Komunální volby 2022 – speciál z Kladna

V letošním roce kandiduje v Kladně 9 politických subjektů. Je to stejný počet jako v roce 2018.

Kandidujícím subjektům jsme položili čtyři otázky. 

  1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?
  2. Měly by být všechny autobusové linky projíždějící městem součástí Pražské integrované dopravy? Mělo by město více přispívat Středočeskému kraji na dopravu na území Kladna?
  3. Dělá podle vás město dost pro oživení centra? Pokud ne, co byste navrhovali vy?
  4. Je podle vás rozpočtové provizorium, se kterým Kladno na začátku roku pravidelně hospodaří, správný postup? Proč?

Pořadí odpovědí kandidujících subjektů je abecední podle jejich názvu.

Odpovědi se nijak jazykově, stylisticky ani typograficky neupravují.

Na jednotlivé odpovědi měl každý subjekt nejvýše 1000 znaků (včetně mezer). Při delší odpovědi se za poslední slovo, které překročilo limit 1000 znaků, vkládají tři tečky a informace „zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků“.

Klikněte si na odpovědi jednotlivých kandidujících subjektů v Kladně:

ANO 2011

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

Začít řešit narůstající ceny energií vidíme jako zcela zásadní bod našeho programu. Naším primárním cílem je nenechat padnout obyvatele města Kladna. Chceme podporovat všechny činnosti směřující k úspoře nákladů na energie, ať už je to úprava ceny tepla přes městskou společnost TEPO s.r.o., podpora pro projekty - budování solárních panelů na panelové domy v sídlištích, až po spolupráci s našimi poslanci na pomoc Kladeňákům. Dalšími body, jak nechat obyvatelům Kladna více peněz v peněžence, je snížení poplatku za odpady, obědy pro děti ve školách a školkách zdarma. Myslíme si, že „kdo rychle pomáhá, dvakrát pomáhá“ a tyto kroky jsme schopni učinit takřka okamžitě.

2. Měly by být všechny autobusové linky projíždějící městem součástí Pražské integrované dopravy? Mělo by město více přispívat Středočeskému kraji na dopravu na území Kladna?

Možné zapojení MHD do struktur Středočeské dopravy nevylučuji, ale ne kompletní integraci. Krajský úřad má zajišťovat a řídit dopravu v rámci Středočeského kraje, na to dostává peníze z našich daní: dle rozpočtu se jedná o 3 533 037 000 Kč (3,533 mld. Kč). A ani za takto obrovské peníze to nedokáže a drtí obce a města ve Středočeské kraji, aby jim přispěla, ze svých obecních rozpočtů. Krajský úřad vykonává plánovaní dopravy pomocí své rozpočtové organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK). Její provoz stojí 90mil. Kč ročně. ISDK z několika okresů, kde se plánovala doprava, udělala guláš viz. současné rozdělení na dopravní oblasti (doporučuji se podívat na porovnávací mapky). Nedokážu si představit, že by takové organizaci město posílalo žádost o prodloužení linky ve městě, nebo přidání autobusu na městskou linku. Základní veřejné struktury města musí řídit a kontrolovat město, které je blíže jeho obyvatelům.

3. Dělá podle vás město dost pro oživení centra? Pokud ne, co byste navrhovali vy?

Myslíme si, že město se snaží oživit centrum, ale je to běh na dlouhou trať. Naší představou na oživení hlavní třídy a náměstí Starosty Pavla není jen pořádání kulturních akcí a trhů, ale především využití budov, které město v této lokalitě vlastní. Je důležité, aby v centru začal běžný nenucený ruch, toho se dá docílit přivedením škol. Na hlavní třídě bývala vysoká škola (VŠFS), proč tam znovu nějakou vysokou školu nepřivést, nebo nerozšířit současné ČVUT například do bývalého kina OKO. Současná Střední hotelová škola, Vyšší odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky by mohla být rozšířena o gymnázium. Věříme, že studentský život by znovu centrum města oživil.

4. Je podle vás rozpočtové provizorium, se kterým Kladno na začátku roku pravidelně hospodaří, správný postup? Proč?

Postup při kterém vzniká rozpočtové provizorium je správný, protože se rozpočet schvaluje již ,,načisto“ se všemi potřebnými informacemi. V případě, že se rozpočet schválí již na konci předchozího roku, je stejně schválen v ,,neúplné“ verzi a je nevyhnutelné ihned začátkem roku schvalovat jeho úpravu ve chvíli, kdy se upřesní výhled daňových příjmů. Zatím nikdy nemělo rozpočtové provizorium zásadní vliv na provoz a hospodaření města. Samozřejmě, že současné velmi dynamické ekonomické prostředí může vést k úpravě načasování přípravy a schvalování rozpočtu a jsme připraveni to dle potřeb obyvatel města Kladna řešit. Zároveň si myslíme, že je to jen otázka pohledu na věc a není ani jedna z možností vyloženě špatná.

Koalice pro Kladno (ČSSD a Zelení)

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

Ve skutečnosti může o snížení cen energií zítra rozhodnout vláda. Ceny elektřiny, tepla i plynu určuje Energetický regulační úřad. Jeho vedení vybírá ministr průmyslu. V dnešní mimořádné situaci má vláda dělat, co jí přísluší. Když budeme ve vedení města, budeme žádat od vlády, aby pomohla lidem v Kladně i jinde v republice. 

Kladno pod vedením ČSSD a Zelených bude pomáhat občanům. Městská společnost TEPO nebude pod naším vedením na dodávkách tepla během nejbližší zimy vydělávat. Budeme prosazovat pro nejbližší zimu zrušení poplatků za odpad, MHD zdarma, pomůžeme rodičům s úhradou obědů ve školkách a školách. Podíváme se na zkušenosti z Jihočeského kraje a od příštího pololetí navrhneme stejnou podporu kroužků pro kladenské děti. 

Během nového volebního období bude také čas připravit větší změny a začít je provádět. Budeme podporovat další zateplování obytných i kancelářských budov. Na střechy opravovaných budov podle nás patří sluneční kolektory, k domům, kde to jde, tepelná čerpadla.

2. Měly by být všechny autobusové linky projíždějící městem součástí Pražské integrované dopravy? Mělo by město více přispívat Středočeskému kraji na dopravu na území Kladna?

Kdo se chce z Kladna někam dostat, musí do Prahy. Největší středočeské město nemá spojení ani na sever a západ Čech. Je to absurdita a upozorňujeme na ni jenom my. 

Lítačka na denní dojíždění do Prahy do práce stojí dospělého 12 tisíc za rok. Když bydlíte v Praze v Řepích nebo Písnici platíte 3650 korun. Ani to nedává smysl. 

Ano, všechny spoje kladenské MHD mají být zároveň v systému PID. Cestující nemá pátrat po majiteli autobusu, aby si koupil jízdenku. Cestující má jet, kam potřebuje. Dohoda musí být mezi Kladnem, Středočeským krajem i Prahou, velká část Kladeňáků v Praze pracuje a Praha z jejich práce těží. 

Samozřejmě víme, že je třeba myslet na obsazenost spojů a nevozit vzduch, jak se někdy říká. Odpovědí mohou na některých linkách menší autobusy. Veřejná doprava totiž funguje tím lépe, čím jezdí častěji a čím více lidí ji využívá.

3. Dělá podle vás město dost pro oživení centra? Pokud ne, co byste navrhovali vy?

Protože je před volbami, opravuje město pěší zónu. Opravy ale mají probíhat celé volební období, nejen v létě před hlasováním. V historickém centru chybí zeleň, místa s vodou na pití, chybí tu místa pro bezpečné parkování jízdních kol, chybí tu i parkovací místa pro auta. Obchody skomírají, některé po koronaviru zavřely. 

Jak historické centrum oživit? Dostat na třídu T.G.Masaryka knihovnu, komunitní centrum, jinou instituci, do které chodí lidé často, rádi a sami od sebe. Když bude do historického centra více lidí, bude se dařit i obchodníkům. Oslabí se problémy, které mají obchodníci na třídě T.G.M. kvůli obchodním centrům směrem na Prahu. 

My přitom myslíme i na další městská centra – na Švermov a Havlíčkovo náměstí, na Sítnou, na kročehlavský Václavák. I tam lze přivést kulturní vystoupení, trhy, poradny, pořádat výstavy.

4. Je podle vás rozpočtové provizorium, se kterým Kladno na začátku roku pravidelně hospodaří, správný postup? Proč?

Kladno má miliardu korun ročně, aby bylo skutečně „město pro kvalitní život“. Úřad, který připraví rozpočet včas podle zadání rady města, je toho součástí. 

Rozpočtové provizorium je nouzové opatření. Pokud se po něm sahá pravidelně, je to projev neschopnosti vedení města plánovat a pracovat s dlouhodobou koncepcí. Výsledkem je třeba to, že ani nevíme, kdy bude opraven Sítenský most, který je na hranici životnosti, a kde na to vezmeme peníze. 

Rozpočtové provizorium rozhodně nemá být pravidlem. Neodráží skutečný stav hospodaření a brání rozvoji města.

Komunistická strana Čech a Moravy

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

Město by mělo samo šetřit a zabývat se úsporami. To ale taky dělá. Město musí umět pomáhat lidem v rámci svých možností, i když to by v první řadě měla umět Vláda, která na to má možnosti. Její pomoc se ale nedá nazvat pomocí, spíše hrůzou a neschopností.

2. Měly by být všechny autobusové linky projíždějící městem součástí Pražské integrované dopravy? Mělo by město více přispívat Středočeskému kraji na dopravu na území Kladna?

Doprava je především službou lidem a zejména v této těžké době, kdy zdražuje úplně všechno, by nemělo růst jízdné. To co se teď snaží nastavit kraj v oblasti dopravy, je vydírání nejenom města Kladna, ale také dalších obcí. A v této krizi nehledí na obyčejné lidi. A z jakých pohnutek? Přijde mi, že jediné, co chce, je honba za penězi z obecních pokladen i z kapes lidí. Musím zopakovat, že doprava je službou občanům a ne výnosný podnik. Ať kraj platí a plní co má a musí, a neztěžuje a nezdražuje lidem život, je to ostuda.

3. Dělá podle vás město dost pro oživení centra? Pokud ne, co byste navrhovali vy?

Jsem v kladenské politice celkem hodně dlouho a podle mě se nikdy neudělalo víc, než teď. Každý soudný Kladeňák to musí vidět. Pro lidi se tady toho stihlo vybudovat za krátkou dobu hodně věcí včetně významných dopravních staveb, začala se předělávat pěší zóna, rekonstruují se sportoviště a nezapomíná se na podporu rodin a seniorů.

4. Je podle vás rozpočtové provizorium, se kterým Kladno na začátku roku pravidelně hospodaří, správný postup? Proč?

Je to správný postup, jinak bychom to pochopitelně nepodpořili. Díky tomu město pracuje s rozpočtem velmi přesně, předpoklad a realita vychází nyní na desetiny do puntíku. Za minulé koalice byl pokus nastavit rozpočet bez provizoria, dala se tomu velká mediální propagace, a víte jak to dopadlo? Absolutním propadákem. Tam se to nerozcházelo o desetiny, ale o desítky procent.

Občanská demokratická strana

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

V oblasti energetiky nabídneme správcům SVJ možnost koordinace při získávání podpory pro výstavbu alternativních zdrojů energie. Zároveň s tím podpoříme společné nákupy energií. Ve zkratce platí, že čím víc lidí se domluví, tím větší bude úspora pro všechny.

Zefektivníme práci TEPA, které teplo do většiny paneláků distribuje. 

Podpoříme rodiny, které nebudou mít peníze na sportovní kroužky pro děti. Viz naše karta Kladeňáka. Chceme prostě děti udržet v pohybu. 

2. Měly by být všechny autobusové linky projíždějící městem součástí Pražské integrované dopravy? Mělo by město více přispívat Středočeskému kraji na dopravu na území Kladna?

Ano. Zjednoduší se tak cestování po Kladně a mezi Prahou a Kladnem. V zahraničí celkem normální věc. 

Příspěvek Středočeskému kraji: otázkou je, za jakých podmínek! 

3. Dělá podle vás město dost pro oživení centra? Pokud ne, co byste navrhovali vy?

Ne. Město nemá dlouhodobou vizi ani plán rozvoje a oživení centra města. My Plán pro Kladno máme. Jedním z bodů, které centrum oživí, je možnost parkování. . Další je nové využití budov, které město vlastní a nevyužívá. Jako je třeba stodola, nebo bývalé kino OKO. Ty mohou do centra lidi přitáhnout.  

Celkově klademe velký důraz na rozvoj infrastruktury. Tedy moderní napojení na Prahu vlakem i na kole, které má potenciál město výrazně oživit.

4. Je podle vás rozpočtové provizorium, se kterým Kladno na začátku roku pravidelně hospodaří, správný postup? Proč?

Vůči klubům, sportovcům, kulturním spolkům a neziskovým organizacím to není dobrý postup. Z pohledu města jako celku to není zásadní problém. Určitě bych se snažil schválit rozpočet do konce předcházejícího roku, aby se všem na něm závislým lépe plánovalo. 

OPRAVÍME KLADNO - PIRÁTI A STAROSTOVÉ

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

V krátkodobém horizontu:

  • Důsledně ohlídat, aby se ceny nezvyšovaly tam, kde na to má reálný vliv, tj. zejména u odběru dálkového tepla (omezený, nepřímý vliv má i na cenu vody).
  • Rozjet společný nákup energií.
  • Zajistit poradenskou službu pomáhající např. s žádostmi o příspěvek na bydlení.
  • Zavést ihned úsporná opatření na všech městských budovách, sportovištích atd.
  • Podpořit rodiny s dětmi, na které situace dopadá zvlášť tvrdě, např. odpuštěním platby za oběd ve školách. 

Ve střednědobém horizontu:

  • Podpořit SVJ v získávání dotací na zřizování alternativních zdrojů energie.
  • Podpořit komunitní energetiku.
  • V maximální možné míře zajistit alternativní zdroje energie pro městské budovy (např. fotovoltaiku na střechy škol, sportovišť atd.).

2. Měly by být všechny autobusové linky projíždějící městem součástí Pražské integrované dopravy? Mělo by město více přispívat Středočeskému kraji na dopravu na území Kladna?

Ano, prosazujeme plnou integraci kladenské MHD do Pražské integrované dopravy. Pro cestující je integrace jednoznačným přínosem: v integrovaném systému platí ve všech autobusech stejné jízdné, autobusy jezdí ve smysluplných intervalech, lépe navazují, celý systém je pro cestující přehlednější a z hlediska města funguje efektivněji. I v integrovaném systému si přitom město udržuje plnou kontrolu nad cenou jízdného, specifickými slevami a vedením linek MHD.

V Kladně plná integrace otevírá možnost upravit upravit vedení linek: v rámci MHD zlepšit spojení okrajových částí města, v rámci meziměstských linek zlepšit spojení do Prahy třeba vytvořením přímé linky začínající až v Kročehlavech.

Za dopravní obslužnost, kterou v rámci města zajišťují krajem objednávané a placené spoje, by pak město logicky mělo kraji v adekvátní míře přispívat. Podle našich analýz by ale celková částka vydávaná městem na provoz veřejné dopravy nenarostla, vyšší příspěvek kraji vykompenzují úspory v provozu MHD.

3. Dělá podle vás město dost pro oživení centra? Pokud ne, co byste navrhovali vy?

Ne. Stávající vedení města sice masivně investuje do předláždění hlavní třídy, ze zkušeností v jiných městech ale víme, že to samo o sobě k oživení nepovede. Pro život centra je klíčové, aby v něm lidé bydleli a aby měli důvod je navštěvovat.

Oživení hlavní třídy lze podle nás dosáhnout jedině v případě, že bude město vlastnit několik nemovitostí s nabídkou bydlení a nebytových prostor (navíc pak může účinně ovlivnit, jaké služby v nebytových prostorách budou, např. lékařské ordinace). Vzhledem k výraznému zadlužení Kladna, k němuž došlo v posledních dvou letech, je bohužel spíše utopické, že by se městu podařilo nějaké nemovitosti koupit. Chceme se proto zaměřit hlavně na přestavbu budovy bývalého kina Oko, pro kterou město od roku 2018 marně hledá jak náplň, tak finanční model pro jeho přestavbu.

K oživení centra přispěje také další bod našeho programu: proměna autobusového nádraží na bydlení se službami, kterou by bylo možné financovat formou PPP projektu. Chceme také jednat s vlastníky …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

4. Je podle vás rozpočtové provizorium, se kterým Kladno na začátku roku pravidelně hospodaří, správný postup? Proč?

Ne, rozpočtové provizorium vnímáme jako nástroj, který má samospráva využívat spíše výjimečně v dobře odůvodněných případech. Zásadním problémem rozpočtového provizoria je to, že přináší značnou nejistotu pro sportovní kluby, poskytovatele sociálních služeb, pořadatele kulturních akcí a další příjemce dotací města v tom, kolik prostředků budou mít na zajištění své činnosti v daném roce. Brzdí také rozjezd nových investičních projektů a přináší zvýšenou byrokratickou zátěž.

PŘÍSAHA - občanské hnutí Roberta Šlachty

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

Na zvyšující se ceny, a to nejen energií, musí samozřejmě město reagovat především v rovině rozpočtové. V době ekonomické krize musí být rozpočet města sestaven tak, aby byl odolný a pokryl nezbytné potřeby občanů i investice zásadního významu. Dalším prvkem by měl být důraz na využití fotovoltaických článků při plánování nových investic a staveb, samozřejmě tam, kde to bude možné. A zároveň realizovat fotovoltaické projekty do starších staveb v majetku města. V době rostoucích cen energií se návratnost FTV projektů poměrně výrazně snižuje. U starších staveb samozřejmě přichází v úvahu i konzervativnější investice snižující spotřebu energií, například nové zateplení.

2. Měly by být všechny autobusové linky projíždějící městem součástí Pražské integrované dopravy? Mělo by město více přispívat Středočeskému kraji na dopravu na území Kladna?

Nemusí tomu tak být. Důležité jsou především dvě věci, Především, a to je hlavní hledisko, je to cestovní komfort pro pasažéry z Kladna, tedy dostatečný počet linek a zajištění dopravní obslužnosti ve všech částech města, samozřejmě v návaznosti na další města a především Prahu. Druhá věc je cena, kterou město za tyto služby platí. Zapojení Kladna do většího provozního celku (PID) samozřejmě může přinést větší ekonomický a provozní synergický efekt, Je nezbytné hlavně jednat a zároveň i otevřeně komunikovat výsledky těchto jednání. Jednat jak se soukromými dopravci, tak s krajem. Výsledkem může být i kombinace, tedy částečné zapojení do tohoto systému. Jde o to, aby při kvantitativně i kvalitativně stejném zajištění dopravy ze strany Kladna neplatilo město neúměrně více, než kolik by ho stálo zapojení do systému, to by samozřejmě bylo nehospodárné a tyto peníze by bylo možné využít jinde.

3. Dělá podle vás město dost pro oživení centra? Pokud ne, co byste navrhovali vy?

Pokud něco dělá, tak se to každopádně nedaří. Kladno nemá jasné přirozené centrum, jako některá jiná města. Pokud za centrum považujeme třídu TGM a náměstí starosty Pavla, pak bohužel došlo k podstatnému vylidnění celé oblasti na úkor komerčních zájmů. Pokud má být někde živo, musí tam lidé žít, pracovat a dobře se bavit. Tato oblast splňuje pouze jednu z těchto podmínek. Řešení bude obtížné zejména kvůli vlastnickým právům v této lokalitě. Aby místo ožilo, nesmí být šedivé, nudné a musí něčím přitáhnout. Rekonstrukce nejen zóny, ale i všech budov, dobré restaurace, kavárny, herní prvky pro menší děti, lavičky, zeleň, nějaká ta kultura a kvalitní obchody, to by mohlo někoho přimět zajít sem na procházku, koncert, do kina, klubu….

4. Je podle vás rozpočtové provizorium, se kterým Kladno na začátku roku pravidelně hospodaří, správný postup? Proč?

Není to správný postup. Už samotný výraz naznačuje, že se jedná o mimořádné a provizorní opatření. To je možné použít pouze v případě, že se před 1. lednem rozpočtového roku nepodařilo schválit rozpočet města. Upřímně řečeno, toto není problém pouze Kladna, více měst a obcí tuto praxi využívá. Používají to zejména proto, že během období rozpočtového provizoria, které může být stanoveno do doby, než bude schválen rozpočet, nebo je předem ohraničeno časově, mohou přesněji stanovit přesnou výši příjmů a výdajů, které mají být v rozpočtovém roce realizovány. Na druhou stranu tento postup při nesprávném nastavení parametrů může ohrozit dlouhodobé investice nebo dotace, nedodržením pravidel rozpočtového provizoria se obec může dopustit správního deliktu. Z mého pohledu je to obcházení zákona, mělo by být použito pouze ve skutečně nutném případě, například pokud příslušné orgány obce nejsou ustanovené nebo usnášeníschopné.

Svoboda a přímá demokracie (SPD)

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

Město může například v rámci Svazu měst a obcí tlačit na vládu, aby konečně začala ceny energií řešit. Nicméně toto je běh na delší trať s nejistým výsledkem. Kladno se navíc vloni i přes protesty zastupitelů SPD za celkem nevýhodných podmínek velmi zadlužilo a splácí vysoký úrok. Tedy město bude muset především šetřit a škrtat výdaje. 

Pokud nám voliči dají dostatečnou důvěru, v souladu s programem hnutí SPD zrevidujeme náklady města. Zdá se, že některé zakázky jsou zbytečně předražené a ne dost důsledně se kontroluje kvalita provedení nasmlouvaných prací. Naprosto odmítáme, aby město například platilo soukromé firmě za uskladnění věcí, když může zdarma využít svoje vlastní prostory. Ušetřené peníze pak bude možné použít tak, aby nám nikdo nemusel říkat, že si máme vzít svetr. 

Kladno by také mělo využít velkorysosti energetické skupiny Sev.en, která nabídla české vládě levnou elektřinu napřímo. U nás na Kladně provozuje elektrárnu (Teplárna Kladno) a užší spolupráce s městem se tedy přímo …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

2. Měly by být všechny autobusové linky projíždějící městem součástí Pražské integrované dopravy? Mělo by město více přispívat Středočeskému kraji na dopravu na území Kladna?

Ano, autobusové linky by měly být součástí PIDu. Pro hnutí SPD jsou v tomto případě obyvatelé města a jednoduchost dopravy na prvním místě. Systém jednoho srozumitelného jízdného zkrátka dává smysl. 

SPD Kladno odmítá dlouhodobý nepřátelský postoj současného vedení Kladna vůči kraji. Z toho pak vznikají situace, kdy na Kladně máme dva druhy jízdného a že tedy za stejnou cestu zaplatíme jinou cenu podle toho, kterým autobusem jedeme, na což doplácí cestující. Kdyby existovalo jednotné jízdné, tak by to znamenalo i levnější cestování pro většinu cestujících. Navíc „trojkové“ a „šestkové“ autobusy se na některých místech nyní zbytečně kopírují a kvůli tomu jedou někdy takřka prázdné. 

Město nemusí Středočeskému kraji přispívat na dopravu více. Kraj totiž nabídl i variantu nulovou, kdy město po integraci nebude muset platit nic navíc. Vždy je důležité jednat konstruktivně, bez emocí a bez vlastních mocenských zájmů. Ostatní středočeská města to dokázala a je škoda, že na Kladně to zatím není …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

3. Dělá podle vás město dost pro oživení centra? Pokud ne, co byste navrhovali vy?

U nás na Kladně máme takový zlozvyk. Několik měsíců před komunálními volbami najednou město ožije zemními pracemi a obrazně řečeno celé včetně centra je rozkopané. Samozřejmě i letos se tímto úkazem můžeme pokochat. SPD Kladno ale odmítá velké viditelné projekty realizované vždy účelově těsně před komunálními volbami. Město je třeba oživovat a opravovat dlouhodobě a celoročně. Potřebujeme mnoho malých a často málo viditelných projektů. 

Centrum Kladna dříve žilo, po hlavní třídě korzovaly davy lidí. Náš kandidát na primátora Václav Bošek tam s kamarády pro dobrou pohodu hostů a kolemjdoucích hrával v restauraci na housle. 

Nyní se sice opravuje horní část hlavní třídy u sokolovny a plánuje se opravit i zvlněný povrch ve střední části, ale na oživení a přilákání občanů do centra to v žádném případě nestačí. Lidé nepřijdou, pokud obchody nebudou mít co nabídnout. Proto musíme změnit strukturu obchodů, jednat s majiteli nemovitostí a koordinovat s nimi postup, protože je i v jejich zájmu, aby …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

4. Je podle vás rozpočtové provizorium, se kterým Kladno na začátku roku pravidelně hospodaří, správný postup? Proč?

Ne, není to ideální postup. Jak už název vypovídá, jedná se o nestandardní stav, který jen uměle udržuje stav z předchozího roku a který by zpravidla neměl dlouho trvat. V rozpočtovém provizoriu jde minimum prostředků na investice, některé se musí zakonzervovat, což může přinést další zbytečné náklady. 

S rozpočtovým provizoriem lze souhlasit jen ve výjimečných případech, pokud se například ve volebním roce zastupitelstvo výrazně změní až krátce před koncem roku. Nové vedení města tak nemá dost času na přípravu rozpočtu dle svého volebního programu. K této situaci například došlo po minulých komunálních volbách v roce 2018, kdy první zasedání nového zastupitelstva bylo svoláno až v nejzazším možném termínu na konci listopadu. 

Rozpočtové provizorium se dá pochopit také u malých obcí, kde může dojít k větším výkyvům ve výdajích vlivem investice nebo nového úvěru, u kterého ještě nejsou na konci roku známy podmínky. Ale to není případ největšího středočeského města. Koneckonců jiná srovnatelná …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

SPOLEČNĚ pro Kladno (koalice TOP 09 a KDU-ČSL)

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

Město by v prvé řadě mělo šetřit. Šetřit finance, protože ceny jdou stále nahoru a účty je potřeba zaplatit. Ale šetřit také co se týká spotřeby energií. Instalovat fotovoltaiku kde to lze a zateplovat budovy, aby se snížila spotřeba tepla. To všechno jsou ale dlouhodobá opatření, která vyžadují čas a peníze.

2. Měly by být všechny autobusové linky projíždějící městem součástí Pražské integrované dopravy? Mělo by město více přispívat Středočeskému kraji na dopravu na území Kladna?

Ano, autobusové linky projíždějící městem by určitě měly být součástí Pražské integrované dopravy. A to i za cenu, že si město bude muset něco připlatit. Vše je ale o schopnosti jednat a současná koalice ukazuje, že to evidentně nezvládá. Můžeme se jako město stavět na zadní a s krajem nekomunikovat, ale ničeho tím nedocílíme a v konečném důsledku se pouze zhorší komfort cestování pro Kladeňáky a město zaplatí mnohem více.

3. Dělá podle vás město dost pro oživení centra? Pokud ne, co byste navrhovali vy?

Myslím, že je potřeba si konečně přiznat, že ve chvíli, kdy obchodům v centru výrazně konkuruje obchodní centrum a většina nemovitostí v centru má soukromého vlastníka, je oživení centra města nereálné. Bez změny cenové politiky pronajímatele obchodních prostor a bez toho, aby měli lidé nějaký důvod tam chodit, to nepůjde. A bez zvýšení počtu a bez dostupnosti parkovacích míst do centra více lidí přitáhnout nelze. Navíc je Kladno specifické tím, že vlastně má několik center, Václavské náměstí v Kročehlavech, Havlíčkovo náměstí ve Švermově, Jana Masaryka v Rozdělově atd. Centrum je vystrčeno na okraji kladenského dění. Časy, kdy lidé z Poldovky chodili přes centrum, jsou dávno pryč.

4. Je podle vás rozpočtové provizorium, se kterým Kladno na začátku roku pravidelně hospodaří, správný postup? Proč?

Město by mělo hospodařit se schváleným rozpočtem od začátku roku. Institut rozpočtového provizoria by měl být využíván pouze ve výjimečných případech a ne každý rok jako standard. Pokud jsou jiná města a kraje schopny přijmout rozpočet řádně, pak nevidím důvod, proč by tomu tak nemělo být v Kladně. Vládní koalice argumentuje tím, že rozpočet přijatý později je přesnější. Ale zastupitelstvo stejně na každém svém zasedání v průběhu rohu rozpočet upravuje, takže to od koalice je jen taková hra na kvalitní rozpočet. Na přijatý rozpočet jsou ale vázány např. dotace do sociálních služeb a ty jsou díky rozpočtovému provizoriu v nejistotě a nemají pak svůj provoz z čeho financovat.

VOLBA PRO KLADNO

1. Jak by město mělo reagovat na narůstající ceny energií?

Ceny energií jako město ovlivnit nemůžeme, nicméně zažíváme zdražování, která nemá obdoby a ohrožuje řadu slušných kladenských rodin. Otázka by měla spíše znít, jak může město ulevit Kladeňákům. Proto chceme po dobu krize dočasně prosadit komunální odpad zdarma, což řadě lidí s napjatým rozpočtem usnadní situaci a život. 

Z pohledu města se jedná o úspory. Jsme zapojeni do projektu SPARCS a už v roce 2016 jsme přijali dlouhodobý plán na snížení spotřeby elektrické energie. Tedy dávno před tím, než vypukla současná energetická krize. Pro příklad - město na základě tohoto rozhodnutí postupně nahrazuje neúsporná svítidla úspornými LED svítidly a maximálně využívá dotace z EU zaměřené na tyto projekty. Jen na veřejném osvětlení Kladno dnes podle dostupných dat šetří 3,8 milionů korun ročně. Dohromady město v příštích osmi letech uspoří zhruba 65-70 milionů korun. Rychlost a rozsah instalací energeticky úsporných LED svítidel řadí město Kladno na první příčky mezi města v České republice.

2. Měly by být všechny autobusové linky projíždějící městem součástí Pražské integrované dopravy? Mělo by město více přispívat Středočeskému kraji na dopravu na území Kladna?

Rozhodně ne. Kladno je největším městem kraje, má svá specifika, plánování dopravy tu musí reflektovat místní potřeby a vyžaduje značnou znalost města. To za stolem v Praze není možné. Zároveň potřebujeme mít možnost nastavovat ceny včetně výhod pro děti, studenty a seniory, kterým chceme nadále zajišťovat úlevy. O to víc ve chvíli, kdy kraj deklaroval, že plánuje přikročit k citelnému zvýšení jízdného. 

Od zahájení tarifní integrace v roce 2017 jsou v autobusech MHD Kladno uznávány jízdenky PID. Město každoročně hradilo a hradí kolem 12 mil. korun za propad v tržbách MHD uznáváním jízdenek zakoupených v systému PID. Na to zapomněl kraj i při výpočtu tzv. Standardů dopravní obslužnosti (SDO). Naopak nazývá Kladno „černým pasažérem“ a požaduje od něj dalších 12 mil. korun za rok. To odmítám. Naopak organizátor místo jím vypočítané protarifovací ztráty vracel zpět do tržeb MHD pouze 1 mil. korun ročně. Kraj bez ohledu na potřeby cestujících a své zákonné povinnosti od 1. září jednostranně …zbytek odpovědi přesáhl limit 1000 znaků

3. Dělá podle vás město dost pro oživení centra? Pokud ne, co byste navrhovali vy?

Po krachu předchozí koalice pod vedením ODS jsme museli s obrovským úsilím zachraňovat, co se dalo, a za dva roky jsme toho, myslím, stihli poměrně dost. Na konci prázdnin finišujeme významné projekty a stavby, které podstatně zlepší dopravní situaci. Pečujeme a rozvíjíme naše krásná sportoviště, kultivujeme prostředí, revitalizujeme prostranství a ulice. 

Předchozí koalice bohužel hodila pod stůl připravenou zásadní úpravu autobusového nádraží, která souvisí i s oživením pěší zóny. Její první část jsme už začali rekonstruovat a do příštích let jsou zprojektovány další etapy tak, aby se do nového celku spojilo náměstí Svobody přes třídu TGM až k Poštovnímu náměstí, které sousedí právě s autobusákem. V příštích letech je potřeba provést plánovanou opravu Sítenského mostu, máme vyprojektované nové krásné parky, chceme nadále koncepčně rozvíjet město. Zmíním i zchátralý areál hotelu LaPark, který jde do majetku města a jemuž připravujeme smysluplné využití.

4. Je podle vás rozpočtové provizorium, se kterým Kladno na začátku roku pravidelně hospodaří, správný postup? Proč?

Jednoznačně ano. Provizorium ve skutečnosti umožňuje, aby chod města běžel tak, jako při schváleném rozpočtu. Díky provizoriu lze připravit reálný a mnohem přesnější rozpočet, hlavně podle daňových příjmů. Často tuto otázku používá opozice a je to lakmusový papírek toho, jak to kdo má srovnané v hlavě. Minulá koalice udělala rozpočet bez provizoria a velmi se tím pyšnila. Jenže jí moc nevyšel, na straně příjmů a výdajů se lišil zhruba o více než třicet procent.  

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.