Trolejbusy jsou sice ekologické, lidé se ale bojí ocelového stromořadí a podepisují petici

17. srpen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Naplánované troleje v obci Veleň - vizualizace

Cestující by měly v budoucnosti vozit do obcí severně od Prahy trolejbusy. Alespoň takové plány má středočeské hejtmanství. Řada místních obyvatel je ale proti, podepisují dokonce petici.

Lidé z řady obcí severně od Prahy podepisují petici proti trojlebusům, které by k nim místo autobusů měly začít zajíždět z pražských Letňan. Ekologičtější způsob dopravy chce zavést středočeské hejtmanství kolem roku 2025. V obcích Veleň, Sluhy, Mratín, Brázdim nebo Polerad se ale místní obyvatelé bojí, že jim sloupy zhyzdí ulice a znehodnotí majetky.

„Je to nesmysl a postavené na hlavu, stromy produkují kyslík a oni je chtějí vykácet a udělat z toho ocelové stromořadí,“ čílí se místní obyvatel. „Tyhle lípy jsem sázel před 35 lety, kdy se narodila dcera, a že by je teď měli kácet, s tím nesouhlasím,“ říká další občan.

Plánovaným zavedením trolejbusové linky 377, která má do těchto obcí jezdit z pražských Letňan, nesouhlasí ani nezávislá místostarostka obce Radka Matějková a nezávislý starosta Jiří Kazda.

„Patříme do oblasti, kde je půda s nejvyšší bonitou. Je tady veliká hustota pohybu zemědělské mechanizace, už teď se nám tady bouří i zemědělci, kteří podepisují petice, oni by s těmito trolejemi měli velké problémy,“ říká Radka Matějková a Jiří Kazda pokračuje: „Většina těch sloupů by vyčnívala nad domy, které stojí podle plánované trasy trolejbusů, protože u nás v obci je povolena výška štítu střechy právě devět metrů, ale většina rodinných domů přiléhá k silnici stěnou vysokou čtyři metry “.

Petici podepisují i lidé v sousední obci Sluhy. „Nesmíříme se s tím, aby 8 až 10 metrů dlouhé sloupy vedly našimi vesnicemi,“ říká nezávislý starosta Petr Moudrý. 

Naplánované troleje v obci Veleň - vizualizace

Náš redaktor oslovil přes 20 lidí a pro trolejbusy byla pouze jediná žena: „Oni se nějak někde nabíjejí, a pak jedou bez drátu, ne? To podle mě není špatná věc.“ Tuto klíčovou informaci připomíná i krajský radní pro dopravu Petr Borecký ze Starostů a nezávislých.

„To, co plánujeme, jsou tzv. parciální trolejbusy, což znamená, že troleje budou pouze ve vybraných úsecích a mezi těmito úseky budou trolejbusy projíždět na akumulátorový pohon. Takže to rozhodně neznamená, že chceme zadrátovat celé obce.“

Borecký připomíná i další pravidlo: „Na Středočeský kraj, stejně jako na ostatní kraje v republice, se bude od roku 2025 vztahovat evropská norma o povinném zajištění bezemisní veřejné dopravy. Musíme postupně od roku 2025 zajistit minimálně 20 % veřejné bezemisní dopravy. Od roku 2026 by to mělo být 30 % a od roku 2035 až 70 % dopravy bez emisí.“

Za bezemisní dopravu se považují také elektrobusy, autobusy na vodík nebo tramvaje. Podle ČVUT vyšly ekonomicky nejlépe právě trolejbusy. Ty by měly jezdit i na lince číslo 375 z pražské Harfy do Brandýsa nad Labem. Obě linky by měly stát téměř pět miliard korun.

autor: Radek Duchoň
Spustit audio