Magdalena Halžová - ředitelka hudebních kurzů

8. leden 2014
Tandem

Jan Rosák přivítal v talk show Tandem ředitelku hudebních kurzů Magdalenu Halžovou. Dozvěděli jste se například, jestli se vážně může do hudebních kurzů přihlásit každý, třeba i v pokročilém věku i jaké nové trendy jsou v oblasti hudební výuky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobrý den a hezkou chvilku u rádia s Tandemem přeje všem Jan Rosák. Jak víte, nedílnou součástí našeho pořadu je i hudba, někdo má rád klasiku, případně dechovku, jiný třeba rockovou hudbu nebo pop, ale můj dnešní host nahlíží na muziku objektivně. Hudba rozvíjí lidskou osobnost komplexně, říká ředitelka hudebních kurzů Magdalena Halžová. Dobrý den, vítám vás.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Dobrý den.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Každý, kdo se chce naučit hrát na oblíbený hudební nástroj, zpívat, zdokonalit získané dovednosti nebo se k hudbě po letech vrátit, by tedy měl právě teď při poslechu Tandemu zbystřit svou pozornost.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Osudem mého dnešního hosta, ředitelky hudebních kurzů Magdaleny Halžové je hudba, aspoň tedy takhle jsem si to o vás přečetl. Je to pravda?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Je to pravda určitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně už od dětství?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Od dětství, sice ne od úplně raného dětství, začala jsem hrát na klavír až v 9 letech ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Až v devíti? A co jste dělala do těch devíti?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
No, poslouchala jsem Maláska ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No vidíte, no.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
... kterého mi pouštěla babička.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Maláska?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Maláska.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dobře temperovaný klavír, jo?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ne, Malásek romantický klavír, sentimentální klavír, staré, staré kazety. Babička byla velká fanynka pana Maláska, takže to jsem poslouchala. Až v 9 letech jsem začala hrát. Takže poměrně pozdě a proto se snažíme, aby děti začaly hrát mnohem dřív.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No to je samozřejmě správné. Potom následovaly housle, viďte?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Housle taky, housle, protože můj děda hrál na housle a my jsme měli na půdě staré housle a já jsem na ně chtěla taky hrát a brácha taky hrál na housle. Takže jsem měla opravdu už potom dva nástroje a k tomu ještě sborový zpěv.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A vám ta muzika vůbec nepůsobila žádné problémy, prostě brala jste to úplně tak jako samozřejmost.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Tak. Já jsem strašně ráda chodila do té hudebky, do té hudební školy a byla jsem tam prakticky každý den a měli jsme ji kousek od bytu, kde jsme bydleli, takže já jsem tam byla ve svým živlu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak to je samozřejmě důležité, když člověk tak nějak jaksi to nebere jako mus, že tam musí, tak k tomu se dneska určitě taky dostaneme. No a vy jste potom v té muzice pokračovala jaksi i co se studií týče. Jestli se nepletu, tak jste vystudovala konzervatoř.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ano, konzervatoř v Teplicích.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili jste si myslela, že budete nebo předsevzala jste si, že budete třeba koncertní umělkyní?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Já si myslím, že takovou představu má 50 % ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Každý.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
... no možná i 100 % studentů 1. ročníku konzervatoře, nicméně v průběhu těch let se ta představa trošičku mění. Já jsem pak chtěla být korepetitorkou, takže jsem chtěla zůstat u tý hry samotný, ale protože jsem už od 1. ročníku konzervatoře začala učit a těch žáků tak přibývalo, tak nakonec převážela ta pedagogická práce před tou koncertní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Velice záslužná činnost, samozřejmě. Vy jste si to navíc rozšířila o studium hudební vědy, viďte?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ano, je to tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To vám samo z toho vyplynulo, nebo jste si říkala, abych byla jaksi fundovaná i teoreticky?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Spíš to vyplynulo z toho, že já kromě té hudby mám ráda historii a když jsem dokončila konzervatoř, tak jsem přemýšlela, kam studovat dál, protože jsem chtěla ještě vysokou školu studovat a ta hudební věda mě oslovila. Můj kamarád klavírista ji tenkrát taky studoval hudební vědu v Brně na Masarykově univerzitě, tak jsem do toho taky šla a jsem moc ráda, že jsem tam mohla ty studijní roky strávit, protože to bylo perfektní.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No já si myslím, že to je při té vaší činnosti současné, to znamená když jste vlastně hudební pedagog, učíte, navíc vedete hudební školičku, která se navíc ještě rozšiřuje, tak si myslím, že tahleta fundovanost a přehled v té hudbě jaksi široký je vám teď určitě k dobru, viďte?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Určitě, protože můžu dětem vyprávět detaily o vývoji notace a to jsou takový zajímavosti, který se děti nikde nedozvědí a mají potom lepší představu o tom, že není nota jako nota.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je pravda. Ale už jste se o tom zmínila, že jste začala učit už jako vlastně jako studentka.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ano, nejdřív tak jak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Bylo to odvážný příliš?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Bylo, ale jsem ráda, že jsem tenkrát dostala důvěru a že mě i moje paní profesorka Vlková tenkrát podpořila a pomohla mi vlastně najít ty první žáčky a první zkušenosti v hudební škole.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak vy jste sama ještě sbírala zkušenosti, ale už ty, které jste měla, teda už jste stačila předávat.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Už jsem rozdávala, přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale pravděpodobně teda se vám to zalíbilo, to znamená, že jste od té vize koncertní umělkyně přešla k zcela reálné vizi ...

