Jiří Ševčík - zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu

15. březen 2013
Tandem

Hostem Tandemu Jana Rosáka byl zpěvák, hudebník a moderátor Jiří Ševčík. Dozvěděli jste se například, jak se dostal ke spolupráci s kapelou Queen, v jaké zemi by se mohl uživit jako sbormistr a zavzpomínál na své zážitky ze zahraničí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, Tandem startuje. Hezký den všem, kdo nás poslouchají, přeje Jan Rosák. Všichni naši dosavadní hosté byli vždy velmi zajímavé osobnosti, ve svých oborech vynikaly. Dnes vám ovšem představím mladého muže, který kromě toho, že je vynikající zpěvák, tak přišel taky s originální myšlenkou, která okouzlila celý světový hudební svět. Tak s troškou možná nadsázky. Zpívá totiž písničky Fredieho Mercuryho, ovšem, pozor, ve vlastní swingové aranži. Hostem Tandemu je Jiří Ševčík, dobrý den, vítám vás.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Dobrý den vám i posluchačům.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jiří, jako muž, který o rozhlasové branži něco ví, nebude určitě překvapený, že je čas na úvodní píseň.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak takhle si upravuje, swingově aranžuje písničky Fredieho Mercuryho můj dnešní host Jiří Ševčík. Ale než se dostaneme k tomu, že jste dokonce za to byl velice hezky pochválen na těch patřičných místech, tak se vrátíme k vám jako Jirkovi Ševčíkovi, kterej se narodil v Pardubicích.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Ne, narodil jsem se v Hradci, ale vono je to hnedka vedle, takže v podstatě máte pravdu, protože ono se už dlouho mluví o tom, že by se z toho měla stát taková jako jednotná aglomerace.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako Hradubice?

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Takže Pardec nebo Hradubice. Čili, v podstatě je to správně, já se cítím býti Pardubákem, ale tam jsem vlastně zakotvil až při studiu na pardubické státní konzervatoři.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale to jsem se možná někoho třeba dotkl, protože přece jenom v někom ty atavismy Pardubice, Hradec, to je taková ta, to soupeření.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Ne, ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ne, nezůstává?

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Ne, já s tím problém absolutně nemám. A navíc jako Pardubák uznávám, že třeba urbanisticky Hradec je daleko hezčí město. Teď mě teda Pardubáci ukamenujou, ale fakt si to myslím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale tak já jaksi jako nezúčastněný, který v Hradci strávil 2 roky, a přestože na vojně, tak Hradec mám rád a v Pardubicích zase žila léta moje manželka a rodina její, takže Pardubice mám taky rád. Tak já jsem v podstatě možná nejradši na té spojnici.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
V Opatovicích u elektrárny. Výborně. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
S nadsázkou. No, řekněte mi, kde jste teda to vaše dětství strávil? V Hradci nebo Pardubicích?

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
U Hradce Králové v malé obci zvané Smiřice, kde mě vlastně moji rodiče donutili více méně s trochou nadsázky sprostou lží hráti na housle, protože já jako dítě jsem miloval bezmezně Ivana Mládka, což zpětně moc nechápu. Ale vlastně možná jo, asi hlavně kvůli textům, protože texty Ivana Mládka mi přišly výborný. S trochou nadsázky já vždycky říkám, že Mládkova píseň Zkratky je vlastně první český rap více méně. Je to vlastně první deklamovaná záležitost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A nemá náhodou ke Smiřicím blízký vztah houslista Jarda Svěcený?

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Velice blízký. S Jardou přirozeně se známe, protože já jsem léta pracoval s Leonou Machálkovou, s kterou Jarda taktéž dělal projekty. Kdyby náhodou poslouchal pan Svěcený, mávám a zdravím. A Smiřické svátky hudby, že jo, to je ten festival, o který se pan Svěcený tam zasloužil a udělal dobře, protože tam se to odehrává v kapli zámecké, která je strašně zajímavá tím, že je otočena na jinou světovou stranu, než se barokní kaple obvykle stavěly. A nikdo neví proč. A je tam, každý, kdo tam vystupoval, tak vám může říct, že tam je nějaký kouzlo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Génius loci?

