Adam Plachetka: Na začátku jsem si trošku sáhl na dno

1. leden 2016
Tandem

Hostem Tandemu Jana Rosáka byl charismatický operní pěvec Adam Plachetka. Zářící sólista Vídeňské státní opery vyprávěl o svých náročných zkušenostech na prestižní scéně: „Když tam jste, kor na začátku jako mladý začínající, tak vás vytěžují na maximum.“

Adam Plachetka se na Vídeňské státní opeře dobře zapsal, noví kolegové ho proto skvěle přijali a rychle se díky svým úspěšným představením také objevily nabídky z dalších operních domů. V současné době už má za sebou talentovaný basbarytonista mimo jiné debut na jevišti newyorské Metropolitní opery.

Doslovný přepis pořadu dodává firma NEWTON Media. Texty neprocházejí korekturou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na programu stanice, kterou právě posloucháte, je Tandem. A tak vám hezký den, ale také úspěšný nový rok 2016 může už teď popřát Jan Rosák. No a kým vlastně začneme programy našeho Tandemu? Není mnoho českých pěvců, kteří patří ke skutečné světové špičce. Mezi opravdové hvězdy se ovšem už zařadil a navíc stoupá stále výš rodák z Prahy, dnes sólista Vídeňské státní opery Adam Plachetka. Dobrý den, Adame, vítám vás.

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nedávno jsem procházel právě kolem Vídeňské opery, takže se vás za chviličku zeptám, v čem je třeba jiná práce tam ve Vídni v opeře a v čem třeba u nás. No ale hudba má místo i v úvodu Tandemu. Přeji vám pěknou chvilku u rádia, milí posluchači.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Adam Plachetka je tedy hostem dnešního novoročního Tandemu. Já si myslím, že bychom mohli začít třeba tím, jak se vám ve Vídni líbí, jak se vám tam žije, jak se vám tam pracuje?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Líbí se mi tam a žije se mi tam dobře. Teď už zase se můj život tam trošku rozvolnil a objíždím i jiná jeviště, jiná města, takže Vídeň už není tak intenzivní jako byla před rokem, dvěma. Nicméně stále tam oficiálně patřím a myslím si, že to je pěkné místo k životu. Většinou když vidíte jakýkoli žebříček nejlepším měst pro život, tak Vídeň jich velkou část vyhrává a vždycky je mezi prvními třemi, takže věřím, že to je něčím opodstatněné, že to není jen tendenční.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No dobře, tak žebříčky jsou jedna věc, ale jak se tam cítíme vy, to je samozřejmě druhá, ale slyším, že dobře. Ale jak se také pracuje jaksi třeba ve Vídeňské opeře, protože Vídeňská opera je prostě pojem.

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Je to zápřah. Vlastně není možné odstupňovat umělcům různé, různé úrovně toho nasazení. Víceméně když tam jste, kor na začátku jako mladý začínající, tak vás vytěžují na maximum. A například v první sezoně se mi stalo, myslím, že dvakrát, že jsem jel tři týdny vlastně bez pauzy, protože my nemáme tam náhradní dny za neděli a když vám na neděli vyjde představení, tak prostě jedete další týden dál. A je pravda, že jsem si na začátku trošku i sáhl na dno a díky tomu, že jsem viděl, že takhle se to nedá dál dělat, tak jsem začal zase více přemýšlet nad tím, jestli zpívám technicky a myslím si, že mi to pomohlo i v tom rozvoji, protože jsem se musel ten hlas naučit používat hospodárněji.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak říkáte, že jste byl ve velkém zápřahu, ono je to možná na druhou stranu lépe, než kdybyste jaksi nedostal žádnou příležitost, že byste chodil kolem fermanu a čekal, kdy už konečně budete taky tam uveden. Ale řekněte mi, jak vás třeba přijali ti zkušení kolegové tam a zaběhnutí?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Kolegové mě přijali skvěle jednak proto, že naštěstí vyšel můj debut, já jsem tam první představení absolvoval v Pucciniho Bohému, v nádherné Zeffirelliho režii a to představení mělo úspěch, takže jsem se dobře zapsal, dobře jsem začal a tím pádem bylo snazší na to navazovat. I kolegové i různí fanoušci opery mi říkají, že vlastně mám úplně ideální pozici, protože my si myslíme, že to je česká vlastnost, ale zatím jsem se s tím setkal všude na světě, doma není nikdo prorokem, takže říkali ty máš dobrý, že nejsi odsud, ale zároveň jsi tak trošku náš, protože nejsi moc zdaleka. Takže jestli člověk, já, já tam tu vazbu cítím taky a mám pocit, že ta monarchie ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Rakousko-Uhersko funguje.