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Plynule.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... ano hudební pedagožky a to se vám daří.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ano.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ředitelka hudebních kurzů Magdalena Halžová je dnes hostem Tandemu. Povídáme si o tom, jestli s pozná v dítěti talent, takže jak rodič pozná, že to dítě je opravdu jaksi, je talentované, dejme tomu?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Rodič to pozná z toho zájmu toho dítěte. To dítě na tu hudbu reaguje silně. Poslouchá, chce na ní tancovat, když je malý, zpívá si písničky rádo nebo když je dítě starší, tak už si samo vyhledává muziku na internetu a přijde kolikrát i s přáním, že na ten nástroj chce hrát, a to je důležitý. Pokaď to dítě je ještě malinký, tak na tu hudbu reaguje, zpívá, zná hodně písniček, to je důležitý. Ale to dítě musí dostat příležitost tu hudbu poznat, protože jsou i děti, který tu hudbu nepoznají nebo poznají opravdu okrajově, ale když se rozhodnou jako vy v 8 letech hrát na hudební nástroj, někdy je to už pozdě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já jsem se nerozhodl, to rozhodli rodiče za mě.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Rodiče.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale to pořád si myslím, že ještě neznamená, že to dítě má talent, když chce. Podívejte se, je spousta holčiček, který třeba by sní, že z nich budou zpěvačky, tak si vezmou doma vařečku a k tomu přidělají šňůru a teď jaksi s mikrofonem tancujou před zrcadlem a myslejí si, že jsou Lucie Bílá, že jo, ale to ještě pořád neznamená, i když to milujou, i když poslouchají tu muziku, i když si zpívají, že mají talent, že jo. Jak se pozná, že je ten talent v nich?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
První je zájem. Druhá věc je to, že to, co se učí, učí se to rychle. Ta rychlost je strašně důležitá, protože když vám něco nejde a učíte se to pomalu, tak vás to potom nebaví, ale nebaví vás to proto, protože vám to nejde, protože na to nemáte talent, a v tu chvíli je potom důležitá role toho učitele, aby řekl rodičům na rovinu - ta vaše holčička sice ráda zpívá, ale není to ono. Pojďme zkusit něco jinýho.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale já si myslím, že v tu chvíli není třeba jaksi rezignovat úplně ...

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... a říkat si, á tak je to poleno, tak, tak prostě bude něco dělat jinýho, bude krasobruslařka z ní, tak tam se taky zklamou samozřejmě, že jo, protože si taky myslej, že bude mistryně světa, ale myslím si, že je docela důležité, i když třeba ty rodiče sleví z těch svých nároků, tak zůstat u toho, protože to, když se dítě naučí na něco hrát, je skvělé, i když z něho nebude koncertní umělec.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Přesně tak, přesně tak. Například housle, to je těžký nástroj, pak je dobrý zvolit, pojďme se naučit hrát na kytaru, naučíme se akordový značky a budeme hrát ty písničky, je to lehčí forma té hudební výuky, ale tahleta možnost musí, musí tuhle možnost ty rodiče vědět a ten učitel by jim to měl nabídnout. Proto vlastně i v našich kurzech je ta výuka individuální. I ta náročnost, která je kladena na tu výuku na ty děti, je přizpůsobená těm jejich možnostem, věku, i podmínkám, který k tomu vlastně ty děti mají. To je důležitý, že my tam vlastně nemáme žádný osnovy, který by všechny řadili do jedné linie a hlídaly každý rok nějaký, nějaký další postupy, protože individuálně jediná možnost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kytaru jste zmínila, výborná varianta, výborný nástroj. Hlavně pro kluky. Já myslím, že spousta kluků na ty kytary jaksi, že jo, balí holky, že jo, v těch parcích pořád. Já si myslím, že to pořád ještě funguje.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ano, tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kluci, jděte do kytary.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ředitelka hudebních kurzů Magdalena Halžová je dnes hostem Tandemu. Učí už delší dobu muziku. Začínala jste jako učitelka ...

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Studentka.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... studentka, potom jste učila klavír v základní umělecké škole, tady mám poznamenáno, no a od roku 2009 už funguje vaše školička. Ta školička je v Teplicích, viďte?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
My jsme začali v roce 2009 v Teplicích a teď od roku 2013 v Praze 6 Dejvicích.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili máte vlastně dvě filiálky, pobočky.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ano, pobočky, ano, přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak je to s vámi? Vy přebíháte, jaksi přejíždíte a učíte tam a tam?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Samozřejmě jezdím Praha - Teplice pravidelně a já osobně učím jenom několik žáků jak v Teplicích, tak v Praze, abych mohla vlastně stíhat jezdit mezi městama a zaučuju zase mladé studentky k té výuce malých dětí, protože to je taková speciální práce, kterou se ve škole nenaučí nikdo a vlastně jedině v praxi jste vlastně schopni nebo ta klavíristka mladá je schopna naučit se pracovat s tříletýma dětma u klavíru, takže vlastně to je ta hlavní práce.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tříletý děti už se učí?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tříletý děti. To už jaksi, už dosáhnou, dejme tomu, na všechny klávesy?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Došáhnou.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fakt jo?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Určitě, ale hrajeme rukou, nehrajeme jednotlivýma prstama ze začátku, my se musíme rozhýbat, rozposlouchat, seznámit se s tím nástrojem, ale tříletý děti jsou schopný zahrát jednoduchou písničku na klavír do půl roku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je úžasný, to je úžasný.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Většina dětí určitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to mě přivádí samozřejmě k myšlence, kdo učí? Vy jste řekla, že studentky. Kolik vlastně učitelů máte nebo kolik jaksi pedagogů?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Učitelů máme poměrně hodně, protože neučí u nás jenom studenti, učí u nás zkušení pedagogové. Ten tým není jenom o mladých, ale také o zkušených učitelích, profesorech z konzervatoře nebo popřípadě z AMU. Takže ten tým je široký od studentů po profesory. Když bych odhadla náš počet našich učitelů, tak se pohybujeme kolem 20 učitelů určitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslíte v Teplicích i v Praze?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
V Teplicích. V Praze zase jsou to další učitelé, protože naši učitelé jsou profesionální muzikanti a to jsou lidé, kteří mají u nás několik hodin žáků, pak jezdí hrát, nahrávají, takže to jsou opravdu lidi, který ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Lidi z praxe.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
... z praxe. Přesně tak. Takže nikdo u nás nemá takzvaný plný úvazek, jak bývá, že učí od pondělí do pátku, takoví lidi u nás neučí.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, rozumím. To znamená, že předpokládám, máte jaksi individuální přístup nebo jsou to třídy, které tak jaksi jako, dejme tomu, v těch liduškách bývá.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Je to individuální, to znamená, že učitel se domlouvá se svým žákem, jak na rozvrhu, tak na té koncepci toho, té výuky. To znamená, učitel, který má 10 žáků, samozřejmě má domluvený pravidelný rozvrh, ale ten rozvrh se může měnit jak na základě jeho možností, tak na základě možností těch rodičů nebo i dospělých žáků, protože máme i dospělé žáky ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
K tomu se taky dostaneme.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
... a všichni to vítají, že vlastně ten rozvrh může být variabilní, že se dá měnit a dnes musíme vlastně všecko mít variabilní, protože není možný, aby dospělý člověk chodil na klavír pravidelně každé pondělí ve 3 hodiny, je to občas důležitý změnit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Mně se docela líbilo, co jsem si přečetl, že děti mohou přijít bez obav ze stresujících zkoušek, z nějakých přehrávek a nudných hodin teorie nauky. Tak to přímo cituju z toho, co jsem si o vás přečetl. Je to tak?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Určitě. U nás nauka není jako taková. Všechna teorie se probírá v rámci praxi, v individuální hodině s učitelem. Takže teorie je přímo v praxi předvedena. To je určitě. Žádné zkoušky neděláme. Naší motivací nebo motivací našich žáků jsou koncerty, které pořádáme. Jsou to neformální koncerty, vystupují tam jak malé děti, tak starší děti. Někdy uděláme koncert i v kavárně, to znamená, že koncert se sladkou odměnou děti určitě nemine ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je hezký.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
... takže ty zóny oblíbenější pro babičky i pro tatínky, takže takovouhle formou my děti motivujeme.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hudební kurzy, které vede ředitelka Magdalena Halžová, můj dnešní host, mě velice zaujaly, takže jsem si leccos o vás přečetl a zjistit jsem kromě jiného taky o vás osobně, že vaším nejoblíbenějším skladatelem je Robert Schuman. Je to pravda, pořád to trvá?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ano, je to pravda, pořád to trvá.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže dobře, tak to už víme, že co se skladatelů týče Schuman, ale co osobnosti z humoru. Kdo je vám tady nejbližší? Vy asi víte, kam mířím, k dnešní galerii českého humoru.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Určitě. Já ráda mám Cimrmany, to je vlastně naše rodinná taková zábava. Dokonce si vybavuju docela silnou historku, kdy jsem s bráchou poslouchali Dlouhý, Široký a Bystrozraký nebo tu úpravu toho a smáli jsme se teda hodně dlouho, až jsme brečeli. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No tak dobře, tak doufám, že, a já vás budu teď pozorně sledovat, že takovou nějakou slzu smíchu uroníte i dnes.

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teď bych se rád odvolal na to, co jsem říkal v úvodu, když jsem vítal svého hosta, ředitelku hudebních kurzů Magdalenu Halžovou, že i vy, kdo se, dejme tomu, chcete zdokonalit v muzice, nebo se k hudbě po letech vrátit, tak byste měli zbystřit svou pozornost teď zvlášť, protože teď se vás chci zeptat, Magdaleno, jak je to s těmi žáky dospělými? Dejme tomu, představte si, že k vám přijdu já, ve svém pokročilém věku se najednou rozhodnu, ne že bych ty housle, jak jsem je takhle už uměl držet pod tím, že bych v tom pokračoval, ale třeba bych se chtěl naučit na kytaru, což vůbec není jaksi od věci, dokonce jsem o tom přemýšlel.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Určitě, no výborně.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Takoví žáky my máme rádi, rádi je přivítáme. Naučit se hrát na hudební nástroj není nikdy pozdě. Naopak dospělý přistupuje k té výuce jinak a většina našich učitelů hodně rádo učí dospělí žáky. Je to taková změna než celou dobu učit děti, protože dospělý člověk se už rozhodl, že chce hrát na ten nástroj, přistupuje k tomu logicky ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A zodpovědně.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
... a zodpovědně, chodí pravidelně, doma se připravuje, nedovolí si přijít na hodinu nepřipraven, to se nestává a naučí se poměrně rychle základy.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se na to chci zeptat, jak rychle?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ták.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co to je rychle?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Rychle, já bych řekla, stačí 3 roky práce ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jéjé, 3 roky, to je dlouho, to už se nemusí taky takovej starší člověk dožít vůbec.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
... 3 roky práce k tomu, abyste si mohl zahrát svoji oblíbenou hudbu od klasiky jednoduché po populární filmovou hudbu, písničky. Když chcete na kytaru se naučit akordy, stačí vám půl roku.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, to jsem chtěl slyšet.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Opravdu to mi stačí půl roku? Vážně?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Já si myslím, že ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A chodit jednou týdně třeba?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
My nabízíme jednoukrát týdně 60 minut pro začátečníky, asi 60 minut je potřeba na ten začátek. Když už náš žák kdysi na ten nástroj hrál a ty základy má z toho dětství, tak by stačila i půl hodiny. To jsou lekce "džasplay", kdy my vlastně jenom tomu žákovi radíme, vedeme ho určitou cestou, on už sám chodí s tím, co chce hrát, co potřebuje poradit, co potřebuje vyřešit, takže jsou dvě možnosti. Ale na kytaru, na klavír, zpívat, hrát na flétnu, to se určitě dospělý člověk může naučit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ten půl rok, ten mě docela zaujal. Ještě mi řekněte, myslím si, že teď jsem navnadil spoustu svých vrstevníků, co by ho to tak stálo toho dotyčného, kdyby k vám zavítal a chtěl se za půl roku naučit ty, tak nemusí umět hrát jako Erik Clapton, to je jasnost.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
To je jasný.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale co by ho to stálo? Kolik to koštuje?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
U nás to funguje tak, že si předplatíte počet lekcí a čerpáte si ty předplacené lekce, to znamená neplatíte paušál za pololetí, ale pouze ty lekce, které si čerpáte. Můžete 4 nebo 15. V případě, že si zaplatíte 15 60-ti minutových lekcí, máte na to 5 měsíců, abyste je vyčerpal, což se dá určitě ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To se dá, ano, ano.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
... a ta cena se pohybuje kolem 9 tisíc za těch 5 měsíců té práce. A myslím, že po těch 15 60-ti minutových individuálních lekcí jste schopen si zahrát ty své písničky z toho zpěvníku a udělat si radost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je, já bych řekl, docela slušná cena. Hmm, myslím, že o tom budu přemýšlet.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Svých hostů se taky někdy ptám, zvlášť těch, kteří jsou z oblasti hudby, kdy jim nebylo úplně do zpěvu, takže ani u Magdaleny Halžové neudělám výjimku. Myslím si, že třeba teď, když zůstaneme u oboru, že to může být tehdy, když dostanete do práce nějaké úplné dřevo a teď nejde to a nejde to a teď mu to nemůžete vysvětlit, protože dotyčný si to nějak nechce uvědomit, že jo, viďte?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Hmm, taky se stává, taky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jak to řešíte tohleto?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Když už je opravdu hodně, hodně těžko, tak sednu za klavír a něco dotyčnému zahraju a to trošičku rozptýlí ten stav toho, toho, že to nemůžeme vyřešit a zkusím to jinak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A jsou opravdu tací, kteří k vám někdy přijdou, kteří jsou nenaučitelní, to znamená ne že by nechtěli, protože k vám, předpokládám, nikdo nechodí z musu, ale že to opravdu jaksi v sobě nemá, že nemá, jak je to hezky u Cimrmanů, nemá talent ...

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... v záskoku nemá talent. Stává se to?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Já jsem se s tím nesetkala, že bych musela tohle konstatovat.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Měli jsme různé případy, kdy například jeden fotbalista chtěl se naučit písničku od Elvise pro svoji přítelkyni ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako zpívat?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
... zahrát na klavír ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo aha, takhle.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ale měli jsme na to měsíc. Dotyčný nikdy nehrál na klavír, nikdy nezpíval, neznal noty, ale naučili jsme se to. Našli jsme si systém, on cvičil, nebyl tam hudební sluch, že by si to mohl zpívat, fráze jsme tam mohli dělat, nebylo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ještě bez hudebního sluchu úplně jo?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ale naučil se to.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to možný?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Přítelkyně měla radost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Fotbalista.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Všecko to dopadlo dobře.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? Ale jenom jednu písničku.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Jenom jednu. Tvrdě jsme na ní pracovali.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale v tom, v tom, v tý písničce je výborný.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Určitě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Když přijde řada na Elvise, tak on zazáří, jo?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ano, přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No jo dobře, tak jak je vidět, tak opravdu i úplný polena, teda že já se tomu fotbalistovi omlouvám, ale tak vy to naučíte. 

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Dá se to, dá se to. Samozřejmě my jsme se dohodli, naučíme se jednu písničku, nebudeme nějakým způsobem v tom pokračovat, byl to jasný úkol, který jsme si řekli, že splníme, takže já si myslím, že každý má v sobě kus talentu. Že by byl někdo vyloženě amuzikální, to je taková výjimka ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, uznám takových pár, znám takových pár, ale dala jste mi trošičku větší naději ještě než před chvilkou. Já bych se taky chtěl naučit, ale ještě víc písniček než jenom jednoho Elvise. Ještě si o tom popovídáme.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Magdalena Halžová, ředitelka hudebních kurzů v Teplicích a taky v Praze na Hanspaulce, už se tady zmínila o tom, co se můžete v jejích kurzech naučit hrát na klavír, na housle, na další nástroje, na různé flétny ...

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Na bicí, na flétnu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Na bicí dokonce? Prosím. Taky zpívat, ano?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale co mě taky zaujalo, a to mi řekněte, jakým způsobem to využíváte, že máte také k dispozici různé moderní technologie, počítače, iPady, samozřejmě jaksi mikrofony, to se rozumí samo sebou, myslím, když to bude to jaksi reprodukční techniku a tak ...

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Určitě, to k tomu patří.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... a jak používáte počítače a podobně?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Určitě používáme to při výuce, když děti potřebují nám něco pustit. Přijdou, chci se naučit jednu písničku, vezmi iPad, dáme si ho místo not, pustíme si písničku, vidíme tam text, začneme poslouchat a můžeme rovnou odposlouchávat melodii i s textem, máme to před sebou. Můžu se tam podívat na noty, nemusím si je tisknout. Rovnou to tam máme. Dokonce iPad má vynikající aplikace na výuku not, na základy hry na klavír.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte, musím umět noty, když k vám chci jaksi se naučit hrát, dejme tomu, na tu kytaru? Musím nebo nemusím?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
U nás se je naučíte.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo takhle. Aha. Ale to máte pravdu, že na iPadu je spousta aplikací. Je tam dokonce jaksi možnost zahrát si na klavír, na kytaru ...

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ano, ano, taky.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... i dokonce i na bicí.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Ano, přesně tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano, a to opravdu jaksi třeba můžete i využívat? Pomáhá to?

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Určitě to pomáhá v rámci výuky dětí, protože pro ty děti je to zpestření a ty aplikace nejsou jenom zábavný, jsou vzdělávací a my je využíváme. Ty děti to baví a výuka not na iPadu je mnohem zábavnější než psaní do notového sešitu. Ty noty se naučí stejně tak a proto to takhle využíváme. Nicméně iPad využíváme i v kurzech chytré hlavičky, kurzy zábavné logiky, to jsou zase kurzy na rozvoj rozumových schopností dětí, protože my neděláme jenom muziku, a ten iPad se využívá hodně. Tam jsou různé skládačky, puzzle, všechno možný. Ty děti opravdu si s tím vyhrají a hlavně se setkají s tou technologií u nás, když se s ní nemohou setkat například doma a ta technologie bude provázet celý život a proto my ji takhle využíváme.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak teď jste opravdu dnešním Tandemem navnadila podle mého názoru spoustu lidí, kteří by to chtěli zkusit. Doufám, že i jejich děti, respektive, že k tomu své děti povedou, protože ta příležitost je tady opravdu velikánská. A možná, že i nás ta hudební polínka jste taky trošičku naklonila k tomu, že si to třeba u vás vyzkoušíme.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Určitě nemusíte mít strach.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Řekněte mi ještě, kde vás najdou, případně jaksi na internetu, když už jsme o něm mluvili.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Určitě na internetu máme webové stránky www.mhmusic.cz, MH Musis. A pro děti předškolního věku jsou tu stránky www.skolicka-mh.cz.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
MH, to je Magdalena Halžová, která byla dnes hostem Tandemu. Za vaši návštěvu děkuju, i za příjemné informace. Na shledanou.

Magdalena HALŽOVÁ, ředitelka hudebních kurzů
--------------------
Já taky moc děkuju, na shledanou.



Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.