Dlouhou cestu autem je nutné dobře naplánovat. Nejdůležitější je prevence únavy

26. červen 2019

Začátek prázdnin a období dovolených je vždy spojeno s cestováním. Většina lidí volí jízdu autem, z důvodu pohodlnosti, i praktičnosti. Dlouhé cestování je ale únavné a mnozí řidiči podcení nejen úskalí na cestě, ale také svojí kondici. Právě únava ale vede nejčastěji k vážným nehodám. Při dlouhém řízení je ze všeho nejdůležitější prevence. I menší nepříjemnost na cestě může celé rodině dovolenou hodně pokazit. Radí MUDr. Petr Grenar.

Cesty na dovolenou bývají dlouhé, ale pro mnoho Čechů je období léta ve znamení dlouhých jízd za mořem do oblíbeného Chorvatska. Ať už jedete kamkoliv, cestu je potřeba vždy dobře naplánovat tak, abychom věděli předem, kudy pojedeme a kde budeme stavět. Je potřeba udělat maximum proto, abyste se během cesty vyvarovali stresovým situacím, které jste schopni ovlivnit. Stres vám vezme hodně energie, která vám pak na cestě může chybět. S plánováním je potřeba i dodržet čas odjezdu. Nevyjíždějte s velkým zpožděním čistě proto, že jste chtěli ještě vše doma dotáhnout a vyřešit.

Plán je jedna věc, prevenci na cestě nepodceňujte

První důležitou věcí na cestě je dodržení pitného a potravinového režimu. Žízeň výrazně oslabí pozornost řidiče a když se projeví, je už vlastně pozdě. To znamená, že už nějakou dobu jedete v nouzovém režimu organismu, kdy únava začíná rychle nastupovat. Dostatek tekutin ani únavu neřešte vyšší konzumací kávy, která může naopak způsobit na cestě další komplikace. A už vůbec nesahejte po cigaretách. Řidiče jednak rozptylují a zaměstnávají, navíc zvyšují srdeční funkce i krevní tlak, a to vede zpětně zase k únavě.

Hlavní je itinerář přestávek

Pro udržení dobré kondice a pozornosti jsou nutné pravidelné přestávky. Vhodný je itinerář míst, kde se na trase zastavíte a předem více, co vás tam čeká. Ideální jsou přestávky na 20 min po dvou hodinách jízdy. Čas přestávky využijte nejen k osvěžení, ale hlavně k procházce a lehké rozcvičce.  Pak můžete v pohodě jet dál. Ideální je situace, kdy je na trasu více řidičů. Pokud je to možné, řidiči by se měli každé dvě hodiny střídat, i když se cítí dobře. Po 3 hodinách jízdy bez přestávky se vystavujete  velikému riziku nepozornosti a únavy. Prevence je lepší než řešit důsledky nepozornosti. I když je řidič po střídání na místě spolucestujícího, nemusí mít plnou koncentraci, která vysiluje ze všeho nejvíce. Preventivní přestávková pravidelnost spojená s jemnou relaxační technikou, dřepy a procházkou, je tím nejlepším, co můžete pro svou kondici na dlouhé cestě udělat.

 

Spustit audio