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
... jakoby nikdy ani neskončila, ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda. Setkal jste se taky se samotným Zeffirellim nebo?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Ne, bohužel ne, protože on už na ty revivaly nejezdí, to jsou série, které se otáčí několikrát do roka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No ale můžete říct prostě mě režíroval Zeffirelli, co se dá dělat. Tak já myslím, že v tom Rakousku jaksi je ten život opravdu hodně podobný. Pořád možná ta, ta, ta, ten pocit té monarchie vážně funguje, aspoň my když jezdíme do Vídně takhle do té předvánoční, tak se tam cítíme skoro jako doma. A jak takový běžný, běžný život v té Vídni, ten si taky užíváte, anebo jste tam opravdu jenom tak na skok vždycky?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Na začátku jsem si ho úplně neužíval, protože jsem odjel poprvé na takhle dlouho z domova a do města, kde jsem vlastně nikoho neznal a měl jsem vidinu jenom spousty práce před sebou, takže jsem se omezil opravdu na to divadlo. Chodil jsem se víceméně každý večer dívat i na představení, do toho jsem vlastně od 10 ráno do 8 večer s pauzou o poledni každý den zkoušel a vlastně kromě toho divadla jsem první tři, čtyři měsíce neměl vůbec žádný život. Pak jsem si tam začal už nacházet přátele a začal jsem trošku to tempo povolovat. Od té doby si to užívám. Je mi tam i na ten běžný život dobře. Mám pocit, že i v Praze se ta situace teď už naštěstí zlepšuje, ale takové ty různé farmářské trhy a jenom normální nákup potravin v supermarketu stejného jména, jaké fungují u nás, vypadá trošku jinak a i třeba ty potraviny je pak větší radost jíst.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak řekl jste to docela jasně. My jsme tomu rozuměli, ale taky jste naznačil to, že jaksi Vídeň není jediné místo, kde se vyskytujete, tak já si myslím, že se do toho světa za chviličku s Adamem Plachetkou taky rozletíme.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V současné době je můj host v Tandemu pěvec Adam Plachetka sólistou Vídeňské státní opery, jestli se nepletu od roku 2010?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Je to tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano. Ale taky jste naznačil, že se vyskytujete na jiných scénách. Mám tady poznamenána samá velká jména jako La Scalu, nebo newyorskou Metropolitní operu. Je těžké se propracovat nebo dostat pozvání na takové velké scény?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Vlastně v mém případě musím říct, že to všechno šlo až nečekaně snadno, ale to snadno tak vypadá na papíře, není to tak, že bych pro to nemusel nic dělat. Měl jsem štěstí, že jsem začal velmi mlád, vlastně v 21 letech v salcburku na festivalu, což je rovnou začátek na té vlastně nejvyšší úrovni a dostával jsem tam malinké role. Nicméně jsem měl šanci seznámit se s tím prostředím a poslouchat, co jak dělají kolegové, učit se tou praxí a to mi dalo mnoho. Zároveň, protože salcburský festival jsem se potom dostal do mojí současné zahraniční agentury, která mi začala organizovat předzpívání všude možně po světě. A stalo se, že většina těch předzpívání vyšla a že zrovna jedno z prvních byla ta Vídeň. Tam jsem se upsal hned na dva roky a po měsíci mi smlouvu prodloužili na čtyři a následně, když jsem se začal etablovat v té Vídni, tak chodilo víc a víc nabídek i z jiných operních domů.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak funguje takové to předzpívání? Je to něco jako casting?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Víceméně. Je to věc, kterou já jsem asi nikdy neuměl nebo mě minimálně nikdy nebavila, protože nejsem schopen zpívat pro prázdný sál. Když tam nejsou diváci, tak je to na tom výkonu vždycky znát. Předzpívání probíhá tak, že buď se sejdete v lepším případě na jevišti, kde s doprovodem klavíru zazpíváte jednu, dvě árie a poslechne si vás management toho divadla. V horším případě to samé na zkušebně, kde vám všichni koukají vyloženě do pusy z pár metrů a i si myslím, že ten hlas nemůže znít stejně jako potom zní na tom jevišti. Takže to jsou akce, které mi příliš mnoho smyslu nedávají, které mají vyloženě informativní charakter a pak ti lidé musí stejně trošku šlápnout do neznáma, ale na začátku se to absolvovat musí. Vlastně buď jdete cestou soutěží, což nebyl můj případ a pak dostáváte klidně nabídky rovnou na větší role i v zajímavých divadlech, anebo se do těch divadel dostanete přes agenturu a můžete se předvést, co, co umíte na tom krátkém úseku hudby.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, kdo viděl někdy Adama Plachetku jaksi takhle in natura, tak mi dá za pravdu, že to je chlap jako hora a jako takový nepochybně jako s váma nic jen tak neotřese, ale přece jenom když stojíte na jevišti La Scaly, anebo Metropolitní, nerozklepala se vám trošku kolena?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Při vystoupení ne. Já nejsem ani příliš sentimentální člověk, takže těchhle momentů mívám ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ani trémista.

