Železničáři pravidelně kontrolují v Praze a středních Čechách trakční vedení s „mandelinkou“. Denně je v terénu sedm servisních montážních vozů

21. listopad 2018
Servisní montážní vozy SŽDC, zvané "mandelinky"

Odhadem desítek tisíc cestujících se v posledních dnech dotklo několik poruch trakčního vedení v Praze a okolí. Nejezdily kvůli tomu vlaky a některé spoje tak nabíraly i čtyřhodinová zpoždění. SŽDC proto začala vybrané úseky kontrolovat častěji. Jak se trakční vedení kontroluje, sledoval s techniky na trati mezi pražským Hlavním nádražím, Vršovicemi, Malešicemi a Libní i reportér Českého rozhlasu.

Říká se jim lidově "mandelinky", jsou žluté a na střeše mají kromě montážního roštu i prosklenou kabinu. Řeč je o servisních montážních vozech Správy železniční dopravní cesty, které každý den vyrážejí kontrolovat trakční vedení v Praze a v okolí.

Pracovníci SŽDC v těchto dnech kontrolují trakční vedení častěji

„Je to vizuální kontrola závěsů lano-trolej. Při jízdě jsou vidět i případné běžné závady,“ vysvětluje technik Karel Kalavašek.

Pracovníci SŽDC v těchto dnech kontrolují trakční vedení častěji

Posádku tvoří mistr trakčního vedení, strojvedoucí a elektromontér. „Pokud by tu byla nějaká závada, která by ohrožovala provoz, okamžitě zastavujeme, vyjednáme si, že tady budeme stát a opravujeme,“ dodává přednosta správy elektroniky a elektrotechniky SŽDC František Fiala.

Porucha trakčního vedení v pražských Vršovicích zastavila stovky vlaků

„K poruše trakčního vedení může dojít vlivem jeho stáří, opotřebení, různých skrytých závad nebo při kolísání teplot například v zimě. Příčin může být mnoho,“ upřesňuje provozní náměstek oblastního ředitelství Praha SŽDC Milan Píša.

Trakční vedení v Praze a středních Čechách kontroluje 24 hodin denně sedm servisních montážních vozů a jeden je v pohotovosti.