Komunální volby 2022 – speciál z Kutné Hory

V letošním roce kandiduje v Kutné Hoře 11 politických subjektů. Je to o 1 méně, než v roce 2018, kdy se o hlasy voličů ucházelo 12 subjektů.

Kandidujícím subjektům jsme položili čtyři otázky.

  1. Jak by mělo město reagovat na narůstající ceny energií?
  2. Jak by mělo město řešit problémy s parkováním v historickém centru Kutné Hory, ale taky jinde ve městě?
  3. V centru města ubylo drobných podnikatelů. Jak byste je přilákali zpátky?
  4. Co by měla Kutná Hora udělat pro to, aby turisty ve městě udržela na delší dobu?

Pořadí odpovědí kandidujících subjektů je abecední podle jejich názvu.

Odpovědi se nijak jazykově, stylisticky ani typograficky neupravují.

Na jednotlivé odpovědi měl každý subjekt nejvýše 1000 znaků (včetně mezer). Při delší odpovědi se za poslední slovo, které překročilo limit 1000 znaků, vkládají tři tečky a informace „zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků“.

Klikněte si na odpovědi jednotlivých kandidujících subjektů v Kutné Hoře:

Alternativa pro Vás

1. Jak by mělo město reagovat na narůstající ceny energií?

V současné situaci jsou všichni, malí i velcí odběratelé vydáni napospas dodavatelům, potažmo obchodníkům a producentům energii. Přesto a právě proto je třeba sledovat nabídky energií a postupovat racionálně tam, kde končí fixace u odběratelských smluv. Nezbytné je koordinovat tuto činnost i se sousedními městy, krajem a státem. Město má k tomu dostatečný byrokratický aparát. Jiná situace je na druhé straně, tedy v oblasti spotřeby. Snížení spotřeby energií a posun směrem k energetické nezávislosti by měly být jedním ze zásadních cílů investičních aktivit města. Jistě bude možná úspora ve spotřebě energií v nemovitostech města včetně úřadu, kulturních zařízení, škol atd. Aktuální jsou otázky zateplování tam, kde je to možné, účelná instalace solárních zařízení a další aktivity. U nových staveb a developerských projektů s možností solární energie, zelených střech apod. počítat již dopředu. Myslím, že v této problematice je možné dosáhnout konsenzu i s jiným kandidujícími subjekty.

2. Jak by mělo město řešit problémy s parkováním v historickém centru Kutné Hory, ale taky jinde ve městě?

Doprava a parkování v historickém centru jsou dlouhodobě citlivým a současně zásadním problémem. Prioritou by mělo být upravit možnosti parkování v centru tak, aby občan měl možnost zajet za službou, ošetřením a úřadem s tím, že bude mít možnost v časově omezeném rozsahu zaparkovat při zohlednění potřeb rezidentů. Nad rámec dohodnutého bezplatného času parkování zpoplatnit i progresivně, důsledně to kontrolovat a vymáhat včetně parkování “ na povolení“ . Je třeba počítat s přehodnocením využití stávajících parkovišť, ale zejména investice do parkovišť v lokalitách u městského vlakového nádraží a v Sokolské ulici. Trvale je však třeba věnovat pozornost i možnostem parkování na sídlištích a důsledně z tohoto hlediska hodnotit a podle možností, které zákonný rámec městu dává i zasahovat do aktivit developerů. Při plnění těchto záměrů je však stále mít na zřeteli plnění dalších potřeb jako jsou opravy komunikací obecně, investice do školek a škol, dokončení rozpracovaných investic atd.

3. V centru města ubylo drobných podnikatelů. Jak byste je přilákali zpátky?

Otevřeně je třeba říci, že možnosti města na přilákání podnikatelů do centra města jsou velmi omezené a vyjmenovat výčet opatření je sice možné, ale byl by to spíše populistický počin. Rozhodně může město pomoci vytvořit předpoklady a to souvisí s odpovědí na předchozí otázku. Tedy naslouchat také stávajícím podnikatelům při reorganizaci parkování, respektive krátkodobého stání i placeného třeba i na Palackého náměstí, rozumně omezovat možnosti zásobování, citlivě postupovat ve stanovování nájemného z nebytových prostor ve vlastnictví města a vytvořit tak částečně tlak na pronájmy ostatních vlastníků. Samozřejmě je namístě podpora aktivit při organizování trhů či kulturních akcí. Další možností je vybudování sběrného parkoviště pro autobusy v lokalitě například městského nádraží, jenž by také přimělo turisty procházet centrem města.

4. Co by měla Kutná Hora udělat pro to, aby turisty ve městě udržela na delší dobu?

Turista, který přijíždí do Kutné Hory vnímá město především jako skutečně krásný architektonický celek a pro jeho příznivý pocit je třeba vytvářet podmínky, aby tu chtěl zůstat déle než pár hodin. Proto je třeba podporovat kulturní aktivity od již zavedených festivalů jako je Operní týden, Mezinárodní hudební festival, ale i festival Creepy teepee, kytarovou soutěž a další, podpořit znovu konání Kutnohorského Stříbření i další aktivity jiných subjektů. Nezbytná spolupráce je s oběma farnostmi na území města, které jsou významnými subjekty v poskytování služeb turistům a také s krajem a jeho institucemi GASK a Muzeum stříbra. Dlouhou dobu se zde také hovoří o zřízení jednotné vstupenky. Zajímavou oblastí se jeví rozvoj sportovních aktivit při využití nového areálu Na Klimešce s cílem přiblížit Kutnou Horu i těmto návštěvníkům, kteří primárně ani turisty třeba nejsou.  Podmínkou všeho je však přijatelná infrastruktura, zejména parkování, jak jsem uvedl v odpovědi na druhou otázku.