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Jo, tam je génius loci. A nikdo neví, jak je to možný, je to celý záhadný. A v podstatě nikdo ani přesně neví, kdo to vlastně postavil. Přisuzuje se to Düssenhoferovi, ale není to úplně jistý.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale tak na housle jste začal hrát v tom správném místě, když to tak vezmu.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Mně totiž můj otec tvrdil, že Ivan Mládek je tak dobrý, protože celé dětství hrál na housle. Já si myslím, že to je lež teda.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale hezká lež.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
No, tam jde o úhel pohledu. Nicméně jsem hrál 7 let na housle, což mě teda ukrutně nebavilo, ale ukrutně. Pak se otevřelo na lidové škole umění dechové oddělení. Tam jsem začal hrát na trubku a to už bylo jiný. Takže poté, co jsem zjistil, že mě to skutečně baví, tak jsem si udělal přijímačky na pardubickou státní konzervatoř coby trumpetista, kterou jsem vystudoval. A asi, jak se říká history repeating, neboli historie se opakuje, tak podobný to vlastně bylo i na tý konzervatoři, protože když jsem byl ve 4.ročníku, tak se otevíralo oddělení dirigování a v tu dobu už jsem věděl, že ze mně bude maximálně průměrný trumpetista a měl jsem pocit, že takových už je dost, čímž pádem jsem si udělal přijímačky opět znova ještě jednou na to dirigování jako hlavní obor, takže jsem vlastně vystudoval kontrakčně 2 hlavní obory, trubku a dirigování.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a potom jste dokonce si odjel ještě něco dostudovat do Spojených států.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Přesně tak. To byla v podstatě taky úplná náhoda, protože my jsme měli, já jsem měl specializaci na vokálně-instrumentální tvorbu jako dirigent, což znamená orchestr a sbor, takže jsem byl sbormistrem, tedy pomocným pardubického dětského sboru a byli jsme na turné ve Spojených státech a líbil jsem se tam nějakýmu dirigentovi na festivalu. A von říká: Hele, tak kdybys chtěl, tak já ti tady můžu zařídit nějaký prostě doplňkový studium. Což, jak se ukázalo, když jsem se v tom New Yorku ocitl angličtiny neznaje, ale to by bylo na 2 další pořady a možná i na filmovej scénář, protože vlastně já jediný, co jsem uměl, bylo pár textů od Beatles, poněvadž jim je dobře rozumět. A je potřeba si představit, že to bylo těsně po revoluci, což znamená, že my jsme jako dělali maturitu z ruštiny a něco málo člověk uměl německy. Ale to v Americe, jako s tím se moc nechytnete. Takže teď já třeba se pamatuju, že jsem měl kašel a potřeboval jsem jít do lékárny. A teď jsem přemejšlel, jakej text vod Beatles bych na tu příležitost aplikovat. A to vopravdu, kdyby to někdo napsal, tak si myslím, z toho bude moc hezkej scénář.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To mě zajímá, co jste aplikoval.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Říkal jsem si, tak Žlutá ponorka to nebude, jak to uděláme. A vopravdu pak si člověk ty slova pamatuje celej život a tu slovní zásobu si rozšiřuje. Takže já díky tomu teda, že jsem tam strávil nějakej čas, tak jsem se alespoň obstojně naučil anglicky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A když jste odcházel z tý lékárny, já si představuju, že jste si říkal: I should have known better.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak my se dostaneme k činnosti mého dnešního hosta Jiřího Ševčíka určitě podrobněji. Ale co mě tedy ohromně zajímá, je to jeho vystoupení v roce 2004, jestli se nepletu, k tomu /nesrozumitelné/ party. Bylo to ono, na co jste byli pozváni?

