Sklo a ocel. Hala hlavního nádraží v Praze má novou střechu za stovky milionů

3. říjen 2017
Skleněné tabule byly zanesené jak kouřem z parních lokomotiv, které na nádrží v minulosti jezdily, tak i ocelovými částečkami, které se uvolňují z kolejí a kol při brzdění vlaku

Rekonstrukce příjezdové haly na pražském hlavním nádraží se prodražila o 127 milionů korun. Podle Správy železniční dopravní cesty byla sto let stará ocelová konstrukce v mnohem horším stavu, než se očekávalo. Původně měla rekonstrukce stát 470 milionů, kvůli zrezivělým nosným obloukům se ale cena stavebních prací nakonec vyšplhala na 600 milionů.

V hale jsou teď také vyměněné skleněné tabule nebo jsou tam nové troleje pro elektrické lokomotivy.

Nečistoty ze skleněných ploch bude muset SŽDC odstraňovat pravidelně, uvedl dnes Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele SŽDC zodpovědný za modernizaci dráhy. Podle něj by mohlo současné zastřešení bez větších oprav sloužit další desetiletí.

Posun termínu ale podle Šubové s nečekanými vícepracemi nesouvisí, jde na vrub loňským výlukám v železniční dopravě v nedalekých vinohradských tunelech. Přestože hlavní část oprav je už hotová, některé práce ještě budou pokračovat.

Podle SŽDC je ještě potřeba dodělat ochranné prvky proti hnízdění holubů. Musí se vytmelit spoje ve střeše, kterými stále prosakuje voda. Definitivně hotovo by podle Nejezchleba mělo být příští rok v květnu. Žádná z těchto prací by ale neměla mít dopad na provoz nádraží.

Oprava kolejí ve vinohradských tunelech

Opravovat se ale má i historická Fantova budova stojící mezi příjezdovou halou a pražskou magistrálou. Podle ministerstva dopravy by měla být zrekonstruována do roku 2022. Nyní je opraven pouze střední trakt včetně vnější fasády. Boční křídla stavby ale na rekonstrukci stále čekají. Zhruba v té době chtějí železničáři rovněž dokončit projekt podchodu z hlavního nádraží do křižovatky ulic Seifertova a Italská. Součástí projektu je i vybudování lávky pro pěší do Vinohradské ulice.

Podle Nejezchleba bude potřeba rekonstruovat i koleje v tubusech vinohradských tunelů. Vyměnit by se měly i výhybky v části kolejiště vedoucí do těchto tunelů. Od toho si SŽDC slibuje zefektivnění této trasy, kterou projíždějí vlaky ve směru na smíchovské nádraží nebo do Vršovic.

Celková hodnota opravy příjezdové haly pražského nádraží se včetně projektové části vyšplhala na 690 milionů korun. Z Evropských peněz pak SŽDC na rekonstrukci čerpala příspěvek zhruba 480 milionů.

Spustit audio
  • Aktuální dění
  • Zpráva