Michal Singer - malíř

1. říjen 2013
Tandem

V Tandemu s Janem Rosákem byl malíř Michal Singer. Mluvili například o tom, kdy přesně ho chytlo kreslení nebo jak je dnes těžké se v branži prosadit.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tandem je na startu, tak vám z rozhlasového studia přeje dobrý den Jan Rosák. A naproti mně usedl muž, který patří k nejvýraznějším malířům dnešní doby. Naprosto jednoznačně ho poznáte díky jeho svébytnému stylu a také enormní energii, kterou do svých děl vkládá. Realizuje se v malbě, kresbě, grafice, kolážové tvorbě i užitému umění. Jeho díla jsou zastoupena ve sbírkách prestižních státních a veřejných institucí a současně patří k vyhledávaným autorům mezi soukromými sběrateli. Zkrátka a dobře hostem Tandemu je dnes malíř Michal Singer. Zdravím vás, dobrý den.

Michal SINGER, malíř
--------------------
Dobrý den. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jsem rád, že jste si a Tandem udělal čas a hned po písničce prozradíme posluchačům, jak to s vaším rozhodnutím, stát se malířem, vlastně bylo.

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem Tandemu je tedy malíř Michal Singer. Předpokládám, pane Singere, že jste jako malý kluk, jako dítě tedy už vzal do ruky nějakou tužku tak, jako my všichni, začal jste dělat čárky, pak ty čárky dostávaly nějaké obrysy, jenomže nás to po čase pustilo a vás ne. Kreslil jste si jako kluk už?

Michal SINGER, malíř
--------------------
Kreslil jsem si jako dítě. Ve mně se praly takový dvě složky, extrovertní a introvertní, takže ta extrovertní řádila s kamarádama od rána do večera venku a ta introvertní, čas od času jsem ohlásil a najednou jsem zmizel těm kámošlům, zašil jsem se doma a kreslil jsem docela urputně. Kreslil jsem, překresloval jsem obrázky různý, jako třeba vím se Snížek, třeba jsem odebíral toho Pifa, takovej ten francouzskej komiks, že jo, tak ten jsem si překresloval ty obrázky, to ad. 1 a potom jsem kreslíval s babičkou odpoledne, ona ráda kreslila kytky, její manžel byl zahradník, takže jsme prostě, ona kreslila kytky, já jsem kreslil krvelačný souboje Indiánů s kovbojema. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A tak to mám radost, že aspoň na tom jsme stejně, ano, Indiáni a kovbojové, to mě taky bralo a ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
Vděčný téma, že jo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... no jasně, no jenomže já jsem neuměl u koňů těch Indiánů namalovat zadní nohy.

Michal SINGER, malíř
--------------------
Ale to já taky ne. Mě to ale vůbec netrápilo. Tady šlo hlavně o to, aby dostali teda indiáni na frak a vyhrávali to vždycky kovbojové, protože měli džíny ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? jo, jo, samozřejmě. Ale mě bavily ty čelenky těch indiánů, ty jsem maloval hodně dlouhý a hodně takový pestrý. No, ale když jste říkal, že jste s kamarády vyrážel taky jaksi někam do přírody, to bylo kde? V Praze nebo mimo Prahu? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
My jsme bydleli na kraji Prahy, na Praze 4, takže vlastně kus dál byl Krčskej les, takže jsme byli pořád vlastně venku, tam byla příroda na dosah tehdy, že jo, v těch nějakých 70. letech ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vy jste byl polovenkovskej kluk, vlastně, jo, jo ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
Přesně tak, přesně tak, no, no, no ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a co takhle jaksi, když už jste začal brát rozum a začal jste třeba dejme tomu uvažovat, i když u mnohých z nás tomu uvažování, co z nás bude, došlo třeba až někdy kolem 17., 18. roku našeho věku, co jste tak si přál, že z vás bude? Já vím, že jste asi s tím malováním chtěl pokračovat vážně, že jo? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Určitě, určitě, samozřejmě člověk jako na tom gymnáziu, já jsem byl takovej opožděnej pořád, tak jako člověk tak tápe a pořád vlastně neví, co pořádně, přitahovala mě filosofie, četl jsem taoismus se mi dostal do ruky v 17 letech a učení laoce mi úplně uhranulo, takže to jsem chtěl studovat, tomu se víc věnovat a druhá stránka, druhá prostě věc byla to, to malování. No, tak nakonec, nakonec to převážilo, ale až po dlouhejch životních peripetiích. Cesta k tomu nebyla snadná.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a to malování se samozřejmě dá realizovat, myslím tedy jaksi profesionálně potom prostřednictvím několika vysokých škol. Zkoušel jste to?

