Alice Nellis: Kdybych doma seděla a čekala, tak toho moc nevyčekám

11. prosinec 2015
Tandem

Hostem Tandemu Jana Rosáka byla Alice Nellis, jedna z mála žen na české režisérské scéně. Svým posledním filmem Sedmero krkavců vstoupila do žánru pohádky. Proč se rozhodla zrovna pro pohádkový námět a jak přistupuje k filmům pro děti?

Jedním z dalších projektů Alice Nellis by měl být film o dobrovolných hasičích: „Téma dobrovolných hasičů vlastně svým způsobem není tak daleko od pohádky, když si to vezmete. Instituce dobrovolných hasičů, která třeba u nás má strašně širokou a nevídanou základnu, není v ostatních zemích zvykem, je to něco vzácného, něco, co je z toho druhu jakoby pohádek, kde má člověk pomáhat druhým, kde se má chovat správně, kde má dělat věci správně."

Doslovný přepis pořadu dodává firma NEWTON Media. Texty neprocházejí korekturou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážení a milí posluchači, Tandem je tady a s ním i moje maličkost, a když říkám tandem, tak je jasné, že tady ještě se mnou musí být někdo do páru. Taky že ano, je to žena mnoha talentů. Vystudovala na Filozofické fakultě anglistiku a amerikanistiku, stačila u toho studovat na konzervatoři ještě flétnu a nakonec na FAMU absolvovala scénáristiku a dramaturgii. Když chtěla realizovat svůj první scénář, tak ať hledala jak hledala, režiséra nenašla. Jako žena činu si na režijní stoličku sedla sama a řekla akce. No a od té doby tam sedává a my se těšíme z jejich filmů. Hostem Tandemu je režisérka Alice Nellis. Dobrý den.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak samozřejmě o vašich studiích i o tom, jak jste se nakonec dobře rozhodla, si dnes budeme povídat v našem Tandemu.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Režisérka Alice Nellis je hostem našeho Tandemu. Samozřejmě, že mě zajímá, co je u vás nového? A když řeknu nového, tak to bude nepochybně nově realizovaný scénář, tak ono už to je pár týdnů - Sedm krkavců?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Ano, pár týdnů Sedm krkavců. Měli jsme premiéru vlastně v květ..., v červnu, v Čechách v červnu, takže přes prázdniny už běžely v kině. Teď se chystají do televize. A je to vlastně, byl to skoro největší projekt, do kterého jsem se zatím pustila jak jaksi finančním objemem, tak i objemem časovým samozřejmě, protože ten film se točil skoro 2 roky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? A v čem to bylo tak obtížné?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
No my jsme si za a) vymysleli lokace, takové přírodní lokace, kde člověk plánuje a ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A přírodě velí.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
... příroda velí, ano, a protože v tom filmu vlastně plyne čas a my jsme tam chtěli mít zachycené všechny roční období, tak jsme vlastně dvě zimy čekali na sníh. Kupodivu prostě v místech, kde každý rok sníh bývá, tak ten předminulý rok prostě sníh nebyl.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Řekněte, kde to bylo to místo, já se mu vyhnu, protože chci někam na hory lyžovat.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Já myslím, že dalších 100 let tam zase bude.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Bude, bude určitě, ano, to tak bývá, no.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Točili jsme v Zuberci, tenhle rok tam naštěstí sníh byl, takže jsme nakonec všechno dotočili, dodělali, ale tím jsme se vlastně posunuli do dalšího roku. A druhý důvod taky byl, že samozřejmě financování takhle velkého projektu bylo náročné a rozložené na nějaké fáze.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Cože jste se rozhodla točit pohádku? Tak většinou jsou u nás režiséři, kteří se na takový charakter teda filmů specializují, jako Václav Vorlíček, dejme tomu, ale u vás pohádka?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Já nevím. Mě ta, mně pohádka vlastně přijde takový jakoby jeden z těch základních žánrů, který není o nic méně důležitý, naopak si myslím, že svým způsobem je to práce možná i zodpovědnější, protože film projde kinem a ať už je výborný nebo příšerný, tak ono se na něj velmi rychle zapomene, až samozřejmě na těch pár výjimek filmové historie, ale u té pohádky, tam je to něco jiného. Ty děti si ty pohádky pouští znovu a znovu. Já to vidím u vlastních dětí. A ty pohádky se také znovu a znovu opakují. Takže ve chvíli, kdy natočíte pohádku, tak ta zodpovědnost vůči tomu, jaké množství lidí to uvidí a že to bude divák, kterého to může v podstatě značně ovlivnit, se mi zdá skoro větší než u těch filmů pro dospělé. A proto si myslím, že ty pohádky by měly být brány zcela seriózně, a je to žánr, který je vlastně zase na druhou stranu strašně krásný v té svobodě. Vy si ten svět můžete vymyslet, můžete být výtvarný, můžete vlastně ten svět opravdu stvořit. Takže je to něco, co by mě jako, co mě jako vždy teoreticky lákalo, ale nyní, když už mi ty děti povyrůstají a já už posledních 9 let s nimi se dívám na pohádky, tak i mám pocit, že jsem ten žánr natolik dlouho studovala, že jsem uznala za vhodné, že to by mohla být ta doba, kdy se do toho pustím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já věřím, že to nebyla poslední pohádka, přestože teď, jak jsem si přečetl, pracujete na scénáři a úplně něčem jiném, ale o tom si za chviličku popovídáme v Tandemu.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V Tandemu je hostem režisérka Alice Nellis. Tak já jsem slíbil, že si popovídáme o tom, co teď připravuje. Ale ještě předtím bych vám chtěl složit hold tedy za jeden film, který mě ale opravdu hodně vzal a myslím si, že to je v poslední době jeden z nejlepších, které se u nás objevily a to je Revival. Ten mě možná právě proto, že je to tak trochu o naší generaci, ten mě vzal vážně za srdce, jak se říká, jo, a byl jsem, dokonce jsme se tak shodli i s několika kolegy kamarády, třeba prozradím Karla Šípa, že jsme si tak trochu i poplakali, tak jako malinko zamáčkli jsme slzu, tak. Počítala jste s tím, že to takhle bude působit?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Že budete zamačkávat slzy?