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Ne. Trémista naštěstí vůbec zatím. Když, když vím, že tu roli umím, když se něco neučím na poslední chvíli nečekaně třeba na záskok a nemám tam prázdná místa, tak si to představení zatím minimálně vždycky užívám, ale co mě vlastně docela dojalo, bylo, když jsem poprvé při zkoušce na jevišti ve Vídni vyšel spojovacími dveřmi, které vedou do hlediště a první, co jsem uviděl, bylo místo, prostor, kde se čeká na místa k stání. Tam jsme jezdili jako studenti často, tak to jsem si řekl, že vlastně hezké ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tohle je hezká nostalgie.

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
... a hezké a nečekané, že to vidím z druhé strany.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já už jsem se zmínil o tom, že Adam Plachetka, můj dnešní host Tandemu, je chlap jako hora. Není divu, protože má za sebou taky sportovní kariéru. Vy jste v útlém dětství nebo možná v útlém mládí věnoval hodně hokeji, viďte, hrál jste na nějaké vyšší úrovni?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Nehrál jsem na vyšší úrovni, hrál jsem za tu přípravku ve Slavii.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No prosím.

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Ale asi, asi by to na nějakou slavnou kariéru nebylo. Takže ve chvíli, kdy se ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vidím vás jako velice slušného obránce teda, přes kterého málokdo projde. Kolik měříte?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
194.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hmm, tak si to myslím, no. No, ale já to hlavně zmiňuju proto, že se chci dostat k tomu, kdo byl třeba dejme tomu ve vašem dětství vaším takovým idolem. Jestlipak to byl nějaký slavný hokejista, anebo jestli už tam třeba byl někdo třeba jaksi z kultury, třeba jaksi z operního zpěvu, anebo jestlipak to byla třeba nějaká literární postava? Kdo prostě provázel vaše dětství?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Byla to asi celá řada postav a osob. Nevím, jestli zvládnu vypíchnout jednu. Já už jsem vyrůstal vlastně na té americké vlně kultury trošku, že určitě hrdinové byli ti akční, ať už Stallone nebo Schwarzenegger nebo Willis a takoví jim podobní. V osobní rodině určitě jsem měl spoustu autorit a hrdinů ve vedoucích různých kroužků, co jsme jezdili na vodu, na lyže nebo pana sbormistra z pražského dětského sboru a asi v neposlední řadě jsem usínal víceméně každý večer za zvuků záznamů her v Divadle Járy Cimrmana, takže by asi ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
... taky do toho výčtu patřili.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to je vidět, že to bylo nejenom jaksi vážné dětství nebo dětství jaksi ve vážném duchu, ale i Cimrmani, tak to je samozřejmě hodně sympatické. Sledujete třeba dodneška hokej?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Ano. Trošku jsem ho na nějakou chvíli vypustil a teď s tím, jak se objevuji častěji v Americe, tak jsem se zase zakousnul do NHL. Letos jsem dokonce měl to štěstí, že jsem byl v Chicagu, když zahajovali sezonu po vyhraném Stanley Cupu, takže jsem byl na tom zahajovacím večeru a viděl jsem celou tu slávu, jak zvedali vlajku a ten Stanley Cup vítali doma, takže to bylo dojemné a silné a snažím se, když, když mám čas, tak vždycky aspoň párkrát za tu dobu, co tam jsem, na hokej zajít.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaromíra Jágra jste viděl v akci přímo in natura?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Viděl jsem jeho poslední zápas v Jersey, o němž myslím, že tehdy ani on ještě nevěděl, že je poslední.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano.