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Ano. To jsem byl jenom sám, protože já jsem měl a mám tu čest účinkovati s Big Bandem Felixe Slováčka, což byla ohromná škola. Tímto zdravím pana Slováčka, kdyby náhodou poslouchal, protože v Evropě není, pokud vím, lepší velká swingová kapela, než je Big Band Felixe Slováčka. Tam jsem prostě dostal ohromný ostruhy a moc bych chtěl za ně poděkovat. A za druhý, tam se naskytla taková zajímavá příležitost, protože tehdy já jsem se živil jako PR manažer a pracoval jsem pro některé hvězdy českého showbyznysu. A přišla nabídka mně jako PR manažerovi, zdali by některá z těch českých osobností si nechtěla zazpívat na téhle obrovské akci. A já, protože jsem se s tím člověkem z Británie, který mi kvůli tomu volal, znal, tak jsem ale skutečně v legraci mu řekl, no, ale jsem trochu dotčen, že jsi to nenabídl mně. A pak teda se čekalo na odezvu od těch českých osobností, které jmenovat nebudu, protože by to nebylo fér, které mi řekly, hele, ale mně se nechce nic učit kvůli jedný akci prostě v angličtině a tohle to, tak řekni, že nemůžu, což jsem udělal. No, nicméně druhý den mi volali, už ne z Británie, ale z Drážďan, z Německa: No, tak jedete teda vy. Co chcete zpívat? Já říkal, počkejte, vždyť to byl fór, proboha. Ne, my už vás máme v play listu, už tady máte zabukovanej hotel. Řekněte, kdy přijedete, kde vás máme vyzvednout s tou limuzínou. No, výborně. Tak jsem nasedl do vlaku a teď jsem vylezl v těch Drážďanech, přijel jsem na /nesrozumitelné/. To byla obrovská sportovní hala a teď tam na pódiu symfonickej orchestr sólisté Státní opery z Berlína tam právě zkoušeli píseň Barcelona. Já vidím, jako by to bylo včera, jak tam stojím s tím šedivým ruksakem na zádech a říkám si, tak snad abych se vrátil zase na nádraží. Samozřejmě, že jsem se nevrátil na nádraží, dal jsem to. Bylo to báječný teda, musím říct, byla to atmosféra, kterou člověk jen tak nezažije. A to bylo vlastně asi poprvý, co jsem zpíval před hodně tisíci lidma a bylo to strašně příjemný a byl jsem na to hrdej, protože jsem tam byl jedinej Čech. Ne, že by to bylo něco světobornýho, ale vlastně bylo, protože ti ostatní vybraní účinkující téměř ze všech zemí Evropy toho koncertu, kterej trval asi 2,5 hodiny, to velice kvitovali a byl jsem pochválen, což jsem sám ani nečekal a vážím si toho. Ale pro mě už je to trošku pravěk teda, 2004. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, právě 2004 je pravěk. Ale 2008, o 4 roky později, jste dostal další velikánskou výzvu, protože skupina Queen vyhlásila celosvětovou pěveckou soutěž Q talent a k tomu se určitě taky dneska dostanem.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jiří Ševčík je hostem dnešního Tandemu. Povídáme si o jeho kariéře, která začala v podstatě na konzervatoři jako trumpetista, dirigent. Jenomže já tady mám poznamenáno, že jste pak dělal dlouhá léta moderátora, kolegu vlastně v rádiu.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Ano, ano. Vlastně za to může ta Amerika, za to může ten New York, kde vlastně já jsem zjistil ke svému obrovskému úžasu, že za prvé bych se tam byl schopen tím sbormistrovstvím, dirigenstvím velice dobře uživit. Ale ta úroveň těch sborů nebo model, na jakým fungujou v tý Americe, tak mně to bylo hrozně líto. Tady jsme zvyklí v Evropě, že sbor je akapelová záležitost, tedy bez doprovodu. Tam ne. Voni si normálně dělají koncerty na halfplayback ty sbory. Takže von ten sbor v podstatě ani není slyšet a vona ta muzika to přehluší a všichni jsou happy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pakliže to není nějaký gosplový třeba, že jo.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
No, jasně. Ale zase teda je pravda, že tam, jak jsou ty děcka schopný a hnaný k tomu vlastně zpívat v těch kostelních sborech, tak jsou velice muzikální. Téměř všechna. Ale bohužel, pokud dojde na nějaký sólový vystupování a intonaci a takový ty vlastně sborový zvyky, který jsou tady v Evropě zažitý, tak tam to úplně tak nebylo. A hlavně já jsem taková nepřesaditelná kytka, jsem zjistil.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, moment, přesadil jste se do rádia, pozor.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Ano, ale myslím regionálně. Takže já jsem zjistil velice záhy, že nejsem schopnej tam jakoby existovat dlouhodobě. Takže jsem se vrátil a řekl jsem si, no tak co teď teda. Tak jako v tý Americe tím dirigováním se tady neuživím, to ani náhodou. A zas nějaká superstarr dirigentská taky nejsem. No, takže jsem v podstatě omylem skončil v rádiu, což vzniklo tak, že mě požádali, když jsem teda ten hudebník vystudovaný, zdali bych nechtěl komponovat hudbu do reklam do rádia. Tehdy soukromá rádia bylo pole neorané a vlastně nikdo nevěděl, jak se to má dělat. Takže byla to taková ale nádherně anarchistická doba, kdy nebyly žádný playlisty a bylo to takový všechno hrozně pionýrský a měli jsme pocit, že děláme strašný poslání. A bylo to fajn. A jednou mi říká šéfredaktor: A nechtěl bys zkusit moderovat? A já jsem říkal, no tak to asi vůbec. No a nakonec jsem tam byl 12 let.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
12 let, no tak to je opravdu velikánská změna od toho dirigentskýho pultu, no.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Určitě. Byť teda musím říct, že v jistém období to bylo souběžné, že jsem vlastně přes den dirigoval a učil a v noci jsem vysílal v rádiu zpočátku. A ani si nevzpomínám, kdy jsem spal. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem nadhodil už, že o 4 roky později od té Queen Party 2004 v Drážďany jste dostal zase zajímavou nabídku, respektive vyhlásila skupina Queen takovou celosvětovou pěveckou soutěž. Tak popovídejte o tom, protože to muselo být pro vás teda fantastické.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Von to ani nebyl stres, jak se může zdát z toho vašeho úvodu, protože já to nevěděl, že ta soutěž je. To totiž vzniklo tak, že jeden zpěvák, pro kterýho jsem mimo jiné pracoval tady v Česku, tak chtěl udělat něco s britským producentem. A mně se podařilo nakontaktovat na pana Micka Morena, což je člověk, který jednak produkoval a napsal album Barcelona, když mluvíme o Mercurym, jednak produkoval Davida Bowieho, dělal Ozzyho Osbourna, Monserat Cavalier, pracoval s Paul McCartneym, s Georgem Harrisonem, prostě legenda nejlegendovatější. No a Micke Moren souhlasil, že tedy je ochoten nás přijmout ve svém studiu, tak jsme s tím zpěvákem tam teda letěli. A já, protože jsem chtěl levnější letenku, nebyl jsem tak bohatý jako ten zpěvák, tak jsem letěl s jednou nízkonákladovkou a měl jsem vlastně 2 dny volno, letěl jsem o 2 dny dřív. A bylo klasické britské sychravé počasí, já jsem šel z hotelu si koupit do obchodu čaj, který jsem si v rychlovarné konvici chtěl na hotelu uvařit, a cestou vidím transparent něco, že Queen, a já jsem je měl samozřejmě vždycky rád, ale nedělám žádný Queen revival, ač se to tak třeba z dosavadního úvodu může zdát. Tak jsem tam vlezl, že si ukrátím volnou sobotní chvíli odpoledne. Měl jsem pocit, že to je nějaká karaoke show nebo něco takovéh. Ale teda bylo mi trochu divný, že tam mají všichni takový ty oblečky a jakože v podstatě imitujou. Teď já jsem tam naběhl, dneska už vím, proč byli tak vyděšený, ale k tomu se dostanu. Teď jsem naběhl za tou produkcí, říkal jsem, já bych si šel jako zazpívat. A byl tam takovej černoch s tím sluchátkem, říkal a jako proč nebo co, no tak jestli ne, tak. Tak pojď, tak