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že budeme zamačkávat, no.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Že je to jakoby, že, neustále jak mě někdo podezřívá, že točím ženské filmy, že jsem se rozhodla pomstít mužům, aby zamačkávali slzy ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Povedlo se vám to každopádně.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Já si myslím, že vlastně třeba Revival je podobně ženský film jako jakýkoli jiný můj film.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Já jsem pořád žena, tudíž usuzuju, že většina filmů, co natočím, jsou ženské, akorát hlavními hrdiny jsou tam muži. Takže adekvátně tomu se tam řeší ty problémy těch hlavních hrdinů, a pro mě je to vlastně prostředí strašně blízké. Já mám spousty kamarádů v tomhle prostředí, věkově se už taky k téhle skupině tak jakoby blížím a rozhodně jakoby ano, nejsem postarší bývalý rocker, ale na druhou stranu pár postarších bývalých rockerů znám a mně se hrozně vlastně líbila ta možnost zkusit jakoby dát někomu, těch filmovým postavám, tuhle druhou šanci a tak jakoby sledovat, co by se mohlo stát, jo. Celé to bylo trošku zkoumání tohohle období a těch možností.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mně se líbilo jednak to, ten příběh sám samozřejmě, ale líbilo se mi, jak jste docela zajímavým způsobem obsadila ty rockery. Třeba Karel Heřmánek, tak toho bych asi pravděpodobně netipoval, ale nakonec se mi tam strašně líbil. Bolek Polívka, tak dejme tomu, ale jako rocker? Ale prostě všechno sedělo. Všechno sedělo tam, kde mělo.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
No, víte co, to jsou rockeři, oni byli rockeři, když jim bylo 25, jo. Jsou to rockeři ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je možná ono.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
... zválcováni 30 lety socialismu, jo. To je, to je zase trošku jiný obraz než toho prostě třeba americkýho rockera Micka Jaggera. Já jsem vybírala typy lidí, kteří se z těch rockerů vlastně tím, že s tím sekli, mohli dál stát, jo. Co, co je šancí člověka, který má, miluje muziku, je muzikant, ale nebude dělat ten rock. Každý, tam v té muzice je strašně těžké se uživit, jo, a každý z nich si tam vybral nějakou cestu, kterou mu ten režim umožňoval, a vlastně ta šedesátka, pětašedesátka je stihla v době, kdy najednou zase je možné všechno, ale jim už je 65. A musej vydělávat a musí se prostě orientovat ve světě, který už je značně jiný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale myslím si, že se vám to hodně povedlo a docela jsem byl rozladěn tím, že jaksi si toho třeba nevšimli akademici, no, ale tak ...

