Doporučená rychlost hubnutí je 1 kilo za 14 dní. Proč není rychlé hubnutí zdravé?

MUDr. Kateřina Cajthamlová

Většinou chceme rychle hubnout. Lékaři tvrdí, že není kam spěchat. Jakou rychlost zvolit? Kolik centimetrů v pase nebo kil za měsíc je zdravé zhubnout? Máme dělat přestávky v hubnutí, a proč? Může nám překotná rychlost uškodit? Co začíná hubnout nejdříve?

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Hezký den přejeme, tady Patrik Rozehnal.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
A doktorka Kateřina Cajthamlová, dobrý den.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Dostali jsme prostor, studio k dispozici a také vysílání pro vás, seriál Hubněte zdravě tedy pokračuje. Dnes o rychlosti, o rychlosti hubnutí. Tedy mám pocit, že většinou chceme hubnout rychle, lidi na to chtějí znát recept. Vy jako lékaři zase radíte, no jo, ale pozor, pomalu.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Já bych chtěla vysvětlit, proč takto radíme. Jedna z věcí, která v medicíně platí, je opravdu staré heslo práce kvapná málo platná. Pokud se díváme na naše tělo jako na velmi dobrý dokonalý stroj, můžeme říct, že jeho genetická výbava si v podstatě umí poradit s velkou spoustou zdravotních věcí, ale potřebuje k tomu čas a potřebuje k tomu splnění nezbytných podmínek. To tělo nám signalizuje, stejně jako náš vůz signalizuje, jestli mu chybí voda v chladiči nebo benzin v nádrži, naše tělo různými příznaky a různými pocity pokud je posloucháme, tak nám dá najevo, co se děje. Běžné věci jako je ztráta energie, únava, znamenají pokud máme pocit nízké energie už od časného rána, tak se musíme zamyslet nad tím, jestli nejsme smutní, to znamená naše emocionální vlastně naladění může výrazným způsobem vlastně omezit tu signalizaci správnou. Další, snížená energie může postihovat lidi, kteří málo jedí. My nejsme květiny, to znamená nezískáváme energii ze slunce a z vody, ale potřebujeme energii získat z nějaké potravy. Existují nezbytné látky, které potravou dodáváme, které si tělo samo neumí udělat, a ty látky musí být v takové míře, aby se v mírné formě vytvářely zásoby, protože další věc, co může být vlastně chronická únava, nebo čeho známkou může být, je nedostatek reserv. Jsou to reservy vitaminů, reservy stopových prvků, reservy i tuku, který je potřeba na správnou hormonální funkci celého těla. Čili první, měli bychom si uvědomit svoji vlastní dynamiku, jak rychle my se léčíme, jak rychle my se třeba učíme, jak rychle se naučíme nějakému sportu. Podle toho, jak jsme my rychlí, to je geneticky založená charakteristika, tak tak rychle nám půjdou jakékoliv změny, to znamená i u toho hubnutí jsou lidé kterým to jde velmi rychle. Rychle nabudou, rychle zhubnu a v podstatě ten systém je rychlý. Ale pak jsou lidé, kteří na všechno potřebují trošku delší čas a měli by si ho poskytnout.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Takže takoví jací jsme typově v jiných věcech, takoví budeme úspěšní i při tom hubnutí.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Ano.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Aha.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Rychlost hubnutí, dnešní téma v seriálu Hubněte zdravě na vlnách Českého rozhlasu Region, rádia vašeho kraje. Já vím, že asi to nebudete ráda rozdávat tyhle ty nebo od mě slyšet tu otázka, ale přesto existuje nějaká doporučená rychlost, kolik centimetrů v pase nebo kolik kilo za měsíc, za půl roku, je ještě zdravé únosné pro vás jako lékaře?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Uvědomuju si, že jsem velmi otravná tím, že řeknu, že je to individuální. To hlavní, na čem záleží, je vlastně doba, po kterou vznikala ta obezita naše, nebo po kterou se horšil náš zdravotní stav.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Bude to v poměru?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Tahle ta doba bude, bude to v poměru, tahle ta doba v podstatě určuje i tu dobu, po jakou se to bude dávat dohromady. Ta nejvyšší rychlost, po jakou se to dá dohromady, je čtvrtina té doby. Například pokud někdo se zanedbával nesportoval a já nevím velmi dlouho, třeba 10 let se přejídal nějakou tučnou stravou, až si vypěstoval tedy obezitu značného stupně, musí počítat s tím, že zhruba čtvrtinu té doby bude jeho systému trvat než si zvykne na nové věci.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
To znamená 2,5 roku mám počítat s tím, no to půjde pomalu a nám se bude zdát, že to vlastně nejde. Nemáme se nechat odradit?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Ano, nemáme. A dokonce je velmi důležitý takový, existují dva efekty v našem těle. Jeden se jmenuje Josefův efekt, a to je podle biblického Josefa, který vykládal faraonovi sen o sedmi tučných a sedmi hubených kravách, to znamená Josefův efekt hovoří o tom, že tělo si vytváří určitou homeostázu, jakousi vnitřní rovnováhu dějů a přizpůsobuje se na situace, které jsou pro nás typické. Tady chci velmi zdůraznit, pokud někdo typicky se nehýbe a jednou za týden na hodinu se někam půjde hýbat, tak to pro jeho tělo je výjimka, kterou žádným způsobem nehodlá brát na vědomí.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Kolikrát bychom měli?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Změna stereotypu znamená, že každý den po dobu měsíce budu dělat novou činnost po nějakou významnou dobu. Významnou dobou u pohybu je minimálně 30 minut, ale každý den úplně bez výjimky a ideálně ve stejný čas. To je jediný způsob jak si to tělo zvykne. Stereotypy, které si vytváříme, ať už je to stereotyp já nevím psaní nebo stereotyp chůze, když se malé děti učí, tak ze začátku to dá práci, to vědí všichni, kteří chodili do tanečních, tak než jakoby do těla, do krve dostaneme ten tanec, tak pořád počítáme kroky a musíme se na každý krok soustředit. To je vlastně ta energie, kterou musí to tělo na vytvoření nového stereotypu dát. Jakmile ten stereotyp je vytvořen, tak už nedá práci.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Já jsem někde slyšel, že 160krát něco opakovat v životě znamená, že pak už nad tím nepřemýšlíme a děláme to automaticky.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Když to opakuju 160krát v životě s intervaly, které budou různé, tak to může být pořád výjimka, opravdu u stereotypu platí, že po dobu jednoho měsíce to musíme dělat každý den, ideálně ve stejný čas na stejně dlouhou dobu.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
O rychlosti hubnutí se bavíme s doktorkou Kateřinou Cajthamlovou, vám vykládáme o tom jak teda spíš pomaleji hubnout a s rozmyslem. Vy jste tvrdila, že tu jsou různé efekty, jeden z nich jste zmínila Josefův. Je ještě nějaký další a má svoje jméno?

