhá souprava projela po 10. hodině nejprve přes Vršovice, Hlavní nádraží a nádraží Vysočany. Potom odcouvala do Libně, přes Hlavní nádraží odjela na nádraží Praha Smíchov a po té přes Hostivici do Kladna. Definitivně poslední jízda žabotlamů je tak zavedla poprvé v jejich historii i na pražský Semering. Legenda skončila.

Poslední jízdu žabotlamů v Praze sledovala i slečna Míša: "Musela jsem přijít, protože to byl můj vlak dětství, jako malá jsem s ním jezdila do Prahy, tak jsem se dnes musela přijít podívat."

Legendární vlaky, elektrické jednotky řady 451, vozily cestující od poloviny 60. let minulého století. Jejich životnost překonala všechna očekávání, poslední jezdil ještě v roce 2018 z Hostivaře do Roztok.

Čím byly tyto vlaky výjimečné? Na to jsme se zeptali strojvedoucího Jiřího Běhounka: "Bylo to poctivé železo, které drželo, široké nástupní dveře, lidi se vyměnili během pár minut. A když jsem měl přeskok na motoru, tak jsem snížil výkon na polovinu a bezpečně dojel, což u některých mašin dodnes nejde."

Ze všech vyřazených souprav byla už dříve jedna umístěna jako muzejní v Šumperku, druhá v chomutovském depozitáři Národního technického muzea a poslední zbylé vozy dnes skončily na kladenském šrotišti.

Rozloučení se žabotlamy

Rozloučení s posledními dvěma pantografy - žabotlamy na nádraží Praha Libeň

V pátek v podvečer jsme měli předposlední možnost vidět v provozu dva poslední pantografy zvané žabotlamy a to dokonce společně.