se tady prostě podepiš a napiš nám na sebe kontakt a tak dál a něco teda zazpívej. Tak jsem teda zazpíval úplně první swingovou verzi, co jsem kdy dělal na popinu Crazy Little Thing Called Love právě od Queen, no a odešel jsem. Ten den večer se stavil za mnou na hotelu kamarád, který žije již dlouhý čas v Anglii. Trochu jsme se opili, musím říct a v 11 večer mi přišla SMS: přijďte zítra v 10 dopoledne, jste ve finále. Ve finále čeho nebo co se děje? A až pak jsem zjistil, že to je už půl roku dopředu vyhlášená soutěž, že tam bylo 3,5 tisíce přihlášených z celého světa a většinou jsou to profesionální imitátoři. A já jsme údajně tu porotu naprosto šokoval tím, že jsem se vůbec jako jedinej nesnažil imitovat. Já tam naběhl normálně ve svetru z tý ulice, jako dobrý den a teď jsem to tam dal a šel jsem domů. Druhý den teda bylo to finále. Musím říct sebekriticky, že kdybych se ten večer před tím neopil, tak to mohlo bejt lepší, ale určitě bych to nevyhrál, protože ten borec, Australan, tuším, co to vyhrál, byl fakt dobrej. Já jsem byl třetí. Ale na to, že to bylo bez přípravy a možná eliminace těch nervů je taky dobrá věc, tak třetí místo tak není úplně blbý.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jiří Ševčík, můj dnešní host v Tandemu, si bude vybírat mezi klasiky českého humoru. Respektive bude vybírat, on už má vybráno. Teď nám sdělí jenom ten svůj výběr.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Já jsem shodou okolností cestou sem do studia potkal na chodbě jednoho z mých hrdinů, kterým je pan Oldřich Kaiser. A pan Oldřich Kaiser kromě toho, že tedy dle mého soudu je to geniální herec, tedy zejména ve dvojici s panem Jiřím Lábusem, jsou neskuteční, neskuteční. Takže můj výběr je naprosto jasný - Oldřich Kaiser, Jiří Lábus.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, co jsme slyšeli, to byl takový zvláštní konglomerát.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Jé, to je krásný slovo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jmenuje se to Thriller.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Konglomerát. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A je to samozřejmě jaksi píseň Michaela Jacksona asi známe všichni, ale to, co jste tam přidal, je jiný thriller.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Já si totiž pamatuju, že na konzervatoři nám pan profesor říkal, že Karel Jaromír Erben, cituji doslova, je zakladatel českého národního hororu. A to mně se tak hrozně líbilo, mně to vždycky tak korespondovalo spolu. A pokud pozorný posluchač postřehl, tak já jsem udělal takový, jak se dnes říká mash up, neboli takovou směs krátkou 3 básní Karla Jaromíra Erbena. Je tam Mateřídouška, je tam Vodník a je tam Polednice. A mně to přišlo pěkný zkombinovat s atmosférou písně Thriller, tedy živí mrtví, neživí nemrtví a začali jsme to vlastně poměrně s úspěchem hrát na našich koncertech, tedy s mojí kapelou Pirate Swing Band, ke které se nepochybně ještě dostaneme. A mělo to úspěch, takže jsme vlastně tuhle verzi vydali i na singlu a vlastně teď posluchači Českého rozhlasu měli, kdybych se měl pochválit, říct jedinečnou možnost slyšet tuhle skladbu, protože ona normálně jakoby k dostání není, protože na albu je to právě bez toho Erbena.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo, to je bez Erbena. A to je škoda, to je škoda, s Erbenem mnohem lepší. Nebo mnohem lepší, je to zajímavější.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Já nevím, jestli Erben nemá nějaký dědice, který by po nás mohli skočit, no.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak budem o tom radši mlčet, no. Tohle to je ojedinělá záležitost nebo takhle zacházíte zajímavým způsobem s klasiky častěji?

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
My v podstatě děláme více méně pouze tohle. Já jsem rád, že jsme se k tomu dostali. Ten pořad tady se jmenuje Tandem, my jsme tedy v Tandemu teď spolu ve studiu. A když mluvíme o mojí kapele Pirate Swing Band, tak musím říct, že tam to funguje taky na principu tandemu, protože zatím tady byla řeč pořád jenom o mně, ale to bych byl trochu samožer, kdybych neřekl, jak je to ve skutečnosti. V tandemu se mnou, a já jsem za to velmi rád, funguje úžasný dirigent a aranžér Radek Škiřík, s kterým vždycky si vymyslíme, jak by to mělo vypadat, protože kromě samozřejmě swingových standardů, jako je Frank Sinatra /nesrozumitelné/, Sammy Davis, bla, bla, které hrají všichni, tak my, ač jsme swingová kapela, více méně bigband, tak já jsem si řekl před asi 2 lety, že bych to chtěl dělat jinak. A od toho Felixe Slováčka jsem tedy trošku sběhl k tomuto a vymyslel jsem si, že budeme dělat naše vlastní swingové aranže na písně jiných žánrů. A pokud vím teda, tak ani tady ani v Evropě to nikdo jiný nedělá a my jsme se do toho pustili. Takže já vždycky si vymyslím nějakou koninu, jak to udělat, viz kombinace Erbena s Jacksonem, tak si chvíli lidi vždycky rvou vlasy a pak si říkají, hele, vono to není tak blbý. No a Radek Škiřík chudák potom musí odvíst tu špinavou práci takzvaně a přepsat do not. Takže jeho vyzdvihnout musím využívajíce názvu tohoto pořadu. Takže tandem s panem Škiříkem funguje báječně. No a pak to nazkoušíme, vyzkoušíme na lidech, vokostýmujeme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A případně, když se dostanete do Tandemu, pustíte do rádia.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
My si v našem Tandemu vyprávíme s hosty taky o chvílích, kdy jim nebylo úplně jaksi do zpěvu, nebylo jim nejlépe. Ale já dneska udělám trošičku změnu a naopak si s Jiřím Ševčíkem popovídám o chvíli, kdy mu bylo možná vůbec nejkrásněji, protože když jste dostali pozvání do Montre, švýcarského toho krásného města v roce 2011, tak tam vás čekalo teda vopravdu asi něco, čemu se dá říct muzikální vrchol pro českého muzikanta.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
My jsme nějakým omylem vyhráli tendr z 35 kapel z celého světa k účinkování na speciální VIP oslavě 40 let kariéry skupiny Queen a nedožitých 65 Freddieho Mercuryho právě v Montre ve Švýcarsku, kde Mercury žil a kde Queen stejně jako Michael Jackson, Deep Purple, Rolling Stones a mnozí další v tamním studiu, které tehdy bylo nejlepší na světě, natáčeli svá alba. Podmínka managementu Queen nebo respektive managementu té party byla stvořit, napsat a nacvičit hodinu a půl program složených výhradně z původních našich vlastních swingových aranží na písně skupiny Queen a Freddieho Mercuryho. Kdybych věděl dopředu, co to bude za makačku, tak bych si to teda hodně rozmyslel a kluci z kapely asi taky. Nicméně vona to byla spíš asi naše nevědomá drzost než skálopevná jistota, že to takzvaně dáme. Měli jsme na to třičtvrtě roku a měli jsme pocit, že je to dost. Není to dost. Je to hrozně málo, protože já i Radek Škiřík, o kterým jsem tady mluvil, tak my jsme takoví jako možná příliš poctiví a vono ten swing taky nejde udělat ze všeho. Takže jenom ten výběr těch písní, začínali jsme asi na 250, pak se to smrklo na 80, pak na 60 a pak na 30 a už jsme se blížili. Ale vod začátku jsme měli pocit, že víme, jak by to mělo být. Například na úvod dnešního pořadu zazněla naše verze swingová písně Living on my own, která byla jedním z vrcholů toho koncertu. No a co nás překvapilo, že to přijetí lidí, kteří byli u toho, lidí, kteří sami jsou legendami ve světě showbyznysu a v hudbě vůbec, takže hrát někomu, kdo u toho byl a vlastně sahat na modlu je strašně nebezpečný, protože my jsme si říkali, no tak buď