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Víte co, to já mám pocit, že takové ty soutěže v oborech jako je film nebo hudba, kde to není o tom, že člověk doběhne první, kde vlastně i ta samotná věc je natolik osobní ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Těžko se to dá měřit.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
... A těžko se to dá měřit, že je to spíš shodou náhod toho prostě, jak je člověk naladěn. Je spousta filmů, které já vlastně nemám moc ráda, nebo jim nerozumím a určitě to neříká, že jsou špatné. Prostě mě chytly v období, kdy mě zrovna tohle nezajímá. Takže já to spíš tak to soutěžení beru jako něco trochu legračního, že necítím potřebu v tomhle oboru nějak příliš soutěžit, takže tohle se mě až tak nedotýká.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To máte pravdu. Navíc u nás to vyhrál Revival.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď navážu v tom povídání s režisérkou Alicí Nellis na tu pohádku Sedmero krkavců, protože mě zajímá, jestlipak jste jako holčička malá měla ráda pohádky? Tak asi jako každý, ale měla jste nějakou specifickou, anebo vás braly spíš takové příběhy jaksi ty holčičí, jak se jim říká?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Já jsem hrozně měla ráda Popelku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Popelku.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Jo, ale myslím, že to částečně se i projevu v těch Sedmi krkavcích. Já jsem tak jako trochu mě nebavily takové ty pohádky, protože samozřejmě jsem tam hledala někoho, s kým se ztotožnit, ty pohádky, kde je ta princezna, která tak jako někde sedí, někdo ji někam odveze, unese, tam ji třeba drží, ale ona tak jako čeká. Nemám to v povaze. Mám pocit, že ani dnešní svět takový není, že ženy už tak jako tím čekáním se moc nikam nedostanou, ani se to od nich to čekání neočekává. A mně se na té Popelce strašně líbilo, že ta hlavní hrdinka je prostě normální holka, která není furt nastrojená a která jezdí na koni, umí střílet a když se jí něco nelíbí, tak se s tím snaží něco udělat, což mi přišlo pro život takové jako, já jsem třetí ze tří sourozenců, já kdybych doma seděla a čekala, tak toho moc nevyčekám, jo, že ona prostě se, když se jí něco nelíbí, tak se rozhodne konat. A v tom vlastně byla ta Popelka do určité míry jedinečná, taky byla vtipná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak já si ji teď pořád představuju jako z Vorlíčkova filmu, že jo, jako tu emancipovanou Popelku. Takhle jste jí vy vnímala taky jako holka malá?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Já jsem si jí právě vždycky představovala jako vlastně strašně silný stvoření, jo, který ne že čeká, až přijede princ a zachrání jí, což je taková jako tradiční látka princezen, ale rozhodne se prostě s tou svojí situací něco udělat. Když se dostane do maléru, tak se z něho sama snaží dostat, jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda. Šípková Růženka, ta byla vyloženě pasivní ta princezna, spací osoba. Tak to, to ne. No a měla jste posléze potom, když odezněl čas pohádek, taky nějaké takové, takové idoly, vzory jako třeba, já nevím co, Tarzan a Vinnetoua a tak?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
No tak Vinnetou se mi líbil samozřejmě, o tom žádná. Já pak jako vlastně jsem se relativně přesunula k takovým jako hodně intelektuálním hrdinům ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Třeba?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Já jsem měla třeba hrozně ráda spisovatele různý, jo, a i jsem si je tak jako dost romanticky představovala, prostě takovýho Saroyana, Salingera a tak v tý pubertě, Styrona, pak člověk o těch lidech čte, vidí, že ta skutečnost těch spisovatelů samozřejmě není asi tak jako romantická, že Salinger psal báječný knihy, který doteďka opravdu prostě že je pořád někomu cpu, ale jako osoba to asi úplně nebyla, nebylo jednoduchý s ním, ale já jsem v tý době měla takovou hrozně romantickou představu jako spisovatele.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A tak to jste byla nepochybně pod vlivem knížek, jako Kdo chytá v žitě, že jo, to je jasný, že vás ovlivní a představujete si prostě, kdo ...

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Kdo je napsal a jakože i on musí bejt opravdu úplně báječnej, protože vlastně jako mně rozumí a já jemu a tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Máte pravdu, já to samé se Saroyanem jsem měl. Jsem si přečetl Tati, tobě přeskočilo, prostě, tak to bylo jasné, že takový on je, že jo, jako ten ...

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
A kdyby byl ženská, tak s ním určitě budete chtít chodit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nepochybně.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Jo, že jako, čili já jsem, já jsem měla ty hrdiny takové abstraktnější. Ne že bych si je nutně vybrala z filmu, že takhle nějak vypadají, já jsem si je mnohem radši představovala.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to je můj případ, proč mám rád třeba rozhlasové pohádky, protože tam já si můžu ty hrdiny vždycky představovat. Můžu si představovat, jak je krásná princezna, jak je hrdinný princ a jak je hrozný drak třeba, že jo, takže rozhlasový režisér mi nechává na představu. Když vy stvoříte pohádku jako filmová režisérka, musíme to brát jako bernou minci.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Ano.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
V pohádce, kterou natočila Alice Nellis, můj dnešní host, Sedmero krkavců napsal nebo k pohádce napsal hudbu Vašo Patejdl, jestli se nepletu.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Hmm.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Zpívá tam dokonce Marika Gombitová.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Ona zpívá vlastně až v závěrečných titulkách. Je to vlastně píseň, která byla k tomu filmu jako takový image udělaná právě pro Slovenskou republiku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je pro vás muzika ve filmu jako hodně důležitá, anebo je to takový jaksi přívažek jenom?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Je po mě hodně důležitá. Hudba má takovou jako, na rozdíl od těch slov a obrazů, které člověk tak jakoby snáze rozkóduje, co s ním dělaj a snáze se jim tudíž brání, kor v dospělosti, tak ta hudba, jak je abstraktní a člověk úplně neví přesně, čím ho oslovuje, tak mám pocit, že vytvoří tu náladu nebo posune vás vlastně emotivně rychlým a velmi nenásilným způsobem. Jo, že je to takovej způsob, jak vjet do emoce, aniž bych nutně jí někomu vnucovala, aniž bych jí já musela příliš jakoby konkrétně vyjádřit. Je to prostor, který se nějak v rámci nějaké emoce nebo nálady dá a ten člověk už si ho sám může vyplnit. Proto si myslím, že je to strašně silná součást filmů. A když se využije dobře, tak ten film může posunout do úplně jiné roviny.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To máte stoprocentní pravdu. Já jsem si teď představil, zatímco jste to líčila, tak jsem si to představoval v obrazech, dejme tomu, Čelisti. Tak vidíme klidnou hladinu, hladinu moře, ale pod tím se ozývá ttttttt a člověk je napnutej, že mu vstávají chlupy na těle.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
No, kdyby, kdyby tam hrálo Čtvero ročních období, jaro ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Nebo nějaká dechovka, nějaká selanka, tak je to úplně jiné, to máte pravdu. No a je, proč jste si vybrala zrovna Vaša Patejdla?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
My jsme hledali skladatele ze Slovenska a já vlastně první takové z těch podmínek byla, chtěla jsem člověka, který umí napsat jasnou melodii. Ten film je pro děti a já jsem chtěla, aby ta hudba byla výrazně melodická. Nejenom náladová, ale aby to bylo něco, co člověku uvízne jako motiv v paměti, motiv, který se dá potom různě rozvíjet, aby se tam ta hudba dramaturgicky dala stavět. A ten Vašo tenhle dar má. Takže já to považuju za velké štěstí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a jak ráda pracujete s hudbou Buty, kterou jste si dneska vybrala?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
No, já jsem vlastně s Radkem a s klukama pracovala na dvou filmech, na Tajnostech a na Mamas & Papas, a mám jejich hudbu hrozně ráda, ať už u filmů nebo jen tak si ji poslechnout, takže když jste se mě tady dneska ptali, co bych ráda slyšela, tak, tak to bylo vcelku bez váhání.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Bylo, bylo, od pasu vyloženě, od pasu. A dokonce písničku, která už trošičku možná je v čase zapadlá, ale my ji rádi znovu dostaneme na světlo boží.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Alice Nellis, režisérka, je hostem Tandemu. Pro režiséra je pochopitelně důležité, aby vtisknul tomu filmu, který tvoří, svojí vlastní představu, ale přece jenom nemůže se vyhnout tomu, aby spolupracoval. S kým ...

