Nové muzeum keramiky v Kostelci nad Černými lesy najdete přímo ve slavné Vondráčkově továrně

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Moderní design kostelecké keramiky

Kostelec nad Černými lesy ve Středočeském kraji leží v oblasti bohaté na naleziště keramické hlíny. Nelze se proto divit, že právě tady vznikala keramika, která si postupně získala velkou oblibu i věhlas nejen v Čechách, ale i v zahraničí. Kromě již zavedeného Muzea hrnčířství tu letos v květnu vzniklo Nové muzeum keramiky, které má jedinečnou atmosféru.  Je totiž umístěné v původní továrně na keramiku Aloise Vondráčka.

 

Vondráčkova továrna patřila svého času mezi hlavní kostelecké výrobce. Firma byla zapsána 7. října 1908, vedl ji Ferdinand Vondráček se svým otcem Aloisem Vondráčkem starším. Ferdinand výrobu černokostelecké keramiky významně ovlivnil a celkově ji pozvedl. Nově začal s výrobou malované a později umělecké keramiky.

V roce 1910 se začalo vyrábět nejprve keramické nádobí s ruční podglazurovou malbou, později s tzv. patronováním. Rostlinné a figurální vzory se nanášely buď štětcem, nebo stříkací pistolí přes šablony vyřezané ze staniolu. Tehdy v továrně pracovalo 32 lidí, v roce 1926 se již rozrostla na 110 dělníků. Ve druhé polovině 20. let 20. století ovlivnila podobu Vondráčkovy umělecké keramiky řada profesionálních výtvarníků. Přibližně čtyřicet procent z výroby šlo na export do evropských zemí a do Ameriky.  V roce 1937 byla firma dána do dražby.

První, co návštěvník při vstupu do expozice uvidí, jsou originální hrnčířské stroje. „Chceme našim návštěvníkům ukázat, jak se keramika vyráběla dřív, jak se pracovalo na kruhu zatáčečce i jak probíhalo odlévání,“ říká vedoucí muzea Jan Novák.

V první místnosti je pak keramické nádobí, které měla počátkem 20. století v kuchyni snad každá česká hospodyňka. Je to těžká keramika dekorovaná přes šablonu tzv. patronováním. Keramiku s patronováním přitom v Kostelci vyrábělo přibližně dvacet dílen. Nejčastěji to byly různé džbány na pivo, zadělávací těžké mísy, velké i menší hrnce.

Od kuchyňského nádobí k umělecké keramice

Stěžejní část celé expozice tvoří soukromá sbírka Michala Třeštíka, prozaika, architekta, publicisty, vydavatele a dokumentaristy, manžela režisérky dokumentárních filmů Heleny Třeštíkové. Jde o kosteleckou keramiku zlaté éry.

K vidění je tu dále barevná keramika 20. a 30. let s novým nadčasovým designem z továrny Aloise Vondráčka. A oči doslova přecházejí i nad keramikou jeho pokračovatelů – Jaroslava Vondráčka mladšího a Jaroslava Stuchlíka mladšího, kteří tradiční rodinné keramické výrobky nasměrovali k modernímu uměleckému designu.

Vitríny s barevnou keramikou 40. let jsou plné barevných váz, šálků a čajových konvic.  Keramika je jedinečná svou jednoduchostí, tvarem a kvalitní barevnou glazurou. Jaroslav Stuchlík a Jaroslav Vondráček do kosteleckých dílen zvali mladé začínající umělce z pražské uměleckoprůmyslové školy. Do Kostelce tak dojížděli například začínající architekt Petr Tučný nebo sochař Jiří Jílek a mnoho dalších.

V poslední místnosti jsou pak vidět výrobky dalších kosteleckých dílen – od malované keramiky válečné až po tmavě hnědou tzv. „škrábanou“ keramiku let 70., kterou vyrábělo kostelecké Keramo.

Spustit audio