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Před odchodem na Floridu, ale do osobního kontaktu jsem s ním nepřišel.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to třeba ještě přijde.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nepochybně i vás bude, vážení a milí posluchači, zajímat, co si takhle poslouchá, když neposlouchá zrovna žádné operní árie, případně se neučí nějakou novou operní roli takový sólista opery jako Adam Plachetka, tak kdopak vám dělá radost? Koho si poslechnete sem tam třeba v autě?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Je jich už teď relativně málo, když mi neběží rádio, tak spíš na CD mám klasiku než populární hity a i když jsme se probírali vaším playlistem, tak naopak zase asi ten můj vkus populární je o něco, o něco těžší, než ten našeho rádia, tím pádem jsme nakonec vybrali, myslím, že také reprezentativní vzorek a to kapelu Mig 21, kterou jsem si za časů Samotářů a téhle té vlastně kultovní doby pro nás poslouchal hodně a mám pocit, že mám minimálně jejich první nahrávky. Nevím vlastně, do jaké míry fungují i teď nadále, jestli stále vydávají, už se, se mi trošku ztratili z hledáčku, ale po Snadné je žít myslím, že je mám kompletně a proto jsme vybrali právě ukázku nebo písničku Snadné je žít.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No předpokládám, že na zpěvu Jirky Macháčka neobdivujete jaksi jeho koloraturní zpěvy a jeho výšky a rozsah a podobně, ale spíš možná ten, ten takový charakteristický a zajímavý a herecký způsob přednesu, viďte.

