Komunální volby 2022 – speciál z Jesenice

V letošním roce kandiduje v Jesenici 6 politických subjektů. Je to stejný počet jako v roce 2018.

Kandidujícím subjektům jsme položili čtyři otázky. 

  1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?
  2. Měla by se Jesenice dál rozrůstat a měli by mít lidé a developeři možnost dál na území města stavět? Proč?
  3. Jak byste řešili komplikovanou dopravní situaci ve městě a jaké řešení byste prosazovali pro plynulejší spojení mezi Jesenicí a Prahou?
  4. Jak by se měla Jesenice stavět k trvajícímu hluku z Pražského okruhu?

Pořadí odpovědí kandidujících subjektů je abecední podle jejich názvu.

Odpovědi se nijak jazykově, stylisticky ani typograficky neupravují.

Na jednotlivé odpovědi měl každý subjekt nejvýše 1000 znaků (včetně mezer). Při delší odpovědi se za poslední slovo, které překročilo limit 1000 znaků, vkládají tři tečky a informace „zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků“.

Klikněte si na odpovědi jednotlivých kandidujících subjektů v Jesenici:

Aktivní Jesenice

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií

Narůstající ceny energií jsou samozřejmě problémem, se kterým se musí bojovat i na regionální úrovni, i když tady jsou možnosti měst a obcí poměrně omezené. Ze zkušenosti vím, že již teď někteří lidé uvažují o návratu k vytápění pevnými palivy na úkor plynu a elektrické energie. Toto by byl ekologický problém zejména malých měst a obcí, ve kterých by se díky tomu mohlo výrazně zhoršit životní prostředí a tím i podmínky k životu. Proto se na regionální úrovni musí podporovat využití obnovitelných zdrojů energie jako je slunce a vítr, podporovat osvěta a najít způsob, jak i z obecních zdrojů podpořit výstavbu solárních panelů nebo jiných prostředků využívajících obnovitelné zdroje jako jsou třeba solární ohřívače vody. Jesenice jako satelitní město, které tvoří z velké části rodinné domy postavené dost často i na poměrně velkých pozemcích, určitě musí najít cestu k tomu, aby solární panely či jiné ekologické prostředky výroby elektrické energie a tepla byla schopna umístit na většinu rodinných …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

2. Měla by se Jesenice dál rozrůstat a měli by mít lidé a developeři možnost dál na území města stavět? Proč?

Obecně platí, že není důvod omezovat rozrůstání jakéhokoliv města či obce, pokud je na tom obecný zájem. Nicméně je nutno myslet na to, že jakékoliv rozrůstání je vždy na úkor zemědělské půdy a s tou se musí řádně hospodařit. Zároveň se musí brát v úvahu urbanistické řešení obce a stávající stav situace. V Jesenici je pořád spousta pozemků v rukách soukromníků či spekulantů, které nejsou zastavěny, proto do doby, než se naplní zastavěnost obce, není dle mého názoru vhodné parcelovat jakoukoliv další ornou půdu. A navíc, pokud jde o Jesenici, domnívám se, že jakékoliv další rozrůstání obce je vyloučené před tím, než se vyřeší dopravní situace v obci a infrastruktura, které je pořád nedostatečná, v Jesenici třeba chybí centrum obce ve formě v jaké ho známe z jiných měst (náměstí), zatím ani není dobudována čistička odpadních vod, která omezuje další výstavbu, dokonce i připojení stávající zástavby. Toto je vše potřeba vyřešit před tím, než se bude obec dále rozrůstat.

3. Jak byste řešili komplikovanou dopravní situaci ve městě a jaké řešení byste prosazovali pro plynulejší spojení mezi Jesenicí a Prahou?

Dopravní situace v obci je komplikovaná a to jak hromadná tak individuální. Ačkoliv Jesenice takřka navazuje na území Prahy, je ve špičce velmi těžké se do Prahy dostat jak hromadnou dopravou tak autem, což je pro lidi problém, protože v Praze mají centrum svých zájmů. Z hlediska hromadné dopravy a krátkodobého horizontu by asi stálo za to ve špičce posílit spoje a urychlit dokončení stávajících oprav silnic vedoucích z Jesenice do Prahy a třeba i vybudovat informační systém upozorňující řidiče na aktuální dopravní situaci, z dlouhodobého hlediska pak vybudovat velkokapacitní spojení s Prahou formou prodloužení linky tramvaje z Modřan a Písnice v návaznosti na dobudování metra a posílení silniční komunikace z Jesenice do Prahy.

