Servisní prohlídky plynových zařízení mohou zachránit život i ušetřit palivo

15. září 2018
Každoroční revizi plynového kotle doporučují všichni výrobci

Přestože povinné revize plynových kotlů a topidel se vztahují pouze na podnikatele, pravidelné každoroční servisní prohlídky nařizují ve svých manuálech téměř všichni výrobci kotlů a topidel. Odborníci se shodují, že jejich důsledné provádění může nejen výrazně snížit spotřebu plynu, ale v mnoha případech předejít i tragickým haváriím.  

I když by se zdálo, že ideální dobou na provedení prohlídky, je právě doba těsně před zahájením topné sezóny, servisní technici tvrdí, že už je to tak za pět minut dvanáct. „V září si vzpomenou všichni a my nevíme, kam dřív skočit. Navíc i na opravu zjištěných závad není dost času,“ tvrdí servisní technik Ivan Hošek.  Ideální tak je domluvit si prohlídku hned po skončení minulé topné sezóny, případně v letních měsících, kdy mají servisy přece jen volnější kalendáře.

Plynové topidlo by měl vždy prohlížet servisní technik s platným oprávněním a s atestem od výrobce. Tak je jisté, že prošel školením, pro určitý typ výrobků a ví co a jak. V této souvislosti odborníci také doporučují zvát na servisní prohlídky opakovaně jeden servis. Znalost zařízení, potucha o to, jaké závady se případně opakují, ušetří zákazníkovi čas i peníze.

Co by se při prohlídkách mělo kontrolovat, čistit a udržovat předepisuje ve svých manuálech výrobce. Servisní prohlídka by měla také obsahovat odzkoušení topidla a měření spalin. Právě zde může včasné odhalení problému zabránit fatálním tragédiím. „Zejména u prohlídek průtokových ohřívačů vody, umístěných v koupelnách často zjišťujeme, že zde není dostatečný přívod vzduchu ke spotřebiči. Stejně tak to je i se znečištěním spalinových cest nebo závadami. Otravy kysličníkem uhelnatým mívají tragické následky,“ vysvětluje Hošek.

S tím souvisí i oprávnění servisních techniků odstavit zařízení z provozu. Pokud zjistí, že jeho stav je nebezpečný pro další provozování, seznámí s tím majitele objektu či správce kotelny a zaznamená to do dokumentace o prohlídce. „Někdy se to lidem těžko vysvětluje. Nechápou, že něco, co doposud fungovalo, musí odstavit, ale my tak chráníme jejich majetek a hlavně zdraví a životy,“ tvrdí servisní technik.

Upozorňuje i na to, že po prohlídce může dojít k závadě, kterou je třeba hned řešit. Pokud je cítit zápach plynu, pokud hořák hoří místo modrým plamenem spíše dočervena, pokud z kotle padají saze či částečky rezu, je nutné se neprodleně obrátit na servis. Stejně tak je nutné respektovat doporučení servisních techniků, co se týče provozu zařízení, udržování pořádku a bezprašného prostředí u plynového topidla či nadměrné vlhkosti. „Současná plynová technika je plná elektroniky a jemných přístrojů.  Pokud lidé nedodržují návody, co se týče prostředí, kde jsou kotle a další zařízení umístěna, nemohou počítat s tím, že dlouho vydrží. Také znečištěné kotle mají mnohem vyšší spotřebu než ty čisté a správně seřízené. I to je důvod, proč by se servisní prohlídky rozhodně neměly šidit,“ uzavírá plynař.