Michal Goetz o pomoci dětem mající poruchu pozornosti s hyperaktivitou (ADHD)

12. březen 2012

S dětským psychiatrem MUDr. Michalem Goetzem z Psychologicko-psychiatrického centra Oblastní nemocnice Příbram jsme mluvili o dětech, které mají poruchu pozornosti s hyperaktivitou (ADHD).

Hovořili jsme o tom, jaké jsou příčiny vzniku této poruchy. Povídali jsme si o potížích, se kterými se tyto děti potýkají. Probírali jsme, jaké má porucha pozornosti s hyperaktivitou vliv na jejich vztahy ve školních kolektivech. Mluvili jsme o tom, jak potíže svých dětí prožívají jejich rodiče. Věnovali jsme se způsobům, jak lze jejich problémy řešit.

ADHD je anglická zkratka názvu attention deficit hyperactivity disorder. Jde o poruchu pozornosti s hyperaktivitou. Děti s ADHD mají například problém se ve škole soustředit na výklad učitele nebo se přizpůsobit daným pravidlům. Dále mají potíže s dlouhodobou spolehlivostí nebo s dodržením časově vzdáleného cíle. Kvůli tomu je často jejich okolí velmi kritizuje. Dítě s ADHD své neúspěchy a následné komentáře vnímá velmi intenzivně. Začne se považovat za nešiku, zmatkáře nebo průšviháře, tím se jeho problémy ještě prohloubí.

Pro dítě s ADHD je velmi důležité vedení k dennímu režimu a řádu, stejně jako snaha mu pomoci udržet a vybudovat pozitivní sebehodnocení. Jeho poruchu to ale nevyléčí. Může to mírnit její důsledky a pomáhat dítěti, aby se rozvíjelo. Až u 2/3 dětí přejde porucha pozornosti do adolescence a u poloviny do dospělosti. Dospívající a dospělí mají potíže se soustředěním, dodržováním režimu a schopností udržet dlouhodobé úsilí.

Reprízováno 8. srpna 2012.

Spustit audio