ANO 2011

1. Jak by mělo město reagovat na narůstající ceny energií?

Zavést důkladnou kontrolu dodržování úsporných opatření, vydaných nařízením vedení města všem vedoucím odborů, ale i dodržování vydaných nařízení vlády. Může dojít také k omezení provozu městských příspěvkových organizací nebo k časovému omezení či úplnému vypnutí osvětlení památek ve městě.
Jako město máme velkou výhodu v tom, že část městských objektů je zásobována teplem od výhradního partnera UCED BIO pro naši teplárenskou společnost TEBIS, s.r.o. Máme nasmlouvanou dlouhodobě pevnou cenu, která se navyšuje pouze o inflaci.

2. Jak by mělo město řešit problémy s parkováním v historickém centru Kutné Hory, ale taky jinde ve městě?

V centru města i na ostatních zpoplatněných parkovištích nastavení fungujícího systému parkovacích automatů, zavedení  časově omezených placených parkovacích míst zejména pro návštěvníky města, vymezení rezidenčního parkování. Tuto problematiku částečně řeší generel dopravy. Vidíme také možnosti realizace rozšíření stávajících parkovacích míst zejména na sídlištích. Částečně by bylo možné situaci řešit vybudováním záchytných parkovišť jak pro osobní auta, tak pro turistické autobusy. V úvahu přichází i možnost řešení parkovacím domem. Pro nové investory je stanovena povinnost vybudovat předepsaný počet parkovacích míst, dodržovat nově zpracované zásady pro investory. Je vhodné preferovat podzemní parkování.

3. V centru města ubylo drobných podnikatelů. Jak byste je přilákali zpátky?

Je to hlavně o vzájemné komunikaci s místními podnikateli, prosazení různých benefitů, případně finančních úlev za místí poplatky. Konstatuji, že pronájem městských nemovitostí je plně využit a město nemá žádné nepronajaté prostory. Převážně prázdné obchody jsou v soukromém vlastnictví nemovitostí, kde jako hlavní důvod vidím vysoké finanční požadavky na výši nájmu.

4. Co by měla Kutná Hora udělat pro to, aby turisty ve městě udržela na delší dobu?

Samotná Kutná Hora má co nabídnout návštěvníkům na více než jen jeden den. Kutná Hora byla zakládajícím členem Turistické oblasti Kutnohorsko a Kolínsko,z.s., založené s cílem propagovat oblast Kutnohorska, Kolínska a Čáslavska až po řeku Sázavu. Záměrem je právě přivést více návštěvníků s prodlouženým pobytem. Nabízíme významné památky, přírodní bohatství včetně historie těžby stříbra a ražení grošů v Kutné Hoře. Návštěvníci si mohou vybrat ze spousty kulturních akcí, soutěží, divadelních představení. Je zde mnoho kaváren, vináren, hospůdek s příjemným posezením a dobrým jídlem.

Pravidelně sledujeme návštěvnost jednotlivých památek. Proti loňskému roku stoupla o 165 % na téměř půl milionu.

KDU-ČSL

1. Jak by mělo město reagovat na narůstající ceny energií?

Cena a případná nedostupnost zemního plynu k vytápění ohrožuje třetinu obyvatel Kutné Hory. Zbývající dvě třetiny obyvatel mají na sídlištích tepelnou energii z biomasového zdroje a jsou relativně v bezpečí. Tento krok se povedl už v roce 2012 a dnes se jeví jako vizionářský, protože připravil náhradu spalování plynu teplem z biomasy. Město by proto podle mě mělo usilovat o připojení dalších subjektů. A ceny energií pro ty, kteří tuto možnost nemají? Řešení i pomoc musí přijít především na státní úrovni, ale v reakci na vysokou cenu elektřiny a plynu by město mohlo vytvořit pozici městského energetika, který by pomáhal občanům, úřadu i městským firmám šetřit náklady. Nesmíme zapomenout také na to, že mezi energie počítáme i vodu. Město by proto mělo mít plán na hospodaření s ní, např. na zadržování vody ve městě. Můžeme tím zajistit lepší péči o zeleň a rozumně se připravit na přicházející klimatické změny.

2. Jak by mělo město řešit problémy s parkováním v historickém centru Kutné Hory, ale taky jinde ve městě?

Automobilů vždy přibývá rychleji než parkovacích míst. Veřejný prostor ve městě má však větší hodnotu než auto. Jenže ale potřebujeme oboje, bezbariérový veřejný prostor i parkovací místa. Město by proto mělo zavést chytrý systém rezidentního parkování, který upřednostní obyvatele s trvalým bydlištěm, a naopak zpoplatní návštěvníky. Cena pro návštěvníky by se měla měnit podle místa a času parkování. V centru a v exponovaných časech má být dražší, na okrajích levnější. Na sídlištích a na dalších vhodných částech města by měly být řízeně využívané hromadné parkovací plochy a nové parkovací domy.

3. V centru města ubylo drobných podnikatelů. Jak byste je přilákali zpátky?

Pokud budou v centru města lidé, budou tam i podnikatelé. Kutnohorské náměstí je velmi specifické, těžko bude prostorem pro pořádání velkých trhů jako Kolín. Ale mohlo by tu být více zeleně, třeba i mobilní zahrádky, vodní prvek, více zastíněných míst k odpočinku. Pravidelné drobné kulturní události a malé trhy by jistě přispěly k oživení. Možná by se mohlo uvažovat o veřejné dopravě do centra zdarma. Každopádně atraktivní, dostupný, bezpečný a bezbariérový veřejný prostor bude sám o sobě lákat k užívání.