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Ano, je to opět z biblického, je to Noemův efekt, to znamená, že dlouho lidé s Sodomě a Gomoře zlobí a jako nic se neděje a pak rázem přijde šílená potopa a všechno je jinak. Tento efekt hovoří zase o tom, že to tělo, když například jsme mladí a děláme správné věci, čili jsme vychováni ke správné výživě, dobře sportujeme, tak máme jakoby zaděláno na to, že nám leccos projde po relativně dlouhou dobu, ale pak, když se ty věci nashromáždí, je to také z kvantové fyziky efekt motýlích křídel, to znamená udělám něco maličkého, ale když to dělám pořád, tak ono se to nasčítá a najednou je z toho uragán a strašný průšvih. A tenhle průšvih tu krizovou situaci dát dohromady, tam je potřeba nejprve než vůbec začneme hubnout uzdravit ten systém, to znamená zbavit ho toho fyzického nebo psychického stresu, dodat mu ty živiny, v tu dobu se neděje nic. Tady vlastně ten systém zase si říká, je uražený jakoby, říká: "Jo,jo, ty si jen tak hraješ, ty jenom tak chvíli budeš něco dělat a já ti stejně nevěřím, ty seš potvora, ty se zase vrátíš k těm bůčkům a k tomu ležení u té televize." To znamená právě proto je to ten měsíc, je to jako, kdyby ten systém nás testoval a říkal: "Myslíš to vážně?" Čili lidé, kteří vydrží nějaký režim jenom týden nebo 14 dní a už čekají jak se zase vrátí k tomu předchozímu, tak vlastně dělají tuhle tu chybu a neuvědomují si, že takhle to fakt nefunguje.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Takže změna musí přijít, ale musíme si uvědomit jací jsme také.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
A musí být dlouhodobá a musí být systematická. Je lepší postupnými malými kroky dělat změny, které v budoucnu se ukáží, zase se nasčítají tím motýlím efektem a ukáží se jako trvalé.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Vracíme se po písničce k mikrofonu Českého rozhlasu Region, rádia vašeho kraje, tedy Patrik Rozehnal a doktorka Kateřina Cajthamlová.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Patriku, já vás teď a doufám, že i posluchače trošku potěším, protože já přece jenom dám nějaké pravidlo.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Ha, centimetry, kila!