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Přednes a ten nadhled té celé skupiny a jejich hudby je, myslím, že ani v době, kdy jsme to poslouchali, tak jsme to nerozebírali hudebně teoreticky, ale jenom prostě se nám to líbilo a patřilo to k nějakému životnímu stylu, který v té době se nás týkal.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Naprosto přesně jste to řekl, takže Adam Plachetka si přál Mig 21 a Snadné je žít. Tady je.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takový operní pěvec je zdánlivě také samozřejmě to má přímo v popisu práce, sólistou. Sólista, dejme tomu, opery je prostě sólový hráč, sólový pěvec, který se musí soustředit hlavně na sebe. Ale zatímco třeba ve filmu si myslím, že je hodně důležité nebo já nevím na divadle, jak kooperuje herec se svými kolegy, je tohle důležité i třeba na operním jevišti, Adame?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Je, protože opera je divadlo. Já jsem měl vždycky pocit, že operák je činoherec, který umí zpívat a ve chvíli, kdy tomu tak není a jenom někdo stojí a huláká, tak ten zážitek to musí nutně oslabovat a to, že to tak dřív bylo standardem, tak zanechává i v dnešní generaci ještě pořád dojem, že opera je nuda a stoják a přitom už to je minimálně 10, 20 let úplně jinak. Já se tak trošku jako snažím nebo beru si za svůj cíl co nejvíc lidí přesvědčit o tom, že časy se změnily a že můžou přijít do divadla a nemusí se bát toho, že se budou tři hodiny nudit. Doufám, že se mi to do jisté míry daří, mám pocit, že když sleduju publikum na svých koncertech třeba, tak že se tam objevuje hodně mladých tváří a že ti lidé se opět už toho divadla nebojí, z čehož mám velkou radost a rozhodně tím pádem člověk týmovým hráčem být musí, protože když je jenom tím sólistou, jak říkáte, tak nemá šanci diváka zaujmout ta produkce jako celek a tím pádem ani ten člověk sám nemůže působit dobře.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To nepochybně ano, ale kdo je pro vás třeba jaksi hlavním partnerem? Je to dirigent, je to režisér, anebo je to přímo ten kolega na jevišti?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Při přípravě té inscenace je to režisér v kooperaci s dirigentem. Vždycky jde o to, kolik je na to času. Když to je jenom nějaká obnovená premiéra nebo nějaká běžná série, tak zrovna ve Vídni se stává, že se zkouší třeba jenom tři dny, když to je nějaká opera, která se vrací často, Nápoj lásky nebo Tosca nebo Lazebník sevillský, a tam samozřejmě jde hlavně o to, poskládat se, najít se na scéně, říct si, co jak uděláme a na nějaké velké hudební myšlenky nebo novátorství není úplně čas. Když toho času je více a třeba se připravuje úplně nová produkce, tak do toho může zasahovat ve velkém i dirigent i režisér a vlastně všichni společně hledáme nějaký tvar i s kolegy, který vyhovuje všem a za který se můžeme pak všichni postavit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Říkáte důležitou věc vyhovuje nebo to slovo vyhovuje je důležité, protože nepochybně vám třeba na jevišti vyhovují někteří kolegové víc, někteří míň, prostě s některými se vám líp hraje a těšíte se na ně mnohem víc. Nebudeme mluvit o těch, se kterými míň, ale kdo třeba je takový váš oblíbený parťák na jevišti?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Těžko říct. No z místních vod manželka určitě, s tou se snažíme představení si dávat dohromady, když to aspoň trošku jde. Jinak zase těžko říct, těch jmen je naštěstí hodně. Mám tu kliku, že s lidmi vycházím dobře a těch problémových, se kterými se nemusím nutně vidět, je opravdu málo a spíš, když to někdo je, tak to jsou ty typy, o kterých jsme mluvili dřív, kteří se prostě o kolegy nezajímají a se kterými se pak těžko pracuje, nebo vytváří nějaká atmosféra, protože prostě tam jsou jenom sami pro sebe.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Může se stát na jevišti, myslím operním jevišti to, co se třeba může stát a stává velice často na jevišti činoherním, že dejme tomu herec se dostane do úzkých a kolega mu pomůže nějakou replikou? Může se tohle vůbec stát na jevišti operním?