4. Jak by se měla Jesenice stavět k trvajícímu hluku z Pražského okruhu?

Hluk z Pražského okruhu asi nevymizí a Jesenice také ne, takže je nutno stávající zástavbu oddělit od zdroje hluku a zajistit aby, zdroj hluku byl co nejmenší. Ke snížení hluku na komunikaci přispěje její dobrá průchodnost tak aby se nevytvářely zácpy (jistě by prospěly na okruhu informační tabule s informující o aktuální dopravní situaci na okruhu s doporučenou rychlostí tak, aby se minimalizovalo riziko zácpy) a třeba i stanovení maximální rychlosti vozidel, která může být dle mého názoru omezena i na 100 km v hodině v místech, kde komunikace sousedí bezprostředně se zástavbou. Průchodnost okruhu se tím rozhodně nezmenší, protože dopravní situace málokdy umožní využít průměrné rychlosti vyšší. Důležitým prostředkem k omezení hluku je výsadba zeleně, které hluk pohlcuje, toto řešení je dle mého soudu zatím v Jesenici málo využívané.

Jesenice - náš domov

 1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií

Základem je kvalitní energetický audit města a nastavení rozvojových a energetických priorit města. Obojí musí jít ruku v ruce. Jednoduše řečeno mít zodpovězené otázky: Kde máme největší spotřebu města? Dá se tato spotřeba snížit a jak? Potřebujeme to s ohledem na strategii rozvoje města? Pokud budeme dělat nové projekty, jak je postavit energeticky co nejméně náročné a ještě navíc v rámci nich zajistit alternativní zdroje energie. Jedna energetická disciplína je nalézání úspor spotřeby a druhá je hledání alternativních zdrojů. Obě dvě však musí být v souladu. Již v době mého starostování v letech 2014-2018 jsme připravovali i realizovali projekty na snižování spotřeby elektřiny. Například za vysoce úsporné veřejné osvětlení, které se na noc utlumí jsme získali ocenění Energo gloube E.ON a v časopisu Moderních obec cenu Chytrá obec. Jak snížit spotřebu energie ve veřejném osvětlení se stalo nejdůležitějším tématem tohoto jara. V Jesenici jsme na to mysleli již v roce 2016. jedním z prvních …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

2. Měla by se Jesenice dál rozrůstat a měli by mít lidé a developeři možnost dál na území města stavět? Proč?

Jesenice má jasně daný územní plán, jehož plochy určené k výstavbě ještě zdaleka nejsou vyčerpané. V rámci rozvoje bychom měli hlavně uvažovat o doplnění občanské vybavenosti jako například mateřské školy, domova pro seniory, zdravotnické středisko, kde by byl například i rentgen. Dále pak zázemí pro sport a volný čas. K tomu dostavět i chybějící infrastrukturu, a to hlavně dopravní. Neustále dopravní zácpy přes Jesenici jsou asi jednou z nevětších stížností našich obyvatel. Rozvoj tedy Jesenice určitě potřebuje, ne však tak jak je většinou vnímán – výstavbou nových bytů, ale doplněním chybějících služeb pro občany, včetně pásu zeleně, kam se mohou jít lidé z centrální části projít a kvalitního náměstí jak v centru města, tak i v každé jeho malé sídelní části.

3. Jak byste řešili komplikovanou dopravní situaci ve městě a jaké řešení byste prosazovali pro plynulejší spojení mezi Jesenicí a Prahou?

Ve starostovně jsem bojovala za protažení trasy metra „D“ z Písnice až do Jesenice. Například tou formou, že by metro vyjelo na povrch, celý tubus kryjící trať by také mohl být další plochou pro výrobu elektrické energie. Pokud by lidé přijeli k Jesenci a měli přestupovat na metrobus, ať na naftu nebo elektřinu, asi se jim nebude moct chtít a těch pár kilometrů ještě dojedou až do Písnice. Přece jenom, jsme pohodlný národ a na 10 minut se nikomu nebude chtít přestupovat. Další variantou je prodloužení tramvajové linky z Modřan až do Jesenice. Tramvaj pak jede pohodlně až do centra Prahy.

Za mého starostování byl také připravován projekt na přeložku silnice č. 101 mezi Kocandou a kruhovým objezdem v Jesenici u Pražského okruhu, ten byl nyní postaven. Další připravovaná stavba je přeložka silnice 603, tzv. Stará Benešovská. V rámci této přípravy je nutné myslet i na zachování prostoru na zmíněnou hromadnou dopravu do centra Prahy.

4. Jak by se měla Jesenice stavět k trvajícímu hluku z Pražského okruhu?

Za doby mého starostování se mi podařilo vyjednat s ŘSD a Ministerstvem dopravy ČR pilotní instalaci tlumičů hluku z mostních závěrek. Jednalo se o most Pražského okruhu přes Botič u nás na Kocandě. Neustálý klapající zvuk projíždějících aut se nesl celým údolím. Teď je tam od tohoto hluku klid. Na snižování hluku jsou nyní již další technologie. Jak jsem psala v první otázce, je třeba hledat synergie při výběru řešení. Když se podívám trochu do budoucnosti, asi nikoho nepřekvapí, že elektromobilita bude mít rychlý nárůst. Díky ní se očekává i snížení hluku z aut, ale zvýšené nároky na spotřebu elektrické energie. Budu tedy jednat o možnosti výstavby pilotního projektu v naší republice právně v rámci Pražského okruhu u Jesenice. elektřina vyrobená ze solárních panelů nad Pražským okruhem by se nyní uplatnila v rámci spotřeby města a v budoucnu by pomohla elektromobilitě.

 Jesenice pro všechny generace

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií

Město, v jehož vedení jsou již nyní naše dvě vedoucí kandidátky, začalo s úsporami elektřiny v podstatě v předstihu, aniž tušilo, jak se budou ceny energií vyvíjet. Stavba nové ZŠ ve Zdiměřicích byla realizována v pasivním standardu. Havarijní stav veřejného osvětlení v Horních Jirčanech přispěl k výměně kabelových vedení včetně stožárů, které již byly osazeny výrazně úspornějšími LED svítidly a v tomto trendu máme v plánu pokračovat. Je naším záměrem osazovat na a v městských budovách fotovoltaické panely a bateriová úložiště. Uvítali bychom legislativní úpravu energetického zákona, která by byla vůči komunitní energetice vstřícnější.Bude důležité v rámci narůstajících cen energii znovu zmapovat a definovat největší spotřebu energií v obci a podle výsledku zavádět jednak jednoduchá nízko a středně nákladová řešení pro každý městský objekt (např. různá organizační opatření,  nastavení topných křivek, výměna žárovek za úsporné atd.), a jednak řešení nákladnější jako je výměna oken, zateplování …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

2. Měla by se Jesenice dál rozrůstat a měli by mít lidé a developeři možnost dál na území města stavět? Proč?

Město by se nemělo rozrůstat mimo současné hranice zastavěného a zastavitelného území. Developeři a lidé (jednotliví stavebníci) mohou stavět na plochách k tomu vymezených územním plánem.

Proč? Protože vize strategického plánu Města Jesenice je zachování samostatnosti jednotlivých částí města (v podstatě samostatných obcí), ze kterých se Jesenice skládá a jejich nesrůstání do jednoho kompaktního celku na úkor zeleně a lesních porostů.

3. Jak byste řešili komplikovanou dopravní situaci ve městě a jaké řešení byste prosazovali pro plynulejší spojení mezi Jesenicí a Prahou?

Jesenice je poměrně složitý územní celek, který kromě Jesenice samotné zahrnuje i její přilehlé části jakou jsou Horní Jirčany, Kocanda, Zdiměřice a část Rozkoše.

Komplikovanou dopravní situaci v centrální Jesenici výrazně zlepšilo již vybudovaní přeložky silnice II/101 (zjednodušeně řečeno silnice z Dolních Břežan do Říčan) a po dobudování přeložky silnice II/603 bude z této části města zcela odvedena tranzitní doprava. Za vybudování těchto přeložek krajských komunikací si zaslouží vedení Středočeského kraje vyslovit velké díky.

Následně budou tranzitní dopravou na těchto komunikacích dotčeny zástavby „pouze“ v Horních Jirčanech, na Kocandě a v Osnici. A my musíme doufat, že hladký průjezd kolem centra Jesenice nepřivede na tyto „nezpoplatněné“ krajské komunikace více tranzitní dopravy využívající je k objíždění zpoplatněných dálnic D0 a D1. I proto jsme již několikrát navrhovali vyjmout částečně usek D0 ze zpoplatnění.

Plynulejšímu spojení do Prahy pomůže dokončení a zprovoznění výše uvedených …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

4. Jak by se měla Jesenice stavět k trvajícímu hluku z Pražského okruhu?

Město Jesenice,  jeho současné vedení i občasné iniciativy, se dlouhodobě snaží přimět investora stavby Pražského okruhu k vybudování náležitých protihlukových opatření. Odpovědí tohoto investora, kterým je státní organizace, je bohužel využívání mezních limitů naměřených hodnot hluku a momentální úspora finančních prostředků v rozpočtové kapitole doprava na úkor v budoucnu většího množství peněz vydaných z rozpočtové kapitoly zdravotnictví. Vliv hlukové a další emisní zátěže z komunikací nadřazené dopravní sítě se totiž na zdraví obyvatel Jesenice projeví až s časovým odstupem. Tento přístup investora (tj.  v podstatě státu ke svým občanům) je jedním ze zásadních argumentů proč se Jesenice brání výstavbě Vestecké spojky a  výstavbě dálnice D3 tak jak jsou nyní navrženy. Dálnice D3 má na jižním okraji zástavby de facto končit obří křižovatkou napojením na D0 (Pražský okruh) a přivézt do našeho regionu další dopravu, hlukovou a emisní zátěž přesto, že již nyní je hluk z D0 na (a píše ZA) …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

NEZÁVISLÍ PRO JESENICI S PODPOROU STAROSTŮ

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií

Na to, že energie levnější nebudou, jsme se začali připravovat již před dvěma lety, kdy jsme připravili projekt na výměnu veřejného osvětlení za nízkoenergetické a v loňském roce jsme tak vyměnili 600 lamp. V tomto a příštím roce vyměníme všechny lampy ve zbývajících částech města. To sníží spotřebu elektřiny o dvě třetiny. Snížili jsme i energetickou náročnost většiny městských objektů, plynové kotle jsme nahradili za tepelná čerpadla, totéž plánujeme učinit u mateřských škol a jesenické základní školy. Na všechny budovy města plánujeme umístit fotovoltaické panely, nově plánované stavby připravujeme tak, aby byly pokud možno energeticky soběstačné. Řešíme i možnost získávání energie z kalů z našich čističek, s místními firmami jsme vytvořili energetický hub, tedy platformu pro sdílení zkušeností s obnovitelnými zdroji energie. Naší vizí je vytvořit možnosti pro komunitní sdílení přebytků vyrobené energie a tím pomoci se snížením nákladů na energie i našim občanům.

2. Měla by se Jesenice dál rozrůstat a měli by mít lidé a developeři možnost dál na území města stavět? Proč?

Jesenice se za uplynulých 20 let rozrostla několikanásobně, momentálně máme přes 10 tisíc trvale hlášených obyvatel, další tři tisíce zde bydlí nehlášených. Celý přípražský prstenec už je velmi hustě osídlený a domnívám se, že další zátěž již neunese. A to především z kapacitních důvodů. Potýkáme se s dopravními problémy, navyšujeme kapacitu čistíren, vodojemů, škol, školek a pomalu mizí to, proč si Jesenici lidi vybrali. Tedy, dostupnost hlavního města a příroda na dosah. Z těchto důvodů již nechceme další rozrůstání města do volné krajiny, chceme se zaměřit na přestavbu centra Jesenice, kde bychom rádi vytvořili skutečné náměstí namísto stávajících objektů po původním zemědělském družstvu. Samozřejmě musíme respektovat zastavitelné plochy dané územním plánem z roku 2006 a zde stále existují pozemky k zástavbě. V novém územním plánu však nové plochy k zástavbě nepřidáváme, naopak připravujeme plochy pro zeleň, biokoridory a lesopark.

3. Jak byste řešili komplikovanou dopravní situaci ve městě a jaké řešení byste prosazovali pro plynulejší spojení mezi Jesenicí a Prahou?

Vzhledem ke geografickému umístění Jesenice je doprava pochopitelně největším problémem. V tomto volebním období se však povedla řada věcí, která pomáhá odklonit tranzitní dopravu mimo město. Po třiceti letech plánování byl postaven obchvat Jesenice, tedy byla vymístěna krajská silnice II/101 mimo centrum Jesenice. V projektové přípravě je i přeložka silnice II/603, tedy staré Benešovské, mimo zástavbu města. Veškerá doprava, jejíž cílem není Jesenice, se tak bude moci našemu městu pohodlně vyhnout. S tím úzce souvisí i řešení hromadné dopravy, jejíž trasování již připravujeme na budoucí konečnou stanici metra D v Písnici. Po dostavbě třetí etapy obchvatu bude centrem Jesenice projíždět jen místní doprava a hromadná doprava, která za Jesenicí vyjede na samostatný koridor směr Biocev/ Vestec a metro D Písnice. Tím se spolehlivě dostaneme rychle na metro mimo kolony stojících aut. Připravujeme i projekty pro snazší cyklodopravu s možností přestupu na MHD. Tím by mohl klesnout i počet aut.

4. Jak by se měla Jesenice stavět k trvajícímu hluku z Pražského okruhu?

Řešení hluku z dálnice je mimo pravomoc místní samosprávy. A stát se k této otázce léta staví tak, že si na hluk z dálnice zvykneme. S tím se ale odmítáme smířit, určitě na snahu donutit stát vybudovat účinná protihluková opatření nehodláme rezignovat. V loňském roce jsme najali akreditovanou společnost, která naměřila prokazatelné překročení hlukových limitů v nočních hodinách. Krajská hygienická stanice však toto měření odmítla akceptovat, jelikož disponuje měřením od Ředitelství silnic a dálnic, kdy hygienické limity hluku byly údajně splněny. Samozřejmě se můžeme obrátit na soud, ale domnívám se, že rychlejší je najít společný konsensus. S ministrem dopravy jsme se domluvili na společném postupu při měření hluku letos v září a pokud budou hlukové limity prokazatelně překročeny, máme přislíbené bezodkladné řešení v podobě instalace protihlukových zdí podél D0.

 Občanská demokratická strana

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií

Město se musí zaměřit na energetickou náročnost vlastního fungování. Hned po volbách bych rád zadal komplexní energetický audit městských nemovitostí, zejména městského úřadu a obou školních budov se zaměřením na možnosti úspor energií. Jsem přesvědčený, že každý metr čtvereční střechy, který není pokrytý solárním panelem, je promarněná příležitost, takže se určitě budeme pozorně dívat i na to, kde si můžeme elektřinu sami vyrobit.

Pokud nedojde k extrémní situaci, nechci omezovat kvalitu života občanů, např. omezováním veřejného osvětlení, nicméně chci hledat možnosti, jak chytrou regulací snížit náklady v těchto položkách.

Významně se rostoucí ceny energií projeví i na podobě nových projektů, budou muset být ještě energeticky úspornější, ideálně v pasivním standardu, s modrozelenými prvky, již od projektové fáze budou počítat se solárními panely, tepelnými čerpadly atp. Věřím ale, že tyto komplikace při přípravě se nám rychle vrátí při samotném používání.

2. Měla by se Jesenice dál rozrůstat a měli by mít lidé a developeři možnost dál na území města stavět? Proč?

Základní bariérou růstu počtu domů, a tedy i obyvatel Jesenice, je doprava. Již v tuto chvíli je silnice II/603, tedy Vídeňská ulice, pravidelně ve špičkách zaplněna a příliš volné kapacity nemají ani dva kruhové objezdy u D0 - Pražského okruhu. První dvě etapy obchvatu jsou jistě pozitivní změnou, ale určitě to není zázračné řešení všech našich dopravních problémů. Další překážkou, jakkoli lépe řešitelnou, pro nárůst počtu obyvatel jsou kapacity vodohospodářských staveb.

Klíčovou prioritou našeho volebního programu je kvalita života občanů Jesenice. Nedovedu si za současných okolností představit soulad kvality života občanů s drastickým nárůstem jejich počtu. Obecně ovšem platí, že dotažení nového územního plánu je klíčovým úkolem zastupitelstva, které vzejde ze zářijových voleb. Jakákoli změna přitom musí být transparentní, odůvodněná a obhajitelná před voliči.

3. Jak byste řešili komplikovanou dopravní situaci ve městě a jaké řešení byste prosazovali pro plynulejší spojení mezi Jesenicí a Prahou?

Nemáme v programu nemožné na počkání ani zázraky do tří dnů. Intenzita automobilové dopravy se nepochybně nebude v příštích letech snižovat, spíš naopak, zároveň se ale nedá čekat ani významné zlepšení parametrů veřejné dopravy v rámci PID. Autobusy jezdí po stejné silnici a stojí ve stejné zácpě jako auta. Poté, co kraj – naštěstí – opustil chimerické představy o metru nebo tramvaji z Písnice do Jesenice, nezbývá nám, než se soustředit na opatření, která se dají skutečně v rámci tohoto volebního období implementovat. Jednak jde o omezení nákladní dopravy v intravilánu města. Je nepřijatelné, aby si těžká nákladní vozidla zkracovala cestu přes město tehdy, když mohou jet po Pražském okruhu. Zaměříme se na instalaci příslušných dopravních značek a přísnou kontrolu dodržování tohoto omezení.

Druhou prioritou je zrychlení přípravy třetí etapy obchvatu města na západní straně. Úvahy o časovém horizontu osmi let považuji za neakceptovatelné. Musí to jít rychleji. Rád bych využil toho, že můj …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

4. Jak by se měla Jesenice stavět k trvajícímu hluku z Pražského okruhu?

Chci využít dobrých vztahů a otevřené komunikace s ministrem dopravy Kupkou, který situaci v Jesenici dobře zná, je nesmírně vstřícný a je připravený hledat cesty v podobě různých protihlukových opatření atp. jak zmírnit dopady provozu na Pražském okruhu na občany města Jesenice.

Úvahy o tom, jak Jesenice soudně zabrání provozu na jednom z nejfrekventovanějších dálničních úseků v ČR bych odkázal do říše pohádek. To by nakonec neprospělo ani našim občanům, protože velká část z aut, která dnes projíždějí po D0, by skončila na úzkých silnicích uvnitř města, což by znamenalo naprostý kolaps.

Strana soukromníků České republiky

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií

- plánujeme zřízení centra komunitniho sdílení energie, kde bychom mohli lidem přinést levnější zdroj energii.. lidé by mohli navzájem kupovat a sdílet a prodávat vyrobenou energii a mesto by mohlo vybudovat větší zdroj energie - solárních elektrárna apod.

- připravujeme větší edukaci se zaměřením na obnovitelné zdroje.. například zvýšení využití solárních elektráren na střechách rodinných a bytových domů

- snizujeme energetickou náročnosti všech nemovitosti v majetku města 

- vedení města musí vyjádřit nesouhlas s aktuálním vedení a strategii vlády  ČR 

2. Měla by se Jesenice dál rozrůstat a měli by mít lidé a developeři možnost dál na území města stavět? Proč?

-jesenice by se měla strategicky rozrůstat, vývoj by měl být systematicky a tedy řízený ve všech aspektech vývoje- především infrastruktura dopravní, vodohospodářské sítě, vzdělávací zařízení, lékařská péče a následně lze zvyšovat zastavitelné plochy města.

3. Jak byste řešili komplikovanou dopravní situaci ve městě a jaké řešení byste prosazovali pro plynulejší spojení mezi Jesenicí a Prahou?

- nyní připravujeme zvýšení kapacity autobusových spojů, nebo projektu parcialniho trolejbusu

- stále řešíme s ŘSD nastavení a odhlucneni okruhu D0 a udržení otevření sjezdu na Dolní Brezany

- řešíme možnost nastavení Vestecké spojky

4. Jak by se měla Jesenice stavět k trvajícímu hluku z Pražského okruhu?

- stále “bojovat s RSD” ohledně jeho odhluceni- například větší zalesneni, odhlucnovaci valy a jiné technické možnosti 

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.