Humoreska, ale také „Novosvětská“ Antonína Dvořáka žijí v rozmanitém zpracování – třeba s ukulele

30. duben 2024

Docela nedávno jsme v pořadu Vlídné tóny poněkud odlehčeněji připomněli velké výročí narození skladatele Bedřicha Smetany výběrem populárních pojetí jeho skladeb. Na to navážeme v souvislosti se skutečností, že na 1. máje se naplní 120 let od úmrtí dalšího světoznámého velikána hudby a českého skladatele Antonína Dvořáka.

Význam a věhlas tohoto komponisty pro českou a světovou hudbu jsou nade vší pochybnost, ale existuje jedna Dvořákova skladbička, která žije svým životem v různých žánrech mimo hranice klasické hudby, z níž vzešla, a to je samozřejmě Humoreska, přesněji řečeno Humoreska Ges dur op. 101. č. 7, která tvoří spolu se sedmi dalšími klavírními Humoreskami celek vydaný pod jedním opusovým číslem.

Ostatních sedm se obliby nedočkalo, a je to škoda, protože jsou působivé. Ovšem ta sedmá se stala slavnou. Ony Humoresky složil Antonín Dvořák v čase, kdy byl ředitelem newyorské konzervatoře, v létě roku 1894, které strávil jako obvykle s rodinou ve Vysoké u Příbramě.

Čtěte také

Inspirace k Humoresce vedou do Ameriky a její rytmus tuto skladbu předurčil ke swingovému zpracování. Půlhodinku Vlídných tónů jsme pro vás sestavili ze čtveřice unikátní příkladů. Humoreska zazní v podání orchestrů LeRoye Holmese a Franka Chacksfielda, hráče na ukulele (a také banjo) Roye Smecka a také velmi slavného a excentrického amerického klavíristy italsko-polského původu Liberaceho.

Všeobecně nejvíce milovaným dílem Antonína Dvořáka je jistě Symfonie č. 9 e moll, op. 95 s podtitulem Z Nového světa, nazývaná Novosvětská. Tento jeden z největších klenotů symfonické hudby se také dočkal zájmu hudebníků z jiných žánrů. Například dvou famózních kytaristů, jedné z legend hudby country and western Cheta Atkinse a výrazně mladšího Lennyho Breau.

A Dvořákovu symfonii Z Nového světa si můžete poslechnout také v provedení populárního orchestru Jamese Lasta z alba Classics Up To Date, tedy Osvěžená klasika z roku 1966.

autor: Jiří Kasal
Spustit audio

Související