Vyjednávání ve Škodovce se blíží

20. říjen 2004

V automobilce Škoda Auto se odboráři i zástupci firmy intenzivně připravují na začátek kolektivního vyjednávání. Jeho průběh by mohla ovlivnit napjatá atmosféra v mateřském koncernu Volkswagen, kde hrozí velké propouštění i zmrazení mezd. Odboráři ve Škodě ale tvrdí, že dosavadní přípravu jednání to zatím nijak neovlivnilo.

Obě strany zatím tají, s jakými ambicemi do jednání půjdou. Bývalý šéf automobilky a nový předseda dozorčí rady Vratislav Kulhánek nedávno uvedl, že by se mzdy v automobilce mohly příští rok zvýšit alespoň o míru inflace. Konečný verdikt bude ovšem záviset na dohodě obou vyjednávacích týmů. Z nedávného setkání odborářů ale vyplynulo, že většina zaměstnanců očekává, že se podaří vyjednat ještě vyšší nárůst mzdy. Přesný termín prvního kola jednání dosud stanoven nebyl. Podle mluvčího firmy Jaroslava Černého to bude nejdříve v druhé půlce listopadu či v prosinci. Zatím je jisté, že již začátkem listopadu podniková rada odborů projedná odborářské návrhy, s kterými chce jít do jednání. Odboráři již dříve připustili, že napjatá atmosféra při vyjednávání odborářů a firmy ve Volkswagenu se může nepřímo promítnout i do chystaných jednání ve Škodě. Postup odborářů to ale nemění. "Všechno zatím probíhá podle standardních postupů," řekl dnes ČTK mluvčí odborářů Jaromír Cvrček. Na základě posledního kolektivního vyjednávání firma od dubna celoplošně zvýšila mzdy o 678 korun, což odpovídá zhruba třem procentům průměrného platu. Zároveň se osobní ohodnocení každému zaměstnanci zvýšilo od července v průměru o 63 korun. Třináctý plat se zvedl o 4,1 procenta. Jaké zvýšení platů budou požadovat a jaké další požadavky mají pro nadcházející jednání, odbory zatím tají.

V předchozích letech začínala kolektivní vyjednávání ve Škodě Auto v listopadu a končila většinou až v druhé půlce února. Nejdříve vždy došlo na otázky pracovní doby a sociálních nákladů a teprve po Novém roce na ostřejší střety kolem růstu mezd. Platná mzdová dohoda platí až do 31. března 2005. Mzdy v automobilce v posledních letech plynule rostou. Zatímco v roce 1998 činil průměrný plat 17 517 korun, v roce 2000 to bylo 20.371 a loni již 22 684 korun.

Spustit audio