Michal SINGER, malíř
--------------------
No, zkoušel jsem to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No a ono to zase není tak úplně jednoduchý, že jo? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Není, není, ono na to člověk musí mít hroší kůži a vytrvalost prostě, aby to zkoušel mnohokrát, jako pokud nejsou nějaký úplně exkluzivní talenty, kterejm to ještě shodou okolností vyjde napodruhý, tam vím, že jsem chodil do lidový školy umění a tam řada lidí to zkoušela třeba 5krát, 10krát, 17krát jo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale, víte, proč se ptám? Protože u vás samozřejmě ten talent je zcela zřetelný a přesto ho na tý "akádě" nepoznali. Tak čím to? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Ale tak já myslím, že on nebyl zřetelnej ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Myslíte? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
... ne, ne, to je, u mě je to fakt jako věc vlastně, já bych řekl vůle, píle, a to je takový odporný, že jo, to je nuda tohle to, ale já bych myslím, spíš jako prostě u mě je to opravdu jako snaha poznat svět. Tak jako u tý filosofie. A tak jako dítě si ho motává a vošátrává nebo slepec nebo podobně, tak já nakonec zjišťuju, že nemám lepšího nástroje, než právě tu, tu tužku. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, ale možná, že paradoxně, jak se říká, všechno zlé je pro něco dobré, tak možná, že když jste se na tu "akádu" nedostal, tak jste se dostal na tu filosofii a možná ta výbava potom, která, kterou vám ta filosofie dala, tak ta vám pomohla potom v tom, aby, aby, aby ty vaše obrazy dostaly takovou jaksi vnitřní filosofickou náplň. Je to tak?

Michal SINGER, malíř
--------------------
Určitě, s tímhle tím souhlasím a na druhou stranu další věc je to, já si myslím, přesně jak říkáte, že není dobře, když člověk dostává ty věci rovnou, jak si přeje a ty moje univerzity, abych citoval Maxima Gorkýho ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Maje univerzitní ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
... maje univerzity, tak ty právě mě vlastně jako naučily trpělivosti zejména, si myslím, jako člověk jí nemá nikdy dost, ale přece jen, jako jsem se musel mnohýmu naučit a rozvíjet tam filosofii, kdy jsem studoval i ekonomii a statistiku a tyhle ty věci, tak jako člověk musí opravdu vydávat tý trpělivosti veliký kvanta. A ono se to potom strašně hodí v tom malování. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Dnes je mým hostem v Tandemu malíř Michal Singer. A to mě pochopitelně přivádí, tedy pochopitelně, no přivádí mě to prostě k myšlence, abych se zeptal, jak je dneska těžké mezi tolika malíři, protože malíři jaksi vycházejí nejenom z "akády", ale také z UMPRUM dejme tomu, i ze středních škol. Jak je těžké třeba prorazit a prosadit se? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Hm, já abych vám řekl pravdu, já vůbec nevím. Já se vůbec o ty kolegy nestarám, udržuju s některýma z nich samozřejmě přátelský vztahy a tvorbu řady, řady mejch souputníků respektuju, ale je to tak, že asi jak člověk stárne, tak se mu ten život zjednodušuje a pro mě je prostě důležitý vstát, zacvičit si, jít makat, pak si dát sprchu a jít spát, že jo, takže prostě ono tam není moc takový, já nevím, jako dřív třeba bejvaly hezký období, když se scházeli ty lidi okolo Jiřího Koláře, jo, ve Slavii a tak dál ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
/nesrozumitelné/ jaksi umělecké skupiny, že jo? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Přesně tak, přesně tak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To už není. 

