Další souprava pro Prahu a Středočeský kraj

11. říjen 2004

České dráhy ve čtvrtek převzaly patnáctou dvoupodlažní soupravu pro příměstskou dopravu. Do konce roku 2008 získají od ČKD Vagonky ještě 15 dalších. Všechny budou jezdit na příměstských trasách v Praze a Středočeském kraji. Obrázky našeho reportéra M. Vojtka dále.

Dráhy za vlaky zaplatí šest miliard korun, každý stojí asi 200 milionů. Dráhy hradí vlaky z úvěrů s odloženou splatností od organizace Eurofima. Jen v příštím roce by od ní chtěly získat asi 1,5 miliardy korun z toho zhruba 500 milionů právě na nákup příměstských vozů. Souprava je určena pro rychlou příměstskou dopravu v okolí velkých měst na elektrifikovaných tratích. Má tři vozy, její celková délka je asi 80 metrů. Vlak je určen pro 310 sedících cestujících. Maximální rychlost je 140 kilometrů za hodinu. Vlak nabízí na české poměry vysoký standard cestování srovnatelný i s dálkovými vlaky typu EuroCity. Je v něm klimatizace, první třída má místa s možností připojení počítače do elektrické sítě. Vlak má zvláštní místa pro vozíčkáře, včetně sociálního zařízení, ale také místa pro kola. Celkem 14 vlaků stejné řady již několik let jezdí v pražské příměstské dopravě. Dráhy je nasazovaly například v době povodní také na trasy náhradní dopravy za tehdy nefunkční metro. Vlaky jezdí například z Prahy do Kolína a v budoucnu by mohly zajíždět až do Pardubic. Cestující se s novými jednotkami setkají také na trasách vedoucích po Praze nebo z Prahy do Klánovic, Radotína či Uhříněvsi. Díky novým soupravám se postupně omlazuje tento typ vlaků v Praze. Nejstarší soupravy totiž pocházejí z přelomu 60. a 70. let, jsou tedy v provozu 30 a více let.

ČKD Vagonka zajišťuje především výrobu skříní, které jsou z hliníku, konečnou montáž a zkoušení hotových jednotek. Dodavatelem elektrické výzbroje je Škoda Dopravní technika. Pro ČKD Vagonku je kontrakt na 30 souprav pro ČD rozhodující. V současnosti však také vedení podniku s drahami jedná o vývoji a budoucí výrobě jednopodlažních příměstských jednotek. Podle generálního ředitele ČKD Vagonka Miroslava Kupce by šlo o dodávku stovek vlaků v hodnotě několika miliard korun. Prototyp by mohl být hotov v roce 2007. ČKD vyrábí také 16 motorových vozů pro finské dráhy, které sériově začne dodávat v roce 2005.

Logo

Logo
Spustit audio