Jak si poradit s náporem turistů? Na Karlštejně už vymýšlejí omezení

Hrad Karlštejn

Nastupujícím trendem v turistickém ruchu je – regulace turismu. Města nejsou nafukovací a s tím se musejí mnozí správci památek vypořádat.  Nejnavštěvovanější památkou ve středních Čechách je hrad Karlštejn, kde také vymýšlejí, jak se důsledkům náporu turistů postavit.

Pondělí na Karlštejně je balzám na duši. Je zavřeno, nikde ani noha, sem tam zbloudilý turista. Jakmile přijde víkend, pořádně to tu ožije. Ačkoli je v sezóně na Karlštejně hlava na hlavě, starosta Petr Rampas ze Sdružení za lepší Karlštejn má spočítáno, že je tu ještě pořád dost místa pro další turisty.

V sezóně je cesta na hrad poněkud strastiplná. Lidé musí z parkoviště nebo nádraží projít přecpanou pěší zónou, která svým vzhledem patří do minulého století. „Nás se nikdo na nic neptá. Jsme rádi za to, jak vypadá nejtěsnější blízkost hradu, protože by to mohlo být daleko horší,“ říká kastelán Lukáš Kunst. Přímo na hradě turismus regulují už dávno. Počet turistů je omezený v kapli svatého Kříže i ve velké věži. Skupiny chodí po deseti minutách a kastelán přemýšlí, že počet lidí ve skupině sníží.

Královský průvod na Karlštejn

Nepříjemného dopadu turismu jsou si vědomi i na radnici. Místostarosta Janis Silovský z ODS plánuje změny: „Ulice vypadá úděsně možná z hlediska estetického, dá se přirovnat k tržnici Sapa. Chystáme opatření, které by regulovalo nápisy nebo stánkový prodej.“ Detaily si ale nechává pro sebe.

Státní hrad Karlštejn získá ročně na vstupném padesát milionů korun. Další miliony utrží obchodníci a svůj díl dostane i obec. Proto nikdo nechce o turisty přijít. Naopak: „My bychom jich chtěli přilákat ještě víc. A vymýšlíme, jak je tady udržet,“ říká starosta Rampas.

Znalci turistického ruchu začínají používat termín „overtourism“, tedy „přeturistováno“. Třeba Dana Fialová z Přírodovědecké fakulty UK nepochybuje, že regulace bude čím dál častější: „Musíme přemýšlet, kolik turistů kam pustíme a jestli to, co jim nabízíme, je vkusné a není toho už trochu moc,“ zamýšlí se.

Předpokládá, že v nejbližší době přinese problémy třeba rozmach elektrokol. V Třeboni už zastupitelé zákaz jízdy cyklistů do centra navrhovali. Praha chce zase zakázat pivní kola a řeší klíčový problém: jak udržet v centrech původní obyvatele, kteří se kvůli turistům vystěhovávají.