Automobilka Škoda začínala jako malá továrna s 33 dělníky
Emil Škoda měl na startu profesní dráhy velkou výhodu – poměry, z nichž pocházel, vskutku nebyly chudé.
Studoval na několika technických vysokých školách, pak si odbyl praxi v cizině, a po návratu domů, teprve sedmadvacetiletý, nastoupil roku 1866 do plzeňské strojírny hraběte Valdštejna-Vartenberka jako vrchní inženýr. Hned přemýšlel o tom, co a kde by se dalo dělat lépe, jak strojírny modernizovat, aby obstály v konkurenci.
Jenže než by se hrabě pouštěl do nějakých novot, raději Škodovi strojírnu prodal. Emil se vrhl do úprav. Peníze dodali rodinní příbuzní. A taky se uměl výhodně oženit. A tak 12. června roku 1869 vznikla Škodovka.
Malá továrnička s třiatřiceti dělníky zakrátko vyrostla v obrovský strojírenský podnik se světovou reputací. Emil Škoda osobně řídil provoz, chtěl být u všeho, o všem rozhodovat. Práce pro něj byla vším.
Po padesátce se u něj začaly projevovat důsledky permanentního duševního a tělesného vypětí. Lékaři doporučovali dovolenou a klid. Poslechl, avšak 8. srpna 1900 ve vlaku cestou z lázní náhle zemřel. Strojírenská firma Škoda však přežila a šla s dobou. Roku 1925 přibrala do svého bohatého sortimentu automobily, které jsou dnes nejviditelnějším produktem značky Škoda.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
![ze_světa_lesních_samot.jpg ze_světa_lesních_samot.jpg](https://region.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_3x2_mobile/public/images/30211a0c09767f56cedafa33e6481497.jpg?itok=KWqo-X-T)
![](https://region.rozhlas.cz/sites/default/files/styles/cro_1x1_mobile/public/images/b71c5d2b93b9741c57997922a6ba086a.jpg?itok=pJjrY4Ii)
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.