Technická dominanta pražské Výtoně do pěti let změní podobu. 120 let starou ocelovou konstrukci železničního mostu nahradí tři železobetonové oblouky

23. listopad 2022 17:00

Železniční most v Praze pod Vyšehradem dostane novou podobu. Tři ocelové oblouky už přes 120 let dominují Výtoni a jsou kulturní památkou. Zároveň jde o jediné přemostění Vltavy na trati mezi hlavním a smíchovským nádražím, odkud vlaky pokračují třeba do Berouna nebo Hostivice. Konstrukce je ve špatném stavu a navíc nedostačuje svou kapacitou dopravnímu vytížení úseku. Jak zjistila reportérka Zuzka Roudnická, nový most bude trojkolejný.

Na druhou kolej hlavního nádraží právě přijíždí osobní vlak z Berouna. Cestou přes Vltavu musel kvůli špatnému stavu starého ocelového mostu zpomalit na 40 km/h.

"Dá se říci, už déle než 20 let je v pozici, že dosloužil. V současné době degradace té mostní konstrukce je více než 75 procentní. Byť se i zkoušelo, jak by se dala realizova ta oprava, tak to jsou náklady úplně jiné, než most nový," vysvětluje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Nový most využije památkově chráněné kamenné pilíře toho starého. Pro ocelovou nýtovanou konstrukci hledá Správa železnic nové místo.

"Co se týče lokality, tak je několik navržených po Praze, ale předmětem toho výběru není jenom kam, ale za jakých podmínek. To znamená, jak vůbec to dostat na tu adresu, ať už formou pontonů po Vltavě anebo kombinace voda a silnice. Takže to všechno se ještě řeší a určitě se tím budeme také zabývat," doplňuje ředitel.

Do soutěžního dialogu se přihlásilo 12 projektů. Vítězný návrh nabídl nejkomplexnější řešení. Výstavba nového mostu by měla začít v roce 2026 a stát bude asi dvě miliardy korun.

autoři: Zuzana Roudnická , JMys
Spustit audio