Klára Nademlýnská - módní návrhářka

22. červen 2011
Tandem

Módní návrhářka Klára Nademlýnská byla hostem Tandemu Jana Rosáka. Prozradila, jestli se dá naše móda srovnávat s evropskou, jak dlouho žila s manželem v Paříži nebo kdy představila v Čechách svoji první kolekci.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Z Tandemu vám hezký den a pěknou chvilku u rádia přeje Jan Rosák. Dnes se se mnou bude do pedálů pomyslně opírat mladá dáma, která působí plaše a křehce. Ovšem byla to právě její odvaha, která ji dostala do popředí v našem módním světě. Svůj osobitý styl a cit pro eleganci už několik let vkládá o úžasných modelů v limitovaných sériích, kterým se obdivují nejen v Praze, ale třeba i v Paříži nebo v Monaku. Pozvání do Tandemu totiž přijala, a já si troufám říci, první dáma české módy Klára Nademlýnská. Dobrý den. Vítám vás.

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Přiznám se, že nejsem zrovna fanatik módy, ovšem mám ji rád a myslím si, že k životu patří stejně tak jako třeba do Tandemu patří písnička. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je jasné, když je dnes hostem v Tandemu Klára Nademlýnská, tak bude hlavně řeč o módě pochopitelně. Ovšem v úvodu ne, v úvodu si budeme povídat o dětství, a to o vašem. Tak schválně, kde jste se narodila, jaké bylo dětství, veselé, dobrodružné?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Tak já jsem tady rodilá Pražačka a myslím, že jsem prožila takový to hezký, šťastný dětství. My jsme bydleli vždycky pohromadě jako celá rodina, takže i s babičkou a s dědečkem, což někdy samozřejmě přináší takový ty rodinný neshody. Ale pro mě jako pro dítě to bylo takový to hezký dětství, že jsem měla všechny pohromadě. No a vlastně maminka od doby, co jsem se narodila, tak byla v domácnosti a pracovala na zakázku, takže jsem vyrůstala už v tom prostředí mezi látkama, střihama, šitím a už odmalička teda s nějakou jehlou v ruce a dívala jsem se na ní, jak zkouší ty zákaznice a hrozně mě to vždycky bavilo. Takže, to už asi tak nějak mi zůstalo od toho dětství. No a dědeček byl zase lodní inženýr a hrozně pořád kreslil a maloval, takže s tím jsem zase milovala kreslit obrázky a tak jsme si spolu hráli u toho. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Víte, někdy se stává to, že když člověka v dětství obklopují nějaké atributy nějakého povolání tak silně, že na nic jinýho jaksi není čas a místo, tak se snaží třeba vymanit a dělat něco úplně jiného. Ale předpokládám, že ten vliv té maminky byl asi hodně silný a že se vám to muselo asi líbit. To znamená, že to asi bylo pohodové, viďte. 

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
No, bylo, i když měla hodně práce. A vlastně mezitím vařila oběd pro rodinu a do toho odskakovala něco sestehovat a došít nebo vyzkoušet, tak přesto vlastně vždycky doma byla pohoda, i když pro ní asi kolikrát to ta pohoda nebyla, protože opravdu skákala mezi vším, aby všechny uspokojila. Tak pro mě to bylo spíš pozitivní a vždycky pro mě ona byla takovej nějakej ten idol i nejeno to vlastně, jaká byla, ale třeba i v tom oblíkání, protože vždycky měla dobrý vkus a něco buď si koupila nebo ušila na sebe. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste si, předpokládám, šila nejprve na panenky. Bývá to tak, viďte?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Ano, ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To byly vaše první modelky. 

