S hlavou v oblacích. Při závěsném létání můžete urazit stovky kilometrů

28. říjen 2017

Miloslav Novotný se rád vznáší do oblak. Se závěsným motorovým létáním začínal na konci 80. let minulého století. Na průkopnické doby vzpomíná s úsměvem, dnes létá na specifickém křídle s vysokým výkonem.

Nemá klasickou pružnou plachtu, je to takzvané tvrdé křídlo (rigid wing). Místo postroje má tříkolku, do které se lze pohodlně usadit. „Je to zvláštní rogalo zajímavé tím, že už nemá duralovou kostru z trubek, ale z uhlíkového kompozitu. Geometrie křídla je pevná, je potažené tkaninou, aby ho bylo možné složit. Zachovalo si výhody klasického rogala, ale výkonem a geometrií už je to téměř letadlo. Specifické křídlo s vysokým výkonem,“ popisuje Miloslav Novotný.

Délku letu limituje pouze to, jak dlouho ve stroji vydržíte sedět. „Existují rogala, která jsou konstruovaná především pro cestování, nemají velký výkon po stránce klouzavosti, spotřebovávají relativně větší množství benzínu, ale jsou těžší, schopná létat v horším počasí, jsou limitovaná velikostí nádrže, ale dá se s nimi cestovat 300, 400 kilometrů, v limitních režimech,“ doplňuje pan Novotný.

A dodává: „Toto je navržené tak, aby létalo v podstatě jako větroň v termice. Je to křídlo, které je schopné létat i s klasickým postrojem jako volné rogalové létání. Nebo pod ním může viset tato lehká tříkolka. To znamená, že já jsem schopen i v této motorové variantě spotřebovávat naprosté minimum benzínu. Létá to za nějaké 3 litry benzínu v benzínové verzi a létáme jako jedni z mála i na elektriku, tam je ta spotřeba minimální. Energie, kterou potřebujeme k tomu, abychom letěli, je nesrovnatelně nižší než s klasickým rogalem. Když bude pěkný den, bude hezky fungovat termika, tedy takové počasí, jaké využívají větroně, stačí mi na litr benzínu se dostat do vzduchu a můžu tam „viset“ celé odpoledne. Jako větroň. Takže limitem je zase to počasí.“

Vše lze složit a upevnit na střechu auta, takže se nevytratila původní myšlenka závěsného létání, že si stroj sbalíte a cestujete s ním po světě.

Spustit audio