Škodovky se to netýká?

9. září 2004

V Německu automobilka Volkswagen jedná o zmrazení mezd či o zrušení 30 tisíc míst. Mladoboslavské Škody se to snad netýká... Mluvčí tamějších odborářů Jaromír Cvrček i mluvčí automobilky Jaroslav Černý však dnes na dotaz ČTK odmítli situaci komentovat.

Největší evropská automobilka Volkswagen bude muset v Německu zrušit nejméně 30 000 pracovních míst, jestliže odbory v nadcházejících mzdových jednáních nepřistoupí na zmrazení mezd a další požadavky firmy. Dnešnímu vydání listu Wall Street Journal Europe to řekl finanční ředitel Volkswagenu Hans Dieter Pötsch. Vedení Volkswagenu navrhuje pro kolektivní jednání, která začnou 15. září, aby se 103.000 zaměstnanců západoněmeckých továren mateřské firmy příští dva roky zřeklo zvýšení mezd. Rovněž chce, aby dělníci přistoupili na pružnější pracovní dobu. Odbory naopak chtějí čtyřprocentní růst mezd a garanci zachování pracovních míst. Ve Škodě Auto podle Černého žádné propouštění bezprostředně nehrozí a další situace se bude vyvíjet podle výsledků kolektivního vyjednávání. To začne teprve koncem roku, ale obě strany se již na něj dlouho připravují. Pro odboráře přípravy vyvrcholí 23. září, kdy si chtějí na svém workshopu shrnout všechny hlavní cíle před zahájením jednání s firmou. Také předseda představenstva Škody Auto Vratislav Kulhánek na nedávné tiskové konferenci prohlásil, že situace v německém koncernu by se neměla bezprostředně dotknout Škody. Jednání s odboráři sice dosud nezačala, ale šéf automobilky předpokládá, že platy ve Škodě Auto budou v příštím roce růst, a to zřejmě minimálně o výši inflace. Podle mluvčího odborového svazu strojírenství IG Metall by se Pötschovo prohlášení mohlo stát další velkou zátěží pro vyjednávání. Předák odborové organizace VW Hartmut Meine listu Neue Presse řekl, že firma mzdový spor "nepřijatelně stupňuje". "Zahrávat si se strachem lidí o práci je neodpovědné," řekl Meine. Vedení Volkswagenu říká, že pro růst mezd není v této době žádný prostor, mimo jiné proto, že zisk automobilky letos prudce klesá. Volkswagen ztrácí nyní pozice na všech hlavních trzích - v Evropě je dohánějí asijští konkurenti, v Severní Americe firmu tlačí dolů silný kurz eura a v Číně jej ohrožuje prudký nástup konkurence. Firma nyní pracuje na programu úspor ForMotion, který by jí měl ještě letos ušetřit na nákladech přes miliardu eur. Volkswagen chce během šesti let snížit náklady na pracovní sílu o více než dvě miliardy eur (63 miliardy korun) z loňských téměř 14 miliard eur. Volkswagen je tradičně znám udržováním dobrých vztahů s odbory a unikátními metodami ochrany pracovních míst. V 90. letech například firma přijala čtyřdenní pracovní týden, aby nemusela hromadně propouštět. Někteří analytici však pochybují, zda může Volkswagen v sílící evropské konkurenci udržet ve drahém Německu tolik pracovních míst. Hodinová mzda v průmyslu je v Německu proti Česku nebo Polsku asi desetinásobná a podobně dopadá srovnání průměrných výrobních nákladů na jednoho zaměstnance.

Spustit audio