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Byly to první modelky, panenky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A kdy jste už dala dohromady něco, co už se třeba dalo nosit?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
No, já si pamatuju potom někdy, když mi bylo asi 13 nebo 14, že jsem si začala nebo zkoušela šít nějaký první věci na sebe. Ale samozřejmě s pomocí maminky. Takže, asi možná jedna z prvních věcí byla manžestrová sukně, na kterou jsem byla tenkrát hrozně pyšná, i když tenkrát samozřejmě ji napůl ušila máma, protože sama bych to neušila. A vím, že jsem jí hrozně dlouho nosila.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vy jste, předpokládám, potom se chtěla v tom asi nějak vzdělávat. Takže, jste šla na nějakou oděvní průmyslovku? Nebo jaká je vlastně cesta módních návrhářek v tom úvodu, na startu?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
No, bylo to tak. Já potom po základní škole jsem se hlásila na střední oděvní školu tady v Praze. A tam jsem vlastně teda 4 roky byla do maturity. No a v té době už na škole potom, myslím, že v nějakém třetím ročníku, tak jsem začala tak jako víc zapadat do toho módního dění tenkrát, co tady vůbec bylo v České nebo v Československu tenkrát ještě. Takže, nějaké takové první módní přehlídky tenkrát, co se děly, takové ty Bertramky, Babí léta i mimo Prahu byly různý akce, v Liberci nebo v Trutnově. Takže, jsem začala vlastně to všechno nějak objíždět. A už jsem se seznámila tehdy vlastně s mým manželem, budoucím manželem Goranem Tačevskim, fotografem a vlastně jsme spolu i něco fotili a tak jako jsem tak nějak plula mezi tím vším, šitím, modelkováním a chodila se dívat na ty akce nebo se účastnila se svýma nějakýma prvníma modelama. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takhle to vypadá tak jako takový běžný jaksi život, start módní návrhářky. Ale u vás to běžné nebylo, protože vy jste potom se rozhodla s manželem, že to tady zabalíte a zkusíte to jinde. Tak o tom si dneska v Tandemu spolu s Klárou Nademlýnskou určitě popovídáme. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem před písničkou v rozhovoru s Klárou Nademlýnskou, mým dnešním hostem v Tandemu, už upozornil na to, že další cesta v tom životopisu mého dnešního hosta nebyla tak úplně jednoznačná nebo fádní nebo normální, to znamená, že by se zapojila do nějakého tady, dejme tomu, výrobního družstva, nýbrž že Klára Nademlýnská to tady zabalila a s manželem se odstěhovali na čas do Francie. A já bych v téhle té souvislosti se vás teď chtěl zeptat, vy tudíž jaksi znáte dobře tu situaci, která byla tehdy tady, ve Francii. Jak to vypadá se situací naší české módy v kontextu s Evropou? Dá se vůbec jaksi říct, že bychom se nějakým způsobem Evropě třeba přibližovali, že bychom ji třeba možná, dejme tomu, i jako v něčem ovlivňovali, v něčem byli originální, jiní, lepší?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Tak na to, abychom ovlivňovali, je moc brzy. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsem to asi přehnal trošku, já vím. 

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Ono je to takový těžký. Myslím si, že co se týká třebas oblasti návrhářů nebo vůbec jakoby designu všeobecně, když nebudeme brát jenom módu, tak tady máme spousta talentovaných lidí, kteří jsou na úrovni celé té Evropy a vlastně spoustu našich designérů jezdí na stáže nebo vystavuje v zahraničí, takže s tím srovnáním problém nemáme. Spíš jsme hodně malý stát na to, abychom něco ovlivnili a ty podmínky pro ty designéry, hlavně pro ty módní návrháře tady vlastně nejsou vůbec ideální, protože nejsou tady velké firmy, kam by mohli jít pracovat, kde by mohli získávat první zkušenosti, jak vlastně rozvíjet vůbec ten svůj talent. Takže, pro ně v podstatě je šance jít někam na zkušenou do zahraničí a tam si to prostě vyzkoušet od začátku u nějakých těch velkých firem. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je možné, že by třeba v cizině obdivovali něco, co se udělá u nás taky? Stalo se to už? Aby říkali, ó, tak tohle to je pěkný a odkud to je. A vy řeknete, no to je od nás z Česka. Jo? 

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Tak já, co mám zkušenosti, když cizinci vidí tady nějaké české výrobky nebo i co se týká toho oblečení, tak na to jsou ohlasy pozitivní. Ale samozřejmě, jak jsem říkala, my jsme pořád na to moc malí a ono je to taky třeba v té módě, už návrháři zahraniční studujou na těch známých módních školách, nejenom na středních, ale i na těch vysokých, takže vlastně už od začátku jsou sledováni těmi profesory a vlastně mají různé soutěže, přehlídky, kam zvou lidi z toho módního byznysu. Takže, vlastně už od začátku, když někdo ten talent má a je vidět, že by mohl někam pokračovat dál, tak už vlastně okolo něj ta pozornost je od těch studií, což vlastně, když přijde tady náš nějaký vystudovaný i třeba vysokoškolák ven a i může být jakoby sebelepší a sebetalentovanější, tak to má strašně těžký.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to těžké se dostat na ty cizí školy?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Nemám úplně přehled o tom, jak to s těma školama je, jaké jsou podmínky, jaké jsou třeba talentové zkoušky nebo co musí ten student předložit, ale určitě to nebude jednoduché. Ale pokud jako někdo by na to měl, tak asi by to byla jedna z nejlepších cest. Nevím, jaké jsou finanční podmínky, určitě to taky nebude.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, určitě to nebude zadarmo.