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Ano, dám obojí. To znamená měříme centimetry v pase, protože už všichni, kdo nás poslouchají delší době vědí, že kilo tuku, kilo svalů, kilo potravy, kilo vody všechno váží jedno kilo, ale kilo tuku od kila svalů se liší svým objemem, to znamená měříme se v oblasti pasu a pokud hubneme správně, tak jedno kilo na váze je minimálně centimetr v pase, spíš 1,5 až 2 centimetry. Toto pokud děláme, tak to hubnutí probíhá správně, zbavujeme se viscerálního tuku a té izolační vrstvy tuku v oblasti břicha, která chrání vlastně to nejteplejší místo těla před tepelným výdejem. Tohle bez pohybu nejde. Bez pohybu v podstatě nebudeme v pase nijak významně hubnout. Čili tady poznáme, že to děláme dobře. Jinak, co se týče absolutních čísel, zase žádná nejsou, ale pracovně se říká, že taková bezpečná rychlost hubnutí bez toho, že by nás sledoval lékař nebo nějaký odborník, je zhruba půl kilogramu týdně, ale potřebujeme vědět, co to je za půl kilogram? Čili pokud se jedná pouze o odvodnění, to jde poměrně rychle. Pokud pijeme diuretické čaje, chodíme do sauny, jdeme do fitka, my můžeme za hodinu být o kilo lehčí, ale to je jenom kilo vody, litr vody vlastně váží kilo, ať už to vypotíme nebo vymočíme, prostě toho hubnutí na váze jde nejrychleji, ale to s tukovou tkání neudělá nic. Zhubnutí totiž jednoho kilogramu tukové tkáně za fyziologických podmínek trvá zhruba 14 dní.

/ Písnička /

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
A ještě chvíle zbývá tady ve studiu, abychom si v seriálu Hubněte zdravě povídali o rychlosti hubnutí. Co překotná rychlost? Už jste zmínila tu zdravou, nějaké to pravidlo, neberme ho úplně jako úzus, záleží samozřejmě na každém z nás, ale je pak zase nějaká hranice, kdy už to sice nám může způsobit radost, ale vám jako lékaři, kdybyste to zjistila, tak naopak pozor varování.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Tak, já jako teta Kateřina správně budu používat přísloví, takže práce kvapná málo platná. Rychle nabyl, rychle pozbyl, to znamená člověk, který zhubne překotně rychle nějakou opravdu podvýživovou dietou, dá do pohybu ten známý jojo efekt, a tady chci říct, že jojo efekt se jmenuje od toho, že jojo se rozhoupává směrem dolů, to znamená ta chybná dieta rozhoupá ten výrazný vlastně efekt přibývání i aktivní hmoty, což je správná část jojo efektu, ale bohužel i té tukové tkáně, která další hubnutí vlastně brzdí. Chtěla bych tady velmi upozornit, pokud nezměníte nějakým způsobem svůj životní styl a přesto hubnete a zhubnete 10 % své hmotnosti v době měsíce, tak můžete být vážně nemocní. Někteří obézní jsou strašně rádi, ale bohužel obezita souvisí i s některými nádorovými onemocněními a hubnutí tímto způsobem, vlastně vinou toho začínajícího nádorového onemocnění může být velmi často prvním příznakem. Další, kdo hubnou a je to vlastně špatně, jsou lidé, kteří se dostanou do tíživé životní situace, začnou být buď úzkostní a nebo začnou být v depresi, tito lidé hubnou. Mohou mít taky radost, řeknou si, no, tak to je fajn, že hubnu, protože pořád jsem byl vždycky tlustý a teďko je to dobře, jenomže je to zase příznak nemoci. Čili zhubnutí, bez úsilné zhubnutí 10 % tělesné hmotnosti vás musí vést vždycky k lékaři a je to velmi důležitý příznak toho, že se stalo něco špatně.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Ano, i my tu fungujeme jako doporučení vyrazit k lékaři, nenechávejte si radit jen od nás, ale konzultujte vždy i se svým lékařem.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
Patriku, moc děkuji za tohle doporučení, a vám všem ještě jednu drobnost. Teď je leden, je vlastně centrum zimy, to znamená naše biologicky velmi stará těla v tuto dobu hubnou nejhůř, zato až začne sluníčko, až začne teplo, čili březen, duben to hubnutí jde daleko snáz.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Budeme u toho určitě i my dva Patrik Rozehnal.

MUDr. Kateřina CAJTHAMLOVÁ, dietoložka
--------------------
A doktorka Kateřina Cajthamlová, na shledanou.

Patrik ROZEHNAL, moderátor
--------------------
Mějte se hezky.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio
  • Životní styl
  • Publicistika