Letecké muzeum v Mladé Boleslavi nese jméno prvorepublikového konstruktéra Vlacha

12. duben 2015

Přelet bojového letounu Jas 39 Gripen, seskok parašutisty s obří českou vlajkou a dalších pětadvacet strojů na zemi a ve vzduchu přivítaly v neděli odpoledne návštěvníky Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi. Stavbu za více než 170 milionů korun představil Středočeský kraj v Den letectví a kosmonautiky.

Fanouškům nabízí nevšední pohled do historie letectví z období první republiky až po druhou světovou válku. V budově ze skla, železa a dřeva je 25 letadel, simulátory, dobové plakáty a další zajímavosti.

Mezi ně patří například německá stíhačka z 1. světové války, americké sportovní letadlo z 30. let 20. století nebo jedno z nejslavnějších českých sportovních cvičných letadel Trenér.

Velký zájem návštěvníků vyvolávají také simulátory, ať už výhradně letecké nebo ty, které napodobují stav přetížení nebo seskok padákem.

Letadla jsou v muzeum na zemi, i ve vzduchu

Muzeum je pojmenováno po prvorepublikovém konstruktérovi, aviatikovi a cestovateli Metoději Vlachovi, který jako první český letec letěl letadlem vlastní konstrukce vyrobeným z místních materiálů a poháněl ho automobilový motor. Replika jeho letadla, které postavil v Mladé Boleslavi v roce 1912, je v hangáru rovněž k vidění.

Vlachovi příbuzní - vnučka Marie Kroutilová a vnuk Zdeněk Vlach, kteří se slavnostního otevření muzea zúčastnili, byli nadšeni. „Je to obrovská pocta dědečkovu odkazu,” poznamenali.

Problém s penězi

Dlouho se přitom nevědělo, zda se muzeum nakonec postaví, nebo ne. Vedení kraje za éry hejtmana Davida Ratha chtělo muzeum zaplatit z evropské dotace. Jenže projekt ji nedostal. Kraj pak uvažoval, že budovu prodá. Vše se nakonec vyřešilo loni v létě, kdy muzeum za své peníze dostavěl. Případ vyšetřovala i policie, ale nakonec kauzu odložila.

Letadla jsou v muzeum na zemi, i ve vzduchu

Objekt za 170 milionů korun se stal také Stavbou roku 2014. Jeho součástí je vyhlídková věž, přednáškový sál, restaurace a klubovna s knihovnou. Náklady na provoz se mají pohybovat mezi dvěma až čtyřmi miliony korun ročně a kraj doufá, že většinu pokryje ze vstupného.

autoři: haj , duch
Spustit audio