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Zadarmo, přesně tak.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a teď se vracíme ke Kláře Nademlýnské a jejímu životopisu, který jsme v podstatě tak nějak na chviličku přerušili tím odchodem do Francie. Že jste si vybrala zrovna Francii, to je docela pochopitelné, protože pro módního návrháře je Itálie, Francie asi pravděpodobně mekka, viďte. No a povídejte. Tak vy jste tam zůstali 10 let. Tak jak to tam dopadlo?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
No, já 10 let, manžel ten ještě pak nějakou dobu cestoval mezi Prahou a Paříží, ten tam byl ještě dýl. No, ono to tak vzniklo, že když jsem odmaturovala nebo už před maturitou tak jsme přemýšleli, co vlastně dál. A tenkrát tady u nás moc člověk sám za sebe nic dělat nemohl, takže, jsme si říkali, že půjdeme někam ven.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To bychom měli upřesnit. To bylo v roce 1988.

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
88, ano. Takže, to, že bych třeba šila své vlastní kolekce a někde je prezentovala, to v tu dobu vůbec nebylo myslitelné. Takže, jsme nějak tak přemýšleli kam a ta Paříž byla trošku vždycky můj sen. Já jsem jí i rok před tím vlastně navštívila jenom jako turisticky na týden a hrozně se mi tam líbilo. No a protože manžel jako fotograf, tak vlastně pro něj ta Paříž byla taky takový hnací motor, tak jsme se rozhodli nakonec tam. A úplně bez znalosti francouzštiny, bez v podstatě kontaktů, tak jsme se do toho vrhli úplně po hlavě. První rok a půl byl teda hodně těžkej. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to bych řekl, to jde se tam vrhnout po hlavě, protože tam je jednak strašná konkurence a potom, když člověk nezná jaksi prostředí, tak to je asi těžký se chytit, ne?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
No, my jsme znali, když jsme tam odjížděli, asi opravdu dva lidi v Paříži, že jsme je znali a věděli jsme, že trošku přes ně můžeme získat nějaké kontakty. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A povedlo se?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
A že nebudeme úplně na ulici. No, povedlo se, ale opravdu ten rok a půl, dva roky tak byly taková jako drsná škola.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak jak to bylo potom?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Já jsem vlastně ze začátku prošla úplně vším, až jako od toho modelingu, šití, střihů. Až právě přes jednu kamarádku, pro kterou jsem šila, tak mi říkala, podívej se, v jedné firmě shání modelistku střihů, chceš to zkusit. Já říkám, určitě jo. No a šla jsem tam na zkoušku na týden a vyšlo to. Takže, jsem pak u nich zůstala 7 let a vlastně od té modelistky střihů jsem se tak nějak vším prokousala, až jsem se stala takovou pravou rukou těch dvou návrhářek. Takže, jsem s nima chodila vybírat látky na veletrhy, účastnila jsem se s nima, když oni vystavovali svoje kolekce na veletrhu. Pak jsem i kreslila návrhy do kolekcí, takže to byla opravdu taková škola života. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Říkáte modelistka střihu, že jste se chytila. Čili, čím jste je přesvědčila? Mimochodem modelistka střihu, to je ta, která určuje, jak ten střih bude vypadat?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Dostane vlastně od návrhářky obrázek do ruky a musí to dát do reálné podoby.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak čím jste přesvědčila, že jste dobrá, že jste se takhle chytila?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
No, dostala jsem právě na zkoušku asi 4 modely, abych je udělala. Takže, vlastně jsem udělala ty první střihy a vlastně jsem to naaranžovala na tu figurínu. No a líbilo se, takže jsem zůstala. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Poslyšte, to je asi hodně dobrá škola, projít si tou tvrdou francouzskou školou, když člověk ví, že je jaksi v centru, ale pořád se musí hodně ohánět. 