4. Co by měla Kutná Hora udělat pro to, aby turisty ve městě udržela na delší dobu?

Proč turisty zdržovat ve městě, snad aby více utráceli? Kutná Hora je nádherné město, naším cílem a společným úsilím je především to, aby se nám tady dobře žilo. K návštěvám a k cizincům bychom měli být maximálně pohostinní, ale důvod, proč zůstat v Kutné Hoře na delší dobu, by měl být ten, že je tady mezi námi a s námi dobře.

Komunistická strana Čech a Moravy

1. Jak by mělo město reagovat na narůstající ceny energií?

V tomto případě se nabízí několik možností. Ve spolupráci s ostatními městy (případně Svaz místních samospráv nebo Svaz měst a obcí) a obcemi vytvořit tlak na vládu, aby zavedla strop ceny za energie, což měla udělat již dávno. Navíc se k regulaci vláda zavázala v programovém prohlášení, takže proč nás nechává všechny trpět a problémy přehazuje na obce a města? Dále se nabízí cesta úspor. Je například nutné mít celou noc osvětlené město? Například památky? Bylo by například dobré, aby města měla akcie ČEZ, které by nemohla prodat, ale mohla mít nějaký vliv na cenu elektřiny, tedy alespoň vyjádřit hlas. Taky v ERÚ by mohl sedět nějaký zástupce měst, protože trpět bude hlavně školství.

2. Jak by mělo město řešit problémy s parkováním v historickém centru Kutné Hory, ale taky jinde ve městě?

V případě parkování je nutné vytipovat místa, kde by parkoviště mohla vzniknout. Nabízí se zde plocha kolem městského nebo hlavního vlakového nádraží nebo na okrajích města. Zde by musel fungovat systém spojený s MHD. Něco v systému zaparkuj a dál jeď MHD. Pro místní obyvatele je nutné uvažovat o parkovacích domech. Je otázkou, zda nadzemní nebo podzemní parkovací domy. Musí se dávat pozor na to, aby to moc nehyzdilo město.

3. V centru města ubylo drobných podnikatelů. Jak byste je přilákali zpátky?

Vzhledem k tomu, že město je primárně spojeno s turistickým ruchem, tak lze podnikat v oblastech pohostinství a služeb. S rostoucími cenami a inflací se bude určitě hodně věcí opravovat, takže město by mohlo motivovat tuto oblast. Město tyto živnostníky mohlo soustředit v jednom místě a třeba je chránit tím, že se bude s nimi dělit o účet za elektřinu a teplo.

4. Co by měla Kutná Hora udělat pro to, aby turisty ve městě udržela na delší dobu?

Určitě zatraktivnit různé kulturní akce. Zatraktivnit Kutnohorské stříbření nebo Kutnohorskou kocábku. Tyto akce se mohou konat v novém parku pod Vlašským Dvorem, který je k tomu určen. Klíčové je zázemí, kvalitní hotely a penziony, aby turisté nedojížděli na den z Prahy. Je potřeba, aby z nádraží do města nejezdila pouze jedna linka MHD 810. Rovněž je nutné uvažovat o tom, že by České dráhy v turistické sezóně vypravovaly například o jeden dva vagony více na rychlíkových spojích. Zlepšit značení Turistického infocentra již při vystoupení z vlaku. Možná mít partnerství s pražskými hotely pokud jde o propagaci a provázanost kulturních akcí ve městě. Podporovat bezhotovostní platby ve službách a rozvoj SMART funkce města spojených s turistikou.

Kutnohorská změna

1. Jak by mělo město reagovat na narůstající ceny energií?

Můžeme otázku rozdělit na dvě podotázky. První je, jaký dopad bude mít rostoucí cena energií na obyvatele města, jak jim případně může město pomoci. Obrovskou výhodou Kutné Hory je, že její městská společnost KH TEBIS dodává teplo a teplou vodu do více než tří tisíc domácností. Městská společnost odebírá teplo od Uced bio, která není závislá na plynu, nýbrž vyrábí elektřinu a tepelnou energii z biomasy. Pro rok 2022 byla cena tepla stanovena na 615,42 Kč bez DPH. Aktuálně probíhají jednání o připojení dalších lokalit. S náklady na elektřinu či plyn už samo město nemá nástroje, jak může obyvatelům přímo pomoci. Ale nepřímo může pomoci rozpočtu domácnosti např. se snížením cen za svoz odpadů nebo daně z nemovitosti.

Druhou otázkou je, jak se samo město vypořádá s rostoucími náklady za energie? Co se elektřiny týče, bude nezbytné investovat do fotovoltaiky. Ve městě jsou možnosti pro připojování k centrální soustavě distribuce tepla a samozřejmě se budou muset hledat provozní úspory.

2. Jak by mělo město řešit problémy s parkováním v historickém centru Kutné Hory, ale taky jinde ve městě?

Parkování je v Kutné Hoře zřejmě největší problém. Nezáleží na tom, jestli jste obyvatel Kutné Hory nebo turista. S tímto problémem se potýká každý, kdo se ve městě objeví. Problém je dlouhodobý a řešení nepůjde realizovat ze dne na den. Pro turisty potřebujeme přijít se záchytnými parkovišti jak pro osobní automobily, tak i pro autobusy. Vozy návštěvníků by neměly brát parkovací místa rezidentům. Přijít s řešením pro občany města bude náročnější a je třeba si uvědomit, že v historickém centru pracujeme s velmi omezenými prostorovými možnostmi. V centru lze vytvořit nová parkovací místa redesignem komunikací (šikmá parkovací stání), omezit délku parkování pomocí hodin apod. V hustě zabydlených oblastech (sídliště) můžeme opět vytvořit několik nových míst redesignem cest, ale je třeba hledat volné plochy, které bude možné přestavět na parkoviště. Ideálním řešením by byly parkovací domy nebo podzemní garáže, ale zde se musíme podívat pravdě do očí a přiznat si, že město na podobné investiční …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

3. V centru města ubylo drobných podnikatelů. Jak byste je přilákali zpátky?

To je velmi ožehavé téma, na které 20 let nikdo nenachází odpovědi. Navážu na předchozí otázku a říkám, že o parkování to není. Lepší dostupnost parkovacích míst může pomoci, ale neřeší zásadní problém: zájem občanů o obchody/provozovny v centru města. Aktuálně v centru fungují úspěšně gastro podniky, kosmetické salóny, květinářství, banky, pojišťovny, cestovní agentury…– souhrnně služby. Úkolem města je vytvářet vhodné podmínky pro podnikatele, a nikoliv jim házet klacky pod nohy zbytečnými omezeními. Nicméně město nemůže rozhodovat o tom, co se bude v centru nabízet a prodávat.

4. Co by měla Kutná Hora udělat pro to, aby turisty ve městě udržela na delší dobu?

Žít. Co tím konkrétně myslím? V létě vrátit do města život. Podpořit hudební a kulturní akce (ideálně vícedenní). Vrátit „život“ do centra – zvážit prodloužení nočního provozu „zahrádek“, navrátit kulturní akce do parku pod Vlašským dvorem. S místními podnikateli a krajem rozvíjet kongresovou turistiku. Záměrně nezmiňuji historické památky, protože ty 30 let od Sametové revoluce nikoho ve městě delší dobu nezdržely.

Město PRO lidi a Strana soukromníků České republiky

1. Jak by mělo město reagovat na narůstající ceny energií?

Růst cen energií teď představuje zásadní problém. Dopadu na městské finance se nevyhneme. Na naší kandidátce máme dokonce dva zkušené specialisty z oboru hospodaření s energií, ti nám radí co a jak. Je nutné mnohem větší využití obnovitelných zdrojů energie, úspora elektrické a tepelné energie využitím supermoderních technologií, s energiemi souvisí i hospodaření města s odpady a s vodou. Město se prostě musí začít chovat jako každý jiný a začít racionálně šetřit. Když to udělá chytře, občany to nijak citelně neomezí. A městskému rozpočtu to pomůže k tomu, aby byl dostatek peněz i na jiné důležité věci.

2. Jak by mělo město řešit problémy s parkováním v historickém centru Kutné Hory, ale taky jinde ve městě?

V Kutné Hoře máme sice nedávno zpracovaný návrh nového generelu dopravy, pro historické centrum dokonce tři varianty řešení. Fakticky ale nemáme nic, na čem panuje ve městě shoda. Je nutné přestat mluvit o variantách a začít řešit to, co vlastně chceme ve vnitřním městě dosáhnout. V naší průběžné anketě na internetu zde https://www.pocitovemapy.cz/kutna-hora-2018/ máme na Pocitové mapě Kutné Hory jen k dopravě přes 600 interakcí a stovku komentářů, takže je to horké téma. Občané tam navrhují vybudovat chybějící odstavná stání a ty zkombinovat s dopravní obslužností podnikatelů, přitom nezapomenout na rezidenty města. Dále navrhují nastavení časové regulace parkování v kapacitně kritických zónách. To se netýká pouze historického centra, ale i sídlišť Hlouška a Šipší, kde žijí asi dvě třetiny kutnohorských občanů. Odstavná parkoviště je třeba budovat s propustnými povrchy, myslet na využívání dešťové vody a zasakování. Moderní „Smart City“ technologie nám také mohou pomoci.

3. V centru města ubylo drobných podnikatelů. Jak byste je přilákali zpátky?

Měli bychom se především pokusit znovu dostat do centra města zákazníky, takže poptávku po místních službách a zboží z místních obchodů. To v konkurenci supermarketů na periferii zdaleka není tak jednoduché, jak by se možná zdálo. Jak to konkrétně udělat? Cenným zdrojem informací nám je opět naše anketa mezi občany - pocitová mapa. Snadná dostupnost a parkování jsou pro prosperitu centra města naprostým základem! A situace v centru teď není dobrá. Město přitom může podporovat místní podnikatele jak vhodnou organizací parkování osobních aut a realizací záchytných parkování, tak i lepší dostupností centra městskou hromadnou dopravou a podporou parkování taxislužby v centru. I další opatření, která místní občany i turisty lákají k návštěvě centra, k delšímu pobytu v něm a k nákupům zde, jsou důležitá. Jde o příjemné prostředí – posezení, dostatek zeleně, stromů a květin i v ulicích centra, nejenom v parcích, dostatek vodních prvků a pítek. A také pořádek a bezpečí. To vše je naším cílem.

4. Co by měla Kutná Hora udělat pro to, aby turisty ve městě udržela na delší dobu?

Zkusme si odpovědět na mírně kontroverzní otázku: „A má Kutná Hora pro vícedenní pobyt turistům co nabídnout?“ Odpovíme-li si ano, v čem je problém? A když ne, tak máme jasno. Kutná Hora je bezpochyby pokladnicí české historie a je také branou do Posázaví. To samo o sobě zřejmě zdaleka nestačí, například vezmeme-li v potaz cestující rodiny s dětmi na kratších či vícedenních výletech. Právě děti jsou nám vítanou inspirací a iniciativa „Město přátelské dětem“ naším cílem. Chybí nám tu cyklostezky, bezpečný pohyb dětí po městě, dostatek dětských hřišť a koutků. Návštěvníkům města lze také nabídnout, byť i menší, přesto atraktivní akce, pořádané místními komunitami, ve kterých se s dětmi i jejich rodiči počítá. Ty, které jsme už sami uspořádali, se setkaly s nečekaně velkou pozitivní odezvou. Za zcela nezbytné považujeme realizaci špičkové inovativní koncepce, která prováže historii se současností a budoucností. A také výrazně lepší marketing cestovního ruchu města, než dosud.

ODS a TOP 09

1. Jak by mělo město reagovat na narůstající ceny energií?

Potřebujeme Kutnou Horu nové generace – udržitelné, vzdělané, moderní a chytré město. Systém hospodaření s energiemi je oblast, bez které tohoto cíle nedosáhneme.

Nadcházející roky budou zásadní pro rozvoj centrálního zásobování teplem a zajištění jeho zdroje. Našim cílem je vydat se cestou úspor a snižování energetické náročnosti budov a jejich provozu, dále pak rozvojem centrálního zásobování, jehož hlavní zdroj je již nyní obnovitelný. V rámci doplnění soustavy hodláme zajistit obnovitelné zdroje, zejména za využití solární energie jako doplňku pro období mimo zimní sezónu a zálohu současného dodavatele.

V rámci podpory našich obyvatel nebudeme přistupovat k navyšování poplatků a daně z nemovitosti. Společně se školami podpoříme fungování poradenství a dalšího vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti s cílem pomoci těm, kteří se dostanou do nelehké situace. Zefektivněním hospodaření města pak přikročíme k hledání úspor zejména v oblasti správy, sdílení a využití budov.

2. Jak by mělo město řešit problémy s parkováním v historickém centru Kutné Hory, ale taky jinde ve městě?

Dostupnost města nehodláme omezovat, naší snahou bude rozšířit možnosti parkování v centru a jeho okolí, dále pak na sídlištích. Kutná Hora není založeným městem, centrum vznikalo živelně a v naprosto odlišných podmínkách. Z toho plyne jedinečnost města, se kterou jsou spojena i omezení volného prostoru pro parkování. Nemáme ambice budovat ve městě nákladné parkovací domy, ale spíše chytře využívat vhodných míst k navýšení kapacit v blízkém okolí centra. Případný vznik parkovacího domu pak budeme řešit ve spolupráci s investorem ze soukromého sektoru.

Našim společným cílem je rozvoj moderní veřejné hromadné dopravy tak, aby centrum města bylo snadno dostupné pro všechny obyvatele města i jeho návštěvníky. V rámci této podpory hodláme realizovat výstavbu nového terminálu autobusové dopravy u místního městského vlakového nádraží, spolu s posílením jeho využití za spolupráce s ministerstvem dopravy a krajem.

3. V centru města ubylo drobných podnikatelů. Jak byste je přilákali zpátky?

Naším cílem je podnikání bez bariér. Namísto nerovných pobídek nastavíme rovná pravidla pro všechny. Rádi bychom v nadcházejícím období dosáhli toho, že město a městský úřad bude podniky a živnostníky vnímáno jako partner a místem podpory pro jejich podnikání.

Partnerský přístup je spolu s opatřeními na podporu cestovního ruchu klíčem k podpoře podnikání ve městě. Na druhé straně hodláme opustit politiku předchozích vedení podporující výstavbu dalších hyper a supermarketů ve městě, komplikující život a podnikání zejména místním živnostníkům, kteří přes všechny nesnáze a období poznamenaná pandemií, dělají město městem. Věříme, že se nám do Kutné Hory podaří přilákat i další nové obyvatele a zastavit tak nepříznivý demografický vývoj. Ke zvýšení atraktivity města potřebujeme otevřený úřad, dostupné služby a kvalitní podmínky pro vzdělávání ve školách, pro úspěch našich dětí.

4. Co by měla Kutná Hora udělat pro to, aby turisty ve městě udržela na delší dobu?

Turisté musí být pro město přínosem. V současnosti se nápor jejich velké části omezuje na organizované krátké návštěvy, které znamenají více nákladů než příjmů. Omezíme parkování autobusů mimo vyhrazená stanoviště a fakticky tak vybídneme turisty k příjemné pěší procházce historickým centrem města, k návštěvě nádherných míst ležících i mimo lokality nejbližšího okolí Kostnice a chrámu sv. Barbory. K nastavení podmínek pro delší setrvání turistů ve městě využijeme i moderních nástrojů. Včetně aplikace ukazující město jinak, s nabídkou různorodých aktivit a služeb v Kutné Hoře a okolí. Rádi bychom dosáhli i vytvoření městské karty, s výhodami pro návštěvníky i místní, fungující mimo jiné i jako společná vstupenka do většiny návštěvních míst.

Zásadní je přestat se na Kutnou Horu a její okolí dívat pouze jako na město dvou katedrál, ale užít si jí daleko pestřeji – jako místo s přírodou a sportovišti pro aktivní dovolenou, trávení volného času s dětmi a město, kam se dá kdykoliv zajet za zábavou …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků 

Piráti Kutná Hora

1. Jak by mělo město reagovat na narůstající ceny energií?

V příštím volebním období bude pro město velký úkol se s nárůstem energií vyrovnat - tedy udržet v chodu městské instituce a příspěvkové organizace. Cestou je promyšlený energetický management a zřízení pozice městského energetika. Ten musí mj. hledat méně energeticky náročné způsoby vytápění nebo stanovit pravidla pro městské organizace ohledně hospodaření s teplem a dávat další doporučení, která povedou k celkovému omezení ceny a spotřeby energií. Díky nám se již s potřebnými kroky začalo. A my chceme, aby na ně příští zastupitelstvo navázalo. Pro občany potom musíme udržet ceny tepla z městské teplárny na přijatelných úrovních. Tedy, že cenu nebudeme skokově zvyšovat, ale maximálně zvedat o inflaci.

2. Jak by mělo město řešit problémy s parkováním v historickém centru Kutné Hory, ale taky jinde ve městě?

Centrum Kutné Hory, se svým historickým vývojem, je velmi specifické. Místo velkého náměstí máme živelně vzniklé centrum s řadou menších náměstíček. Cestou je zaměřit se na budování záchytných parkovišť na jeho okraji (městské vlakové nádraží, Na Kolíňáčku, Vyšatův lom). Zkušenosti ze zahraničí nám ale naznačují, že není přímá úměra mezi zvýšením intenzity dopravy a oživením centra. Trend je spíše opačný a za správně nastavené strategie může paradoxně omezení dopravy životu v centru pomoci. Vše je ale o komunikaci. Jistě by město nemělo podnikat zásadnější kroky bez spolupráce s místními podnikateli a občany.

Na sídlišti Hlouška se potom zaměříme na výstavbu parkoviště v Zelenkově ulici, u Tebisu a nástavbu na současném parkovišti u divadla. Za jeden z nejdůležitějších kroků považujeme také přípravu výstavby parkoviště v Opletalově ulici a propojení Palachovy ulice s Havířskou stezkou.

3. V centru města ubylo drobných podnikatelů. Jak byste je přilákali zpátky?

Kromě budování záchytných parkovišť pro osobní automobily je problém významějšího záchytného parkoviště pro autobusy. Zamezením parkování autobusů ve městě je donutíme parkovat na vyhrazených místech, turisté tak více zavítají do centra a zakoupí něco v místních obchodech. Další úrovní je právě rozvoj kulturního života v centru - ať už se jedná o kulturní akce nebo trhy a jarmarky. Ty musejí být především systematicky pořádané, aby si našli svou klientelu, která tak do města zavítá pravidelně. Důležitá je komunikace se samotnými podnikateli, kterým chceme dát maximální podporu. Je to právě podpora života v centru, která má potenciál tento problém řešit. Město totiž nedisponuje větším počtem nemovitostí, které by mohlo zvýhodněně pronajímat. Je třeba především důsledně dbát na tvorbu marketingové strategie pro podporu života v centru města a na spolupráci s místními podnikateli.

4. Co by měla Kutná Hora udělat pro to, aby turisty ve městě udržela na delší dobu?

Chceme propracovanou koncepci kulturního dění a cestovního ruchu. Více kulturních akcí zatraktivní město pro tuzemské návštěvníky a oživí Kutnou Horu pro místní. Návštěvníkům nabídneme také alternativu v podobě poznávání kutnohorského okolí a Středních Čech. Součástí komplexní nabídky tak budou i tipy na půldenní nebo celodenní výlety do blízkého okolí i vzdálenějších zákoutí Středočeského kraje. Velký potenciál představuje blízkost hlavního města, které tvoří čtvrtinu českého HDP. Kutná Hora má výbornou strategickou polohu. Z Kutné Hory můžeme vytvořit výchozí bod, odkud naopak zahraniční turisté jezdí na výlet do Prahy i okolí. Díky skvělému vlakovému spojení je Praha dobře dostupná i bez auta. Po celodenní návštěvě rušného velkoměsta zahraniční turisté o to více ocení večer v naší klidné atmosféře. V Kutné Hoře navíc najdou ubytování v historických objektech s jedinečným charakterem a kouzlem za příznivé ceny. Zásadním prvkem pro takový obrat je právě rozvinutý kulturní život.

SPD s podporou Trikolory, zemanovců a nezávislých kandidátů

1. Jak by mělo město reagovat na narůstající ceny energií?

Kutná Hora jako jedno z mála měst vlastní vodohospodářskou společnost a společnost na výrobu tepla. To se dnes ukazuje jako velice prozíravé a zaručuje to klidný spánek alespoň části obyvatel města. Energetická závislost měst na geopolitice se ukazuje jako nebezpečný bezpečnostní prvek, který je schopen ovlivnit nejen život každého z nás, ale také samotnou bezpečnost celé země. Je proto nepochopitelné, že není na celostátní úrovni intenzivně podporována místní energetická nezávislost. Energetická centralizace a závislost na zahraničních trzích je pravděpodobně pro bezpečnost každé země nebezpečnější než absence moderního vybavení profesionálních armád. My proto budeme usilovat o založení městské bioplynové stanice, která bude zpracovávat odpady a z nich vyrábět plyn pro běžné použití v domácnostech nebo například v automobilech. To jsou však dlouhodobé plány. Jako krátkodobá řešení by mělo být například zváženo dočasné snížení nájmů v městských nemovitostech. Město by například mělo pomoci …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

2. Jak by mělo město řešit problémy s parkováním v historickém centru Kutné Hory, ale taky jinde ve městě?

Problém parkování má několik rovin. Jednou je parkování občanů blízko bydliště, druhou parkování turistických návštěvníků města, třetí návštěva úřadů a obchodů, a čtvrtou rovinou je parkování poblíž místa výkonu povolání. Každá rovina má specifické požadavky včetně potřebné doby stání. Nesmíme zapomínat ani na to, že parkování je služba jako každá jiná a tedy i řešení musí vycházet z principů hospodárnosti poskytovatele služby. Proto i řešení musí přicházet s přihlédnutím ke všem zmíněným rovinám a bude vyžadovat kooperaci zástupců všech zmíněných skupin. Samozřejmostí je napojení všech řešení na systém smart city. V našem programu například najdete obnovu autobusového nádraží, při které budeme požadovat i vytvoření parkovacích míst pro návštěvníky města. Obdobně tomu bude na městském vlakovém nádraží. Už samotné dopravní značení musí směrovat řidiče na parkování pro jejich potřeby vhodné. Problematiku částečně řeší i dopravní generel zpracovaný technickou universitou nebo koncepce smart …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

3. V centru města ubylo drobných podnikatelů. Jak byste je přilákali zpátky?

Nebudeme prodávat nemovitosti v historickém centru spekulantům. Budeme je místo toho rekonstruovat a připravíme je pro obchodní využití. Zavedeme nájemné odpovídající ekonomické udržitelnosti provozu. Budeme usilovat o odkup nevyužívaných budov od stávajících vlastníků, a jejich následnou rekonstrukci a využití pro provozování živností. Případný odprodej nemovitostí v centru budeme nejdříve řešit formou nájmu. Budeme požadovat aby případný zájemce o nemovitost nejdříve představil svůj záměr a budeme hledat cesty k jeho částečnému naplnění. Pro záměry v souladu se záměrem města o návrat života do centra budeme aktivně účastni jejich naplnění. Umožníme malým živnostníkům a nově založeným živnostem propagaci v městských listech formou drobných inzerátů a PR článků zdarma. Podnikatele přizveme ke spolupráci a staneme se aktivní v prezentaci celého regionu. Vytvoříme aktivní portál pro podnikatele a vytvoříme strukturu pro aktivní pomoc s podnikáním. Chceme docílit toho, aby podnikaví lidé neodcházeli …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

4. Co by měla Kutná Hora udělat pro to, aby turisty ve městě udržela na delší dobu?

Kutná Hora má oproti všem městům v celé zemi několik nesporných výhod. Je blízko Prahy, umístěná v centru země, skrze Kutnou Horu kráčely dějiny. Zanechali zde stopy velikáni českého národa. Výhodou proto nejsou jen historické budovy, ale i fantastická poloha, nádherné okolí, kulturní význam i genius loci. Otázka udržení turistů ve městě však nepochopitelně předpokládá, že Kutná Hora nemá co nabídnout a že problémem je nedostatek vyžití. Není to pravda. Běžný turista se totiž nerozhoduje, zda někde zůstane, až v daném místě. Rozhoduje se již doma, když si vyhledává místo své návštěvy. A pokud již v tento moment nemá potřebné informace, nemůže je ani aplikovat při svém rozhodování. Pravdou ovšem je, že vedení města neumí s návštěvníky pracovat, nemá společně s místními podnikateli zpracovaný koncept. Turisté jezdí do měst z mnoha důvodů, ať už se jedná o návštěvy památek, míst známých z filmů, za jídlem, vínem či pivem. Nebo do míst kudy se procházeli významní lidé. Když například vyrazíte …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

STAN A SDRUŽENÍ NEZÁVISLÝCH KANDIDÁTŮ

1. Jak by mělo město reagovat na narůstající ceny energií?

Město by mělo nejdříve reagovat zavedením úsporných opatření v budovách, která spadají pod jeho správu, jako je městský úřad, školy, školky, divadlo, kino, knihovna apod. Konkrétně se jedná o úsporný režim ve veřejných budovách, kde se dá regulovat buď centrálně, nebo individuálně vytápění, osvětlení a používání elektrospotřebičů. Velká úspora se dá rovněž očekávat omezenou provozní dobou slavnostního osvětlení, které se týká především historických budov a památek. Diskuse se vede i kolem regulace veřejného osvětlení. Velkou výhodou Kutné Hory je, že obě největší sídliště, kde žije významná část obyvatel, jsou napojena na centrální zásobování teplem, městkou teplárnu Tebis, a která jsou vytápěna fytomasou, resp biomasou. Ceny za teplo se tedy neodvíjí v těchto částech města od cen za plyn. Tuto výhodu mají i některé městské veřejné budovy. Postupným rozšiřováním této soustavy, bude město napojit na zelený zdroj vytápění další části města, čímž se může postupně snižovat závislost na dodávkách …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

2. Jak by mělo město řešit problémy s parkováním v historickém centru Kutné Hory, ale taky jinde ve městě?

Problémy s parkováním v centru města se mohou vyřešit, pokud město začne budovat záchytná parkoviště v dochozí vzdálenosti od centra města, tudíž rezidenti nebudou mít problém zaparkovat v blízkosti svého bydliště a návštěvníci naopak budou moci odstavit svá auta na parkovišti a navštívit město pěšky. Město nemůže ignorovat fakt, že lidé jezdí auty, a na druhou stranu by mělo vytvářet vhodné podmínky i pro pěší a cyklisty. Každopádně by měl být vytvořen funkční systém v rámci koncepce parkování, která by zohledňovala všechny skupiny lidí, kteří se po městě pohybují, vč hůře pohyblivých seniorů a hendikepovaných lidí. Taková koncepce by nezahrnovala pouze centrum města, ale i další městské části a řešila by i poplatky za parkování a kontrolu dodržování.

3. V centru města ubylo drobných podnikatelů. Jak byste je přilákali zpátky?

Problémy s úbytkem drobných podnikatelů v současné době řeší mnoho větších i menších měst. Zkušenosti z České republiky i ze zahraničí odrážejí fakt, že centra měst ožívají, pokud se v nich omezí automobilová doprava a ve veřejném prostoru se vytvoří podmínky pro společné vyžití lidí. Lidé, kteří nežijí nebo nepracují v centru města, potřebují motivaci, aby do centra přišli. A pokud budou v centru lidé, budou zde i podnikatelské příležitosti. Na druhou stranu existuje nemálo příkladů, kdy lidi motivuje k návštěvě přitažlivá nabídka, ať už je to restaurace, kde se dobře vaří, kavárna, kde mají výtečnou kávu a zákusky nebo sportovní či kulturní akce. Jednoduše řečeno je třeba lidem nabídnout zábavu, pokud do centra nechodí za prací nebo na úřad. Město by tedy mělo být přístupné a otevřené k podpoře podnikatelských nebo i občanských záměrů a snažit se je svými nařízeními neomezovat. Mělo by být pro tyto záměry partnerem.

4. Co by měla Kutná Hora udělat pro to, aby turisty ve městě udržela na delší dobu?

Ještě před covidem byla Kutná Hora především výletním místem. Podle statistik zde většina lidí nestrávila ani noc. Pandemie však způsobila to, že se začal jako nikdy předtím rozvíjet domácí turismus. Zaznamenali jsme to i v Kutné Hoře, kdy poslední statistiky ukazují, že lidé u nás začali více přenocovávat. Významný vliv na to mělo i založení Turistické oblasti Kutnohorsko Kolínsko v roce 2019, jejímž hlavním cílem je nabídnout turistům natolik lákavý program, aby zde zůstávali vícero dnů. Celá oblast sahá zhruba od Úval po Čáslav a propaguje známá i méně známá turistická místa, podnikatele a akce. Kutná Hora je v rámci celé oblasti považována za bránu do celého regionu a slouží tak jako strategické místo, ze kterého lze vyrážet každý den na jiný výlet. Večer pak nabízí bohatý kulturní program, který motivuje lidi přenocovat a následující den vyrazit za dalším poznáváním.

VIZE

1. Jak by mělo město reagovat na narůstající ceny energií?

V odpovědi na tuto otázku musíme rozlišovat dvě roviny, institucionální a občanskou. Je třeba říct, že se pravděpodobně bude jednat o dlouhodobější problém, nejen nárazovou záležitost. Tedy je třeba přemýšlet v dlouhodobém horizontu a počítat s tím, že si vyžádá vyšší investice z rozpočtu města. V městských budovách musíme udělat energetický audit a na jeho základě přistoupit k opatřením, která budou snižovat energetickou náročnost, ať už rekonstrukcí nebo využíváním dostupných státních či evropských dotací na zateplení budov či jiné prostředky na snížení energetické náročnosti - tepelná čerpadla apod. Rovina občanská je složitější, město má málo možností, jak pomoci jednotlivcům. Samozřejmostí je snaha postarat se o nejzranitelnější občanské skupiny, nízkopříjmové rodiny či seniory. Plánujeme zřídit poradní linku, kam se občané budou moci obrátit. Další možností je například nabídnout stravu ze školních jídelen, které mají nevyužitou kapacitu. Vzhledem k rostoucím cenám benzínu je možností  …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

2. Jak by mělo město řešit problémy s parkováním v historickém centru Kutné Hory, ale taky jinde ve městě?

Opět musíme řešit problém komplexně. Na jeho vyřešení byl zpracován dopravní generel, který stál městskou pokladnu cca 2 miliony korun. Z jeho výstupů se zatím moc nerealizovalo, to bude úkol další radnice. Je třeba, aby parkování v centru bylo zpoplatněno vyšší částkou, ale jsme pro variantu první hodiny zdarma. Poplatky za parkování pak budou moci být využity na vznik nových parkovacích míst. Problémem v Kutné Hoře jsou též turistické autobusy, které parkování dosud zpoplatněno nemají. To je třeba změnit, ovšem za předpokladu, že budou vybudována odstavná parkoviště. Co se týká sídlišť, tam je třeba aktivně vyhledávat každou možnost, která by počet parkovacích míst mohla zvýšit a přemýšlet nad tím, jak najít rovnováhu mezi parkováním a městskou zelení. Alternativou jsou tzv. zelená parkoviště. Úplně nejlepším řešením by ale bylo využívat alternativní možnosti dopravy, nejlépe MHD. Pracovat se sousedními městy na vytvoření sítě cyklostezek apod.

3. V centru města ubylo drobných podnikatelů. Jak byste je přilákali zpátky?

Je třeba, aby město bylo podnikatelům partnerem. S postupným „vymíráním centra měst“ se potýkají téměř všechna města v okolí. Problémem je, že budovy v centru města nejsou v městském vlastnictví. Město by mělo určit priority a snažit se je naplňovat právě přizpůsobením podmínek pro ty, kteří jsou schopni je spoluvytvářet. Dočasným řešením je snížení nájemného po omezeně dlouhou dobu, ale hlavně komunikace s malými a středními podnikateli, spolupráce na městských akcích, na rozvoji města. Pořádání jednorázových akcí typu trhy, kulturní akce apod. s využitím místních zdrojů. V oblasti cestovního ruchu navádět turisty cíleně k využívání místních služeb. Změnit systém placení průjezdu městem tak, aby bylo možné k obchodům a službám dojet autem. Co je ale nejdůležitější, zlepšit informovanost, najít systém, jak informace dostat „mezi lidi“. I v téhle oblasti se dají najít možnosti spolupráce.

4. Co by měla Kutná Hora udělat pro to, aby turisty ve městě udržela na delší dobu?

Kutná Hora dlouhodobě trpí svou polohou blízko Prahy. Jednou z možností je dotáhnout tzv. jednotnou vstupenku, která by umožňovala zaplatit jednotné vstupné na širokou možnost trávení volného času v KH a blízkém okolí. Nejen na kulturu, ale i na využití jiných služeb – sportovních, kulturních, vzdělávacích apod. Je třeba se i soustředit na vytvoření nových nízkonákladových ubytovacích kapacit. Další místní bolestí jsou turistické autobusy, které přijedou, vyloží turisty, zpátky je naloží a odjedou. Dlouhodobě je nutné vytvořit odstavná parkoviště a donutit návštěvníky projít městem. K tomu je třeba aktualizovat městský informační systém a systém orientačních tabulí.

Spustit audio