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Může se stát, že v případě, že tam není nápověda, že si vypomůžeme navzájem nebo že když někdo něco zapomene, takže mu druhý nahodí, ale je to scénu od scény. Když to je třeba v recitativu, který se může tempově zastavit a vidím, že kolegovi dochází dech, tak se snažím nějak otočit a něco našeptat, ale v ansámblu nebo v árii se to dělá těžko a tam prostě se přes to musíte přenést. Jediná hrůza je, ale to se nestává skoro nikdy, když se třeba barokní árii, která se hodně opakuje a vždycky ta variace vede trošku někam jinam, když se ten člověk opravdu ztratí a nemůže se najít a to je, to může být třeba minuta utrpení, ale většinou to okno ten výpadek má formu toho, že se buď přeřeknete a jedno slovo tím pádem uletí, anebo že si nevzpomenete na začátek fráze a začnete o takt později, což je záležitost vteřiny, dvou, a myslím si, že kdo tu operu sám pořádně nezná, tak si toho ani vlastně nevšimne.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Můj dnešní host Adam Plachetka je věkem velice mladý, to znamená, že sám v podstatě je určitě rád, když kolegové zkušenější, dejme tomu, při nastudovávání nových oper pomohou, ale je moc hezké, že si to nenecháváte pro sebe a pomáháte zase vy ještě mladším kolegům. Já jsem si přečetl, že při koncertu Pocta Jarmile Novotné jste pozval mladé, hodně mladé pěvce a představil jste je publiku. Jak dopadl ten koncert? Jak jste s ním byl spokojen?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
To byl jeden koncert, kde jsem zrovna měl teda obrovskou trému, abych se vrátil na začátek, protože jsem pochopil, že je úplně něco jiného, když zodpovídáte za svůj výkon a když někoho doporučíte a pak vlastně zodpovídáte za něj, takže jsem byl nervózní jako pes a věděl jsem, že už, už nic nezměním a když se něco nepovede, takže to půjde na mojí hlavu, ale koncert se vyvedl nádherně a byl jsem nadšen a myslím si, že snad i těm mladým pomohl k nějakým dalším angažmá. Jestli ne, tak bych se divil, protože si myslím, že se prezentovali dobře a ve světle Pražského jara je samozřejmě snazší se ukázat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To určitě, to je samozřejmě velká a krásná platforma. Ale když už jsme zmínili tedy jeden typ koncertu, tak pojďme k vašemu repertoáru. Kolik máte v současné době na repertoáru titulů, kde všude teď jaksi hrajete?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Kolik jich mám na repertoáru vám neřeknu. Řádově ty, co se točí častěji, tak to je určitě do deseti oper, možná dokonce do deseti rolí. Já v těch Mozartových často zpívám víc postav najednou, ale nejčastěji teď v téhle sezoně mě potkává Mozartův Figaro a k tomu dělám pár dalších. Ale je těžko říci. Je jich spousta, které zazpívám třeba jednou, pak je odložím. Hlavně to byl případ těch menších rolí na začátku ve Vídni, kde jsem za první sezonu musel mít nastudováno, tuším, že 17 nebo 18 rolí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
18 rolí?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Což byla hrůza a vlastně to bylo neproveditelné. Takže jsem jenom doufal, že na některé ty záskoky nedojde, protože jsem je prostě pořádně neuměl. Ale těch, které se opravdu točí, to je Giovanni, Figaro, hrabě ve Figarově svatbě, teď mě bude čekat v příští sezoně poprvé Leporello, sluha Giovanniho naopak, a z těch Mozartových ještě asi Papageno v Kouzelné flétně, Guglielmo v Cosi fan tutte a to je tak jako pomalu všechno. A teď začínám zařazovat do repertoáru i bel cantové opery, takže ten repertoár zase narůstá jiným směrem. A co do působnosti v těchhle dvou sezonách v příští a současné mám hodně angažmá ve Státech, která jsem slíbil ještě, než jsme věděli, že čekáme holčičku a teď je mi trošku smutno, když tam musím na dva měsíce odjet a rodina nemůže se mnou, tak to, to se mi teď stalo poprvé právě v tom Chicagu a nevykoupilo se to úplně ani tím hokejem, protože prostě sedět dva měsíce tam na zadku pár tisíc mil daleko a nemoct zajet domů ani na víkend, není úplně nejpříjemnější. Nicméně to jsou angažmá, která za to stojí a která prostě absolvovat musím, jestli v té kariéře chci pokračovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to samozřejmě. Zmínil jste dvě věci, které bych chtěl rozvinout a to jednak Státy a jednal Papagena, protože nedávno jsem měl tu příležitost vidět sice ne nové představení, představení, které už proběhlo před léty, ale v takovém tom přenosu do kina, byla to Kouzelná flétna Mozartova, a tak Papageno mi tam utkvěl velice samozřejmě jaksi v paměti, protože je to nesmírně vděčná role. Taky to tak chápete? Vyžijete se v tom určitě.

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Je to tak. Je vidět, že si to Schikaneder psal pro sebe a že tedy se tam vyřádil a za málo peněz si tam udělal hodně slávy. Vlastně ta role pěvecky je naprosto nenáročná, protože on jako činoherec samozřejmě nemohl obsáhnout nějaký hodně komplikovaný part, takže Mozart mu v tom vyšel vstříc, ale ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale herecky se tam vyřádil.

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
... role je složená vlastně z písniček a přitom ale ten závěrečný papa duet, který zná asi každý, i kdo na opeře nebyl, tak je tak vděčný, že vlastně všichni ostatní se snaží celou operu a vy přijdete a za tři minuty si otočíte publikum na svoji stranu ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přesně tak.

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
... a je hotovo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ano. Tam se perete v podstatě o přízeň s Královnou noci.

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, ale já si myslím, že tyhle ty přenosy jaksi a tenhle ten fenomén těch přenosů do kin má určitě budoucnost, viďte?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Má, je to lehce dvojsečné, protože se stává, že lidé se stahují často do kin, místo aby šli do divadla, ať už proto, že třeba ve Státech je to ta levnější varianta, než doletět do New Yorku a tam jít na operu, platit si hotel, platit si všechno okolo, tak samozřejmě jednodušší jít se podívat do kina. Naopak v Čechách jsem často slyšel argument, proč bych měl chodit do Národního, když můžu jít na tu top třídu a stojí mě to vlastně ještě míň. Do jisté míry na tom něco je samozřejmě a je fajn, že se ta opera zpřístupní lidem, kteří jinak by si do ní cestu nenašli. Ale zároveň si myslím, že je pořád důležité připomínat, že ta opera je živá forma a že na ní to nejhezčí, to nejzajímavější je, že funguje akusticky sama o sobě a není potřeba ji jakkoli amplifikovat, což samozřejmě v tom přenosu už se nedá. Tam, tam už jdete na nahrávku, i když je živá, tak je prostě ten zvuk nějakým způsobem ovlivněný a nikdy z toho nemůžete mít ten stejný dojem, jako když sedíte v tom divadle a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když to bude quadro, tak to prostě není ono.

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Přesně tak.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dnešním dnem začíná nový rok, pro nás pro všechny, stejně tak pro mého hosta Adama Plachetku. Tak jaký bude, co vás, Adame, čeká, na co se hodně těšíte?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Začínám ho, respektive právě teď jsem v Houstonu, a z Houstonu se přesouvám s malou pauzou v Čechách do New Yorku, následně na zbytek sezony do Vídně, no a je to do Salcburku a potom na podzim opět do Spojených států.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vybalíte kufr vůbec?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
No, asi spíš jenom vždycky už v té finální destinaci, nicméně jsem se trošku rozmazlil letos, že jsem byl častěji v Čechách a podíval jsem se do diáře a zjistil jsem, že v příštím roce to je s přehledem do 20 dnů dohromady, minimálně tedy v Praze, a že si budu muset zase odvykat a přivykat cizině.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co vás čeká takového, na co se hodně těšíte?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Těším se víceméně na všechno. Těším se do Salcburku, protože se tam povedla vloni nádherná inscenace Figarovy svatby a vrací se víceméně v nezměněné podobě letos. A v Čechách se těším na vlastně jediný koncert, který za ten celý rok stihnu a to je koncert pro Nadační fond pro předčasně narozené děti a jejich rodiny, který proběhne 16.února v paláci Žofín s doprovodem Symfonického orchestru Českého rozhlasu a pod vedením jeho šéfdirigenta Ondreje Lenárda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je koncert, kde budete vy jediným sólistou nebo?

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
To je můj recitál, na koncertě zazní výběr z našeho nového CD, které vyšlo pod labelem Radioservis, tedy také rozhlasové dílo. Bude doplněn ten repertoár trošku Mozarty, kteří na mých koncertech chybí málokdy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to jsme udělali takovou hezkou propagaci sobě, nám rozhlasu, ale hlavně, hlavně Adamovi Plachetkovi. Já si myslím, že na koncert, předpokládám, že budou volně taky v prodeji.

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Lístky už v prodeji jsou, myslím, že pár dní zpátky a je to opravdu na dobrou věc. Organizátoři si troufli zamířit cenově relativně vysoko, protože chceme vybrat co nejvíce peněz na ty děti, ale zároveň se nám podařilo udržet ty hladiny relativně rozdílné, takže když někdo si chce jenom přijít poslechnout hezký koncert, tak má šanci i za méně a kdo naopak si může dovolit přispět, tak doufáme, že sáhne po těch dražších kategoriích.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jak říkáte, zamířili vysoko, jaksi trošičku cenově, ale zamíříte, jestliže přijdete, vysoko také v úrovni kulturní, to znamená, že uslyšíte naprosto špičkové provedení nejrůznějších árií v podání mého dnešního hosta Adama Plachetky. Adame, ať se vám celý rok 2016 vydaří. Vám, samozřejmě celé rodině ať jde všechno v pořádku, ať je o vás neustále ve světě zájem, protože nám, vašim krajanům to dělá pochopitelně radost, když slyšíme, že náš krajan má ve světě úspěch. Ať se daří a příště se třeba opět někde na vlnách Českého rozhlasu, třeba Region, potkáme.

Adam PLACHETKA, sólista Vídeňské státní opery
--------------------
Děkuju moc za pozvání a všechno nejlepší do nového roku i vám, vašim blízkým a našim posluchačům.
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.