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Bylo by to dost náročný, to je pravda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdybyste to měla dělat úplně sama, to by bylo hodně těžký teda. S kým je ta spolupráce ve filmu nejdůležitější? Je to kameraman, střihač nebo scénárista?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Já myslím, že nejdůležitější je právě, aby nebyla nejdůležitější jenom jedna, jo, aby člověk dokázal ty profese navzájem propojovat, jo, protože ano, já je strašně důležitá komunikace třeba s kameramanem. Od toho se odvíjí nejenom prostě výtvarná stránka, odvíjí se od toho praktické věci jako rychlost natáčení, odvíjí se od toho atmosféra na place, atmosféra celého technického štábu, ale kdyby jsem to brala, jako že tohle je to nejdůležitější a nepropojovala právě tohle třeba s prací s hercem, jo, nebo následné komunikace s tím střihačem, tak mám pocit, že to pak tomu výsledku hrozně ubližuje, jo. Znám filmy, kde, které jsou prostě vynikající vizuálně, vidím, že do toho bylo vloženo hrozně práce, ale pak mám třeba pocit, že ty herci tam fungují jako takové stafáž. Nebo jsou filmy, kde prostě ty herci výborně hrají, ale najednou zjistím, že je tam hrozně podivný zvuk a že ty jejich výkony vlastně se tím někam zbytečně jako degradovaly. U toho filmu je to takové pobíhání od jednoho k druhému a mám spíš pocit, že je to o nějaké rovnováze, o tom, aby většina těch lidí aspoň v těch hlavních profesí cítili nějak podobně a chápali nějak podobně, o co se snažíme. Když tohle nějak sesynchronizujeme navzájem a jsme schopný to cítit podobně, tak s myslím, že v tom výsledku se to pak může sejít v něco silnýho.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A funguje to u vás tak, že když jste s někým spokojená a ta spolupráce se daří, že si ho vybíráte jaksi dál a dál a dál a spolupracujete s ním, to znamená, že tvoříte, dejme tomu, v takovém tandemu zavedeném?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Určitě, protože já si myslím, že ono se v té komunikaci lze posouvat. Je to podobně jako u vztahů jako normálně v životě, že ano je hezké se seznamovat s novými lidmi, ale na druhou stranu přátelství, které je dlouhé, tak prostě projde různými fázemi, ale ta komunikace se stává jemnější, stává se, vlastně máte najednou mnohem větší rozsah toho, jak spolu můžete komunikovat, jak si rozumíte, jak rychle probíhá nějaké pochopení. Já jsem spíš ten typ člověka, který nemá třeba tak široký okruh známých, ale když už mám dobré přátele, tak vlastně se jich držím roky a baví mě zkoumat, kam až ten vztah může dojít a v té práci to mám podobně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Taky si nemusíte nic dlouze vysvětlovat ...