je teda naštveme a vypískají nás, protože to prostě neskousnou, anebo naopak. Co mně strašně potěšilo, že sestra Freddieho Mercury Kashmira Cook, která je mu mimochodem strašně podobná, tak ona sama od sebe říkala, já bych se vůbec bál na to zeptat, že Freddie by byl nadšen, že by se mu to hrozně líbilo, protože on měl tyhle fúze rád. Vzpomeňme například na Barcelona. A když Mercury mimochodem udělal Barcelonu, tak všichni operáci v čele s nebožtíkem Lucianem Pavarottim říkali, právě Monserat Cavalier, no to si zkazila kariéru, prostě to nebude fungovat, protože on byl první, kdo to udělal. Netrvalo 5 let a Pavarotti sám dělal koncerty s popařema na stadionech. Takže to vizionářství Mercuryho bylo úžasný, čímž pádem si myslím, že snad by se nezlobil. No a po koncertě, který proběhl úžasně v Montre, tak přišel člověk z kanceláře skupiny Queen a oznámil nám, že pánové z kapely si oficiálně vyžádali záznam koncertu a že se chtějí se mnou setkat.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak tohle samozřejmě nebyl už Freddie Mercury a Queen, to byl Simon a Garfunkel, to byla slavná Missis Robinson. Ale přede mnou tady leží album, které se jmenuje We will swing you, to je taková hezká parafráze té jiné písně, tedy We will rock you od Queen. A tohle to album tady má dokonce takovou nálepku Oficialy aprove by Queen.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Tak, tak. To je asi to nejvzácnější na tom albu, proto jsem ho vzal s sebou do studia, protože sám jsem na to pyšný. My jsme tady mluvili o tom koncertě v Montre, který dopadl úžasně. Já jsem se skutečně poté sešel jednak s členy skupiny Queen, s Brianem Mayem a panem Rogerem Taylorem a především s panem Jimem Beachem, což je manažer skupiny Queen už asi 40 let, člověk, který udělal v začátcích kariéry například Eltona Johna a velký vlčák showbyznysu, který žaluje všechny a posílá k soudu pořád a za všechno. Čekal jsem na něj hodinu a půl. Když konečně přišel, tak řekl: OK, you´v got five minutes. Tak jsem mu řekl, o co mi jde, on si vzal záznam koncertu a řekl, že když se mu to bude líbit, tak je ochoten za skupinu Queen podpořit projekt, pokud ne, tak ne. Trvalo to pár měsíců, pak on se ozval a řekl OK, splnil slovo. Takže téměř přesně rok po našem koncertě v Montre vyšel ten queenovský repertoár v lehce pozměněné podobě na studiovém CD. A podařila se úžasná věc, protože my jsme podle všeho teprve druhá hudební družina, pokud to tak mohu říci, po královské filharmonii Londýn, která před lety udělala symfonické písně skupiny Queen, my jsme udělali swingové písně, teprve druhé hudební uskupení jsme, kterým dalo Queen svoji oficiální podporu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tenhle ten štempl.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Tak. Takže tohle album vyšlo v září loňského roku po celém světě, máme 14 distributorů v zahraničí. Pokud by vás to zajímalo, milí posluchači, tak se podívejte na www.pirateswingband.com anebo www.jirisevcik.com a tam si můžete poslechnout ukázky zdarma. No a my jsme nezůstali u jednoho alba, pak jsme udělali ještě jedno album. Tam najdete například po našem do swingu udělanou muziku ze seriálu Simpsonovi nebo z Hvězdných válek nebo Madonnu nebo zmíněnou Missis Robinson, zmíněný Thriller a mnoho dalšího.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jenom tak dál, Jiří, ať se vám takhle daří do budoucna, ať uslyšíme další skvělé skladby, které známe úplně jinak. A my uslyšíme ve vašem swingovém provedení, které opravdu zní velice zajímavě, velice hezky a moc příjemně se poslouchá. Ať se vám takhle daří dál.

Jiří ŠEVČÍK, zpěvák a kapelník Pirate Swing Bandu
--------------------
Díky moc. Já děkuji za pozvání a vše dobré i vám.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio