Dolní Bousov - nádraží, které je i není křižovatkou

 Dolní Bousov - nádraží, které je i není křižovatkou
 Dolní Bousov - nádraží, které je i není křižovatkou

Dolní Bousov je a zároveň není železniční křižovatka. Do nádraží v severovýchodním cípu kraje totiž vedou hned čtyři železniční tratě. Z Mladé Boleslavi z Libuně, z Bakova nad Jizerou a z Kopidlna. V běžném provozu tu ale nemáte kam přestoupit, protože pravidelný provoz tu České dráhy vedou jen po prvních dvou tratích.

Doprava na tratích do Bakova nad Jizerou a do Kopidlna se zastavila v roce 2010. O rok později se obnovil aspoň do Bakova, nicméně nakonec se běžný provoz nepodařilo udržet. Dolní Bousov se tak stal jen v uvozovkách obyčejným průjezdním nádražím.

Jenže historie je spletitá a platí to i pro trať 063 z Bakova přes Dolní Bousov do Kopidlna. Na trati do Bakova nad Jizerou totiž od jara do podzimu o víkendech jezdí muzeální vlaky Klubu železničních cestovatelů a mezi nimi dokonce i jeden rychlík.

Trať do Kopidlna nabídnul stát v roce 2016 k prodeji. Výběrové řízení vyhrála společnost AŽD, vyvíjející zabezpečovací zařízení. Jejím záměrem bylo udělat z tratě testovací polygon a o víkendech na trať také pustit muzejní provoz. Jenže soukromá společnost stále nemá licenci k provozování železniční tratě, a tak k převodu tratě zatím nedošlo.

I do Kopidlna se můžete vzácně svézt, alespoň o prázdninových víkendech, pro změnu s mladoboleslavským železničním spolkem. Mezi turisty je oblíbeným cílem hlavně nádraží v Dětenicích. A tak zatímco ve všedních dnech je Bousov obyčejné nádraží na obyčejné železniční trati, o letních víkendech se proměňuje v turistickou železniční křižovatku