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsou věci, které už jsou v tom dobrém slova smyslu zautomatizované.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Je to tak. Ale druhá věc je, že vlastně ono nikdy se vám nepodaří, že byste to dělal ten film, ten objem toho štábu, to je prostě 50 lidí, jo, takže ono je to většinou vždycky mix lidí, kteří se znají a zase se tam dostanou do té kombinace nějaké úplně nové prvky a i to je samozřejmě hrozně pěkný, jo, že zase zpoznáte někoho novýho.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Možná si vzpomenete, že téměř v úvodu jsem tak jenom lehce naznačil, že Alice Nellis teď pracuje na scénáři o něčem úplně jiném, než je pohádka. Docela mě to tak jako překvapilo, i když vím, že ten váš záběr je hodně široký, ale je to o dobrovolných hasičích?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Ano. A vlastně není to ani tak, že bych teď zrovna nepracuju na scénáři, scénář mám napsaný, je to ve fázi, kdy vlastně producent hledá prostředky. A ono to téma dobrovolných hasičů, ono vlastně svým způsobem není tak daleko od pohádky, když si to vezmete. Ta instituce dobrovolných hasičů, která třeba u nás má vlastně strašně širokou a nevídanou základnu, to není prostě v ostatních zemích zvykem, je něco, co je vzácný, jo, co je právě z toho druhu jakoby pohádek, kde je člověk má pomáhat druhým, kde se má chovat správně, kde má dělat věci správně. U nás už není tolik těch dobrovolných aktivit, kterých by se lidé zúčastňovali, kdyby vlastně ne za peníze dělali něco pro druhé. A zrovna ten model těch dobrovolných hasičů na vesnicích pro mě teďka simuluje komunitu, která se stává něčím vzácným, která se strašně často rozpadá, jo. Je to něco, co tak jako pomalu ztrácíme a o co by docela stálo za to bojovat. A proto mě to téma, když za mnou pan producent Dvořák přišel, se strašně zalíbilo, jo, protože je to něco přirozeného, je to, co tu opravdu je, ale ta sama podstata toho je sociálně strašně zajímavá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víte, tady jste na té správné půdě, protože Český rozhlas Region má takovou akci, kdy dává ve známost různé tyhle ty dobrovolné spolky dobrovolných hasičů, takzvaný Dobráci se jim říká.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A seznamuje s těmi nejrůznějšími ve Středočeském kraji, čili si myslím, že tady jste na té správné půdě. Ale docela mě zajímá, jak jste pojala tuhle tu tématiku dobrovolných hasičů? Určitě jinak, předpokládám, než Forman teda.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Ten žánr, kdybych měla pojmenovat, tak si nemyslím, že je to nepodobné Revivalu. Já Dobráky vidím jako lidi, kteří se snaží o dobrou věc, zároveň zůstávají lidmi a zároveň se musí potýkat vlastně s tím reálným světem, který už se tolik nějakým dobrovolným hasičstvím nezabývá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Že to dělají někdy navzdory.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Že to dělají někdy navzdory, že mají hroznou snahu to udržet, ale zároveň se potýkají prostě s tou realitou, že jsou na to potřeba peníze, zároveň prostě maj doma třeba manželky, které si nejsou tak jisté tím, že je to potřeba, když by bylo doma potřeba udělat něco jiného, a že je to takový vlastně druh společenství, který bojuje o svoji záchranu, ale zároveň je v něm cejtit ta lidská potřeba té komunity, toho, že ty lidi přece by si měli pomáhat a že ne všichni maj tu rodinu a ne všichni maj to zázemí a ty, kteří najednou se octnou mimo tyhle ty pelíšky, tak může to být právě komunita takovýhle lidí, kteří můžou pomoct a zachránit ji.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pojmete to jako spíš komedii než vážnou věc?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Víte co, ono to, o čem to je, jsou vcelku vážné věci a proto já vlastně volím žánr, řekla bych, takové temné komedie, která se snaží o tom mluvit s lehkostí, která mi tyhle ty témata dovolí.

/ Písnička /

/ Reklama /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ještě chviličku si budu povídat s režisérkou Alicí Nellis, která má za sebou velice výrazná díla. Mohl k nim dokonce kdysi přibýt i velice výrazný titul, mám na mysli Lidice, které jste rozpracovala. Jaký byl vlastně důvod, že jste přestala pracovat na Lidicích?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Já jsem onemocněla a tam bylo zcela jasné, že prostě pár měsíců určitě nebudu moct být v práci a vzhledem k velmi složitému financování toho filmu a k tomu, že už všechno bylo připraveno, tak jsem viděla jako jedinou možnost vůči, správnou vůči tomu projektu říct panu producentovi, aby rychle našel jiného režiséra, protože samozřejmě hrozilo, že o to financování a o tu možnost to natočit přijde a to by bylo škoda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To by byla veliká škoda. Tak já se zeptám teď možná trošičku jaksi zbytečně, naivně, jak jste pak byla spokojená s tím, jak to Petr Nikolaev natočil?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Já jsem to neviděla ještě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste to neviděla?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Víte co, já jak jsem ten film několikrát prostě přepisovala, hledala ten finální tvar a připravovala natáčení, tak samozřejmě tou dobou už má režisér ten film v hlavě natočený jako do určité míry, jo, a je zcela jasné, že asi Petr do hlavy mi rozhodně nemohl vidět, takže ten film, který natočil on, bude určitě jiný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsem se chtěl zeptat, jestli byste to natočila hodně jinak.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
A já si chci, ne, myslím, že jo, ale nevím, třeba natočil úplně stejně jako já. Nicméně řekla jsem si, že na to, abych se na to podívala, si musím dát pořádný odstup, abych ten můj film v tý hlavě zapomněla a byla se na to schopná dívat jako na normální film, ne něco, co je jinak než to má bejt, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten film jste nenatočila, ale spoustu filmů ano, a před vámi teď je ten film o těch hasičích. Už víte, jak se bude třeba jmenovat?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Tak pracovní název jsou Dobráci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobré filmu dobrý název. A co dalšího, už na něčem pracujete dál?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Tak já mezitím se docela pohybuju v divadle, kde teď zrovna zkouším v Kalichu s Ivou Janžurovou takovou kanadskou hru Božská Sára, a na příští rok ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Baví vás divadlo dělat?

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Baví a dělám ho ráda. Mezi tím filmem je to zase takovej, tam je hezké, že je to trošku jiné tempo a že je tam mnohem víc času na nějakou takovou podrobnou komunikaci s hercem. A zase je to celé takové abstraktnější, takže zase výtvarně se nemusím být tak realistická. A pak mě v roce 2017 čeká velká opera Václava Kašlíka pro Národní divadlo Krakatit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fíha. Opera. Hmmm. Tak to bude další kategorie, do které se pustíte, nebo už jste dělala ten ...

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Já jsem už pro Národní operu dělala Philipa Glasse, takže to bude druhá opera, do které se pustím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hmm. Tak samozřejmě vám přeju, ať se vám daří, na co sáhnete a těším se na Dobráky, protože jen jste řekla, že to bude něco jako Revival, už jste mě měla. Tak děkuju samozřejmě za Revival i za všechny další filmy, i za dnešní příjemní povídání. Režisérka Alice Nellis byla dnes hostem Tandemu.

Alice NELLIS, režisérka
--------------------
Na shledanou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na shledanou.
Spustit audio