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
No, určitě. A pro mě i jazykově, protože já v tu dobu, co jsem k nim nastupovala, tak jsem sice rozuměla, ale moc jsem nemluvila. Takže, vždycky, když jsme si vysvětlovali, jak to třeba má být potom, když jsme mluvili o těch obrázcích, jak bych to udělala, jak to myslely ony, tak jsem se třeba na některé věci ptala i dvakrát, protože jsem si nebyla jistá. A zase teda bylo úplně skvělý, že se mnou měly trpělivost a věděly, že ta moje francouzština není nejsilnější, takže měly tu trpělivost s tím, že vždycky mi to vysvětlily třeba ještě jednou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a zakalena touhle tou tvrdou francouzskou školou, leč samozřejmě v centru dění módy se Klára Nademlýnská vrátila domů. A o tom dalším jejím směřování a samozřejmě už úspěších na domácí půdě si povíme dál v Tandemu. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I dneska zavítáme samozřejmě mezi klasiky českého humoru. A ten výběr má na starosti a vlastně se stává takovým naším subdramaturgem Klára Nademlýnská. Tak povídejte, koho vyberete, čím nás potěšíte? 

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Tak já jsem přemýšlela dýl tady nad tou otázkou a pak ve finále jsem si vzpomněla, že moje oblíbená dvojice byla Kaiser s Lábusem a ty jejich televizní pořady, kdy jsem se na to dívala. Takže, jsem vybrala tohle. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Máte na mysli asi Kouzelníka, viďte. 

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Kouzelníka, ano, Možná přijde i kouzelník a takové ty jejich scénky, které spolu vždycky. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď mě napadlo, že Olda Kaiser tam v několika číslech měl taky úžasné módní kreace na sobě, takovou nějakou strašnou věc alá nějaká kapela. Pamatujete se na to? 

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
No, pamatuju si právě, když imitoval Bonney M a mlátil tam s sebou po jevišti. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak měl na sobě něco úžasného. Tak dobře, tak dáme si Oldu Kaisera a Jirku Lábuse.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je návrhářka Klára Nademlýnská. Ve Francii získala spoustu zkušeností, ty potom samozřejmě zúročila a zúročuje u nás tady, na tuzemské půdě, kde se stala absolutní špičkou návrhářskou. No, svou první kolekci, jestli se nepletu, jste tady představila ve čtyřiadevadesátém?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Myslím, že ano, že to bylo 94, 95.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A byla hned úspěšná? Měla jste hned takový úspěch, jako máte třeba dneska?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Tak oni to byly takový první vlaštovky. Vlastně v tu dobu tady bylo spoustu módních přehlídek na různých místech a spíš to bylo takové, jako že se to všechno rodilo, teprve vznikaly vůbec nějaký obchody s módou, většinou to byly věci dovážený, čeští návrháři víc vlastně začínali dělat ty svoje kolekce. A já jsem jezdila mezi Prahou a Paříží a vlastně jsem chtěla dělat víc ty svoje věci, takže ty kolekce první byly třeba okolo nějakých 10, 15 kusů a v podstatě jsem je tvořila na nějakou takovouhle akci přehlídkovou, kdy potom ty modely buď se rozprodali z té přehlídky nebo se třeba šily na zakázku nějaké zákaznici. A vlastně na základě toho, že to mělo tenkrát docela dobrý ohlas, tak jsem začínala dělat víc a víc ty svoje věci a vlastně víc jsem to chtěla dělat než jenom pracovat někde pro někoho. A potom v tom 97. roce, tak jsem vlastně začala víc přemýšlet, co dál, jestli pracovat pořád pro tu firmu, nebo jestli si najít práci v Paříži u někoho jiného, ale už jenom jako návrhářka, ne jako modelistka, anebo jestli se vrhnout úplně do svých věcí. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A to poslední asi vyhrálo.

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
A vyhrálo to poslední. I když na jednu stranu jsem zase musela začínat úplně od nuly tady v Praze, vybudovat si zase celé to zázemí, najít si tým spolupracovníků. Pak v podstatě tady nebylo a ani do dneška tady není kde ty svoje modely prodávat, pokud nemáte svůj vlastní obchod. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Založila jste vlastní značku a současně s tím i obchod. 

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
V roce 98 vlastně jak značku, tak butik. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslím si, že od roku 2001 je takovou tváří vaší značky Tereza Maxová nebo Aňa Geislerová taky. Čili, vy si vybíráte, řekl bych, výrazné tváře našeho showbyznysu taky. To si myslím, že je docela dobrá cesta, že jaksi vám vynášejí ty modely, řekl bych, mezi lidi, které to opravdu zajímá.

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Tak určitě s Terezou my jsme se kamarádili dlouhou dobu před tím, než Tereza začala prezentovat naše věci. Známe se vlastně ze začátku z Paříže, kdy Tereza tam začínala taky jako modelka a vždycky jsme spolu zůstávali v kontaktu, i když cestovala někde po světě. Byla pro mě vždycky takovým tím ideálem, kde se vlastně spojuje to, že není jenom hezká, ale hlavně jako člověk strašně fajn a pozitivní. Tak potom vlastně, když jsme chtěli nějakou známou tvář pro prezentaci našich věcí, tak ta volba padla na Terezu a jsem hrozně ráda a vlastně do dneška to trvá. No a Aňu Geislerovou znám v podstatě taky hodně dlouho, ještě když ještě trošku předváděla, fotila jako modelka a začínala vlastně s herectvím. Takže, potom padla volba i na Aňu, protože pro mě jsou to takový, sice každá je někde úplně jinde, ale jsou to takový dvě ženy, který jsou pro mě pořád strašně inspirativní a osobitý a charismatický. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pro mě jako chlapa jsou obě tyhle ty dámy takové spíš romantické, něžné typy. Jsou i vaše modely spíš určeny pro ženy tohoto založení, než ženy typu vamp a vyzývavé? Dalo by se to říct takhle?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
No, nevím, jestli se to dá, ale možná v něčem máte pravdu, že já nejsem úplně taková ta návrhářka, co dělá na první pohled vyzývavé věci. Já spíš mám ráda, když tam je určitá čistota stylu a takovej ten skrytej detail nebo něco, čeho si všimnete třeba až napodruhý a ty věci jsou tak jakoby skrytě sexy, že to tam není jako napoprvé hned, že vás to nepraští do očí, ale je to takový jako, že si postupně všímáte, co vlastně ta žena má na sobě. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Skrytě sexy, to se mi moc líbí. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, že prosadit se v Paříži je pro českého módního návrháře nesmírně obtížné, tak o tom by Klára Nademlýnská určitě mohla mluvit. Ale nevím, jestli to je vůbec to nejtěžší, co se ve vaší kariéře módní návrhářky objevilo. Možná, že se musíte potýkat s nějakými jinými problémy, které zrovna tahle ta profese skýtá. Co je vlastně vůbec nejtěžší v téhle té vaší branži?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Takhle, když si člověk nastaví nějakou laťku, tak pořád jí udržovat a vylepšovat a samozřejmě chod celé té firmy, ono to není jenom o tom, že bych si kreslila obrázky a pak to prostě dala do ateliéru a udělejte je. Je prostě za tím dennodenní práce, v podstatě já si všecko kontroluju nebo u všeho chci být, chci vědět o všem, co se děje. Takže, od toho prvního nápadu až prostě po tu finální realizaci a i vlastně vědět o tom, co se děje ve výrobě. Jak bych to řekla, určitě udržet to, co člověk nastartoval, tak pořád si za tím stát a udržet si i ten svůj styl. A vlastně někdy se pere to, že člověk sedí jakoby na dvou židlích. Takže, určitě vím, že jsem lepší návrhářka než ředitelka firmy. Ale v podstatě člověk je sám za sebe a musí ukočírovat všechno to, co má okolo sebe. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kolik vaše firma má třeba zaměstnanců? A předpokládám, že i externích spolupracovníků, viďte. 

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Tak nás každodenně jsme 10, ale plus teda jsou ještě externí spolupracovníci a vlastně ateliér, butik. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak často třeba děláte prezentace, to znamená přehlídky? Vždycky na základě nějaké ucelené kolekce třeba, kterou dáte dohromady?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Ono se to trošku, to fungování změnilo od té doby, kdy jsem začínala, kdy ta kolekce měla v začátku nějakých třeba 30, 35 modelů na tu sezónu, plus to bylo roztažené do barevných variací, že třeba ten jeden model byl ve třech různých barvách. No a dneska ty kolekce mají třeba okolo 70 modelů na sezónu, plus teda zase různé barevné varianty a délkové. Pracuju trošku jinak, že vlastně vznikne základ té kolekce a potom během ještě té doby, kdy vlastně už začne běžet výroba, tak se k té kolekci vracím a ještě doplňuju různé věci, co člověku dojde až s nějakým odstupem, co třeba ještě v té kolekci chybí nebo co by se mi tam ještě líbilo. Nebo se stane,že objevím nějaký zajímavý materiál, který mi tam do toho zapadá, tak to tam ještě dodělám, přidám. Takže, ten proces je vlastně takovej, že pořád doplňuju ještě nový a nový věci. Ale do toho pak už zase musím odskočit a připravit základ té další kolekce za toho půl, třičtvrtě roku, aby to pořád fungovalo dál. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, v čem budeme chodit teď v létě, určují pochopitelně módní domy, módní návrháři. My, i když se tomu třeba bráníme, tak nakonec nás přesvědčí to, co uvidíme někde v nějakém butiku nebo krámě a rádi si to koupíme a oblíkneme. A teď máme tu příležitost poslechnout si, co se na nás chystá, protože hostem našeho Tandemu je pořád Klára Nademlýnská. Takže, já vás teď vyzpovídám, jak to bude vypadat teď v létě. 

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
To léto tuhle sezónu je opravdu takové hodně barevné a svěží. Jsou tam takové až křiklavé barvy pomerančové, citronové, všechno je takové hodně veselé, hodně optimistické. Je tam určitý návrat, taková, bych řekla, směs, něco mezi 60. a 90. letama, kdy ty věci jsou do určitý míry jednoduchý, ale vždycky mají nějakej detail. Je to hodně o materiálu, o střihu, o barvě. A druhá část je taková spíš lidovoromantická, kdy tam je bílá barva, ať už právě v těch podobách krajky, výšivky, madeiry nebo opravdu úplně jenom čistě bílé věci, jednoduché. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Odkud přijde ten pokyn, co se bude letos nosit, jaké barvy jdou? Kde je ten impuls?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
No, já bych řekla, že když v tom člověku pracuje, tak určitou dobu vás něco inspiruje. Potom se vám to jakoby přejí, takže začnete hledat cestu, kudy dál. Takže, proto jsou takový ty období v módě, kdy ty věci jsou třeba hodně bohatý a pak najednou toho máme všichni dost, takže se začneme zase vracet k těm jednodušším. Na tohle měla výborný přísloví moje maminka, že móda je takovej jeden velkej sud, kterej plníme, plníme a když je plnej, tak ho vysypeme a zase jedeme vod začátku. A ono to tak nějak funguje. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak není to tak jako, že by Paříž zavelela, letos půjdou růžový, oranžový barvy? Ne? 

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Není. Ono se to právě celé to fungování módního světa se strašně změnilo takovou tou globalizací, kdy vlastně přišly konfekční módní značky, které jsou po celém světě a v podstatě inspirují se těmi kolekcemi těch módních domů a návrhářů a jsou strašně rychle schopni ty věci přivést na trh. Takže, to, co vidíte na jaře na přehlídce, oni už mají potom v létě, za 2, za 3 měsíce už to mají v podstatě v nějaké podobě na pultech. Na jednu stranu to je špatně, na druhou stranu zase ty módní domy a návrháři vlastně si museli najít tu svoji vlastní cestu. Takže, každej hledal opravdu jakoby tu svojí, čím bude jedinečnej, čím bude pro toho zákazníka přitažlivej. A podle toho si myslím, že potom i ty zákazníci si hledají toho svého návrháře nebo značku. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak Klára Nademlýnská bude teď pracovat, stříhat, vymýšlet, kreslit tak, aby, jestli se nepletu, koncem září byla kolekce hotová. 

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Koncem září budeme představovat podzim-zimu tu první část. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Výborně. To bude v Praze?

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
V Praze. Většinou to míváme v našem butiku pro zákaznice. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Moc děkuju. Klára Nademlýnská nám dneska popovídala o tom, jak těžká nebo lehká nebo krásná je cesta módní návrhářky až na samotný vrchol a taky, co budeme nosit v létě. Moc vám děkuju za vaši návštěvu, ať se daří. Hodně inspirace, protože to samozřejmě je dobré pro nás. Na shledanou. 

Klára NADEMLÝNSKÁ, módní návrhářka
--------------------
Moc děkuju. Díky za pozvání.



Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio