Dánští architekti promění pražské Hlavní nádraží na Šťastný Hlavák. Dominantou návrhu je dřevěná střešní konstrukce

29. listopad 2023 11:00

Architektonické studio Henning Larsen Architects zvítězilo v soutěžním dialogu na úpravu území Hlavního nádraží v Praze. Myšlenkou jejich návrhu je přirozené propojení Vrchlického sadů, odbavovací haly, nové tramvajové zastávky před nádražím a historické Fantovy budovy. Na vyhlášení výsledků soutěže natáčel náš kolega Tomáš Kopáček.

Vizí Šťastného Hlaváku je přivítat návštěvníky města a připravit veřejný prostor tak, aby byl komfortním místem pro obyvatele i cestující. Dominantou návrhu je dřevěná střešní konstrukce, která přináší propojení prostoru Vrchlického sadů, nové odbavovací haly a plánované tramvajové zastávky.

Podle aktuálního plánu by přestavba Hlavního nádraží začít pravděpodobně za pět let, tedy v roce 2028

„Dneska je ten Hlavák v podstatě introvertní místo. Člověk se tam necítí bezpečně, neumí se tam přehledně pohybovat. Ten nový návrh tam přináší jasnou přehlednost, jednoduše se tam orientujete a spojuje dvě části Prahy, který předtím byly oddělené,“ vysvětluje výhody návrhu Martin Sedmák, architekt A8000 a lokální architekt kanceláře Henning Larsen Architects.

Studio zároveň rozdělilo Vrchlického sady na tři části – kulturní zónu, „nádražní náměstí“ a zónu pro doplňkové aktivity. Díky tomu vznikne vhodný prostor třeba pro pořádání trhů. Rozdělení také přispěje k výrazně lepší přehlednosti celého území.

Návrh pracuje i se zlepšením podmínek pro pěší i cyklisty a přináší řešení pro udržitelnou správu celého území, například díky efektivnímu hospodaření s dešťovou vodou nebo novým přístupem k parku jako interpretaci historického členění.

Součástí Nového Hlaváku bude i nová tramvajová trať, která povede od Národního muzea do Wilsonovy a Washingtonovy ulice k odbavovací hale a následně ulicí Opletalova do ulice Bolzanova. S tímto záměrem už nyní počítá pražský územní plán. Nová trať přinese lepší napojení nádraží na pozemní hromadnou dopravu a zároveň uleví současně přetížené trati mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí.

Vítězný návrh na úpravu pražského hlavního nádraží a okolí

Stavba by měla vyjít na 2 miliardy

Proč v soutěži zvítězil právě tento návrh přibližuje Jaroslav Wertig, architekt, předseda hodnotící komise Nový Hlavák. „Byla vypsaná soutěž, do které se přihlásilo 26 týmů. Komise vybrala pět. Z těch postoupily tři týmy s navrženými koncepty a z těch jsme vyhodnotili potom vítěze. Ve výsledku si myslím, že rozhodla odvaha jasně identifikovat problém celého toho prostoru. A to bylo vlastně parkoviště, které vzniklo před Fantovou historickou budovou. Tým neměl rozpaky a vlastně to parkoviště zrušil, otevřel ten prostor a proměnil ho ve veřejnou piazzettu, něco mezi parkem a náměstím, víceméně veřejný prostor s vysokým podílem zeleně.“

Po vyhlášení vítězného návrhu bude následovat podpis smluv a dopracování studie, které bude vycházet z požadavků zadavatelů i z názoru veřejnosti vycházejícího z druhého kola participace obyvateli města a dalšími zájemci. Ta se uskuteční na přelomu letošního a příštího roku.

Následně přijde na řadu vypracování projektové dokumentace a její projednání pro povolování. Předpokládaný začátek realizace je v roce 2028 a podle předběžných odhadů by měla stavba stát asi 2 miliardy korun.

Všechny soutěžní návrhy je možné si prohlédnout na výstavě v Centru architektury a městského plánování v Praze až do 17. prosince.

autoři: Tomáš Kopáček , JMys | zdroj: Magistrát hl. m. Prahy
Spustit audio