Michal SINGER, malíř
--------------------
... já nevím, já prostě, možná jsem moc velkej soliter na tohle to. Mě něco takovýho potkalo kdysi a vlastně jsem zjistil, že mě to přestává bavit, nebo takhle, já na to nemám čas. Jednoduše vzato. Rozumíte, jako přijít ze školy, hodit brašnou, jako vypadnout ven, ne a pak nějakou volnou chvilku malovat. Není vůbec čas na to ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To jsme dělali jako kluci tohle samozřejmě ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
... no jistě, já to nadsazuju, jo, ve smyslu tohohle toho, protože jako opravdu, když mám ten volnej čas, tak já si ho užiju rozhodně úplně jinak, než abych vedl nějaký /nesrozumitelné/ řeči.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tenkrát v těch uměleckých skupinách, nebo quazi uměleckých skupinách, se jaksi diskutovalo o, já nevím, o stylech, že ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... a o materiálech a tak. To dneska už není asi potřeba, že?

Michal SINGER, malíř
--------------------
Já nevím, já nevím. Já si myslím, asi ne, asi ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hm, no, ale když malíř jaksi chce opravdu prorazit, tak musí třeba dejme tomu mít i dneska, co se dá dělat, i marketing třeba. To znamená, já nevím, mít, mít zmapován trh, aby věděl, dejme tomu, jakým způsobem se prosadit do různých galerií a tak, nebo to za vámi sami přijdou galeristé? Jak se člověk prosazuje třeba na veřejnost? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
No, já jsem šel na tu volnou nohu ve 33 a to jsem měl ty Kristovy léta a horkou hlavu, že jo. A ta horká hlava mi říkala prostě podle /nesrozumitelné/ to heslo, on říká: Poctivá práce se prosadí, nebo neztratí, jo? A já jsem prostě věřil tomu, že když budu makat a budu dělat prostě pořádně a budu dělat ze srdce a budu dělat tak, jaký jsem ve skutečnosti a ne takovej, jakej jsem jako společenská maska, a tak dál, takže se to ujme. No a ono se to stalo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kdy jste zjistil, že asi nebo o váš, o vaše dílo je, je zájem, že jste prostě zkrátka úspěšný? Kdy asi tak přišel ten moment? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Po 7 letech. Tak okolo 40. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A čím to bylo? Jak jste, na čem jste to pozoroval? Na dejme tomu zájmu veřejnosti o koupi vašich obrazů třeba? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Ano, ano, jo, jo, tak rozhodně, rozhodně. Rostl teda nákup mejch obrazů, takový jako, já jsem prostě opravdu jako posbírával ty klienty kousíček po kousku, většina z nich jsou mí výborný kamarádi a přátelé, takže tam vedeme opravdu ty umělecký rozpravy v ateliéru ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je ta skupina ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
... no, no, přesně takováhle jako volná skupina v širším slova smyslu a tak jsem to potom bral jako tak, že začal jsem se prodávat na aukcích a to byl velkej zlom, že vlastně na aukcích šly dobře ty moje obrazy, já jsem z toho měl tehdy docela slušný peníze, nemluvím potom o dalších sinusoidách, který jsem zažil, ale tahle ta vlna, opravdu jako myslím, že spojeno s výstavama, s výstavama mezinárodníma, s obsazením skupinovejch výstav místníma kurátorama a s aukcema, že vlastně je to takovej balík, kterej je pozorovatelnej na to, že jsem jakýhosi ohlasu došel. Ale já vám řeknu prostě fakt, já se o to hrozně málo starám, jo. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Možná právě proto jste úspěšný. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Hostem dnešního Tandemu je malíř Michal Singer. Povídali jsme si o jeho začátcích. Teď si můžeme popovídat o tom, jak to vypadá v současné době a tomu, co máte taky samozřejmě za sebou, kolik výstav. Počítáte aspoň výstavy, které máte za sebou už? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Tak 50, jako mi je, 50, 60 něco takovýho.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Samostatných výstav? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
No, to možná počítám i skupinový, těch samostatnejch bude tak třeba 40.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ale ty byly dokonce i v zahraničí ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jakým způsobem se třeba člověk do toho zahraničí vůbec dostane? Je to na základě pozvání? To znamená, že si vytvoříte renomé v tuzemsku? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Ano, ano, je to vždycky shoda okolností. Část těch zahraničních výstav byly přes český, kulturní český centra, to bylo velice příjemný. Velice příjemný setkání s lidma a takovej jako prostě příjemnej způsob, že jo, poznávání tý země. Takže tak. A potom se objevili lidi právě tady v tuzemsku, prostě cizinci, kterejm se to líbilo, dostali na mě nějakej odkaz, někdy se dozvěděli přes ty český centrum o mojí tvorbě a vyzvali mě.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Kde se vám ta výstava nejvíc tak povedla, kde jste měl takovej opravdu hezkej pocit, že to ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
Ve Slovinsku v Lublani ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Ano? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
... ano, tam se mi strašně líbilo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaksi vůbec ve Slovinsku se vám líbilo nebo to prostředí výstavy?

Michal SINGER, malíř
--------------------
Obojí, obojí. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Aha ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
To vyšlo právě jedno s druhým, výstava byla krásná, v nádherným prostoru a ta Lublaň je úplně, já jsem tam byl, jezdil jsem tam jako dítě s rodičema na dovolený a teďko jsem ji viděl dospělým zrakem, to je tak, dejme tomu, já nevím, 7, 8 let a úplně mi uhranula. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak Slovinsko je krásná země ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... jako sama o sobě. I když je malá, subtilní taková, tak určitě ano. A máte pocit, že jsou tam jaksi vyspělí diváci třeba? Myslím tak jako zasvěcení už, jako co se umění týče? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
No, to je strašně kuriózní. Já vám prozradím teda anekdotu soukromou, že mně se totiž tak líbilo v tý Lublani a tak krásná byla ta výstava, že tam velvyslankyně a řeč, že jo prostě a, a ty místní jako lidi, že jo, takový ty, to oficiální úvod a teď tam byla hromada lidí a potom se po schodišti mělo přejít k banketu. A já ani nevím jak, já jsem najednou vypadl a seděl jsem sám v kavárně u kafe, úplně jsem se vyhnul těm lidem, potom jsem asi 3 dny chodil na /nesrozumitelné/ horu, kde jsem prostě chodil běhat a sportovat a vlastně já jsem úplně jako obešel ten společenskej život, já vůbec nevím.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je to možný? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Já to nechápu, asi ne.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Takže nejste takovej ten vymetač večírků? To vás netipuju. 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Ale třeba, ale třeba taky někdy se mi to stane, ale tady v tom případě právě toho Slovinska, to bylo úplně /nesrozumitelné/ ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, měl jste výstavu i zajímavou, se zajímavým názvem, to mi musíte vysvětlit, to už je před pár lety k 50. v Galerii Vltavín, Muž s koulí. Co to znamená ten název? Je na základě nějakého obrazu? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
A možná vypadlo, ono se to jmenovalo Muž s ohnivou koulí ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo ohnivou? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
... ano, s ohnivou koulí. A je to tak trošku předobraz, já teďko cvičím Tai-Chi a až mě zamrazí, jak vlastně člověk často těma obrazama předznamenává svůj život, jo, tam /nesrozumitelné/ takovej jako modrej zápasník, kterej opravdu drží tu kouli mezi rukama, ona mu tak jako prokluzuje, otáčí se a on vlastně s ní provádí ty cviky. Takže je to takovej předobaz toho cvičení Tai-Chi.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, k tomu se taky dostaneme ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... k těm vašim zajímavým aktivitám, co se fyzična týče. Ale přece jenom bych ještě chvilku zůstal u těch obrázků. Vy k nim připojujete taky někdy popisky ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
Vždycky. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... vždycky? Technicky ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
Technicky, ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... čili, rád jaksi navedete toho, toho diváka, toho konzumenta vašich obrazů k tomu, aby ten obraz pochopil takhle nebo? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
No, kdybych mohl, tak já mu ten obraz popíšu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jaksi kompletně celý, jo? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Abecedním seznamem pro telefony prostě od A do Z. Ale to samozřejmě, to se žinýruju, že jo, to by se lidem nelíbilo a možná potom je to ujetý, ale mně se prostě strašně tlačejí ty slova do hlavy úplně, při tom malování a ono vlastně, já třeba přemejšlím o tom názvu a je to takovej způsob blokování tý mysli, že vlastně vy přemejšlíte nad těma pojmama a ty ruce potom malujou volně, jo, takže ona je to taková jako blokace. Člověk se potom může víc projevovat nevědomě a já potom ten poslední název, kterej mám při podpisu a dokončování obrazu, tak potom použiju vlastně jako, jakoby to zkrácený heslo, jako tu nálepku a razítko pro ten obraz do světa. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To, že si naši hosté vybírají z naší galerie klasiků českého humoru, to samozřejmě dobře víte, vážení posluchači. To, že si dost často vybírají jméno a samozřejmě komiku Felixe Holzmanna, to víte taky dobře. Ale ne každý z našich hostů si ho vybírá z těch samých důvodů. Tak mě zajímá, proč si ho dneska vybral také Michal Singer? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Já myslím, že proto, on je ze všech komiků jako nejblbější úplně. To je něco jako Mr Bean, že jo, to je prostě, myslím, že to je opravdu planetární umělec, prostě vůči kterýmu musíme mít všichni mindráky naprostý, protože oni se opravdu nebojejí prostě bejt úplně blbý, opakovat dokola pořád jako ty samý situace a je to prostě o tý základní situaci, že vlastně ten člověk vždycky odhodlanej udělat si něco jako hezkýho, dobrýho a ono mu to úplně selže. A já myslím, že to je prostě obraz jako života každýho z nás.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je velice hezky řečeno a teď nám to Felix Holzmann zase znovu dokáže. 

/ Ukázka /

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak slyšeli jste to v tom dnešním Tandemu od Michala Singera, jak i dokonce ve Slovinsku si místo toho, aby se věnoval společenské smetánce slovinské, tak si radši šel zaběhat. Ty vaše fyzické aktivity jsou pro vás asi hodně důležitém, viďte? Říkal jste Tai-Chi taky, že děláte. 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Ano, ano, jsou důležitý, no. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To znamená, co se tam dá všecko zahrnout? Tai-Chi, běháním, co ještě? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Teďko ani moc tak neběhám, to nahradilo kolo a strečink, že jo, plavání, jóga, meditace. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jak to třeba dejme tomu vypadá v tom vašem denním programu, jak začíná váš den? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
No, drsně, je to strašná honička ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Počkejte, počkejte. Jak, jak, jak? V kolik vstáváte třeba? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Já vstávám v rozmezí mezi 6. -7:30., já nemusím chodit, že jo, do práce a na píchačky, takže mám nějaký rozmezí, ale většinou tak okolo tý 6:30, ideálně 7., když jsem vzhůru. Potom si dám rozvičku 20 minut. Potom si dám ledovou sprchu ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jé ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
... a nebo si jdu zaplavat do řeky ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Do řeky? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Jo. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Do který? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Berounka nebo Vltava.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
No ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
I třeba v těhle těch dnech? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Teďko nejvíc.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Teďko nejvíc?! Vy jste otužilec teda tím pádem ještě.

Michal SINGER, malíř
--------------------
No, tak trochu.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, tak trochu? To jste teda tak hodně vám řeknu. No dobře, tak máme za sebou to, uá, to plavání, teď mě obešla hrůza úplně. No, co dál? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
No a potom je člověk zmrzlej, je mu zima, takže musí trošku posilovat a hejbat se, že jo, tak to je nějaká třeba půlhodinka nebo tak. No a to je všechno, pak už jdu do práce.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Co to je do práce? To znamená postavíte se ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
To znamená ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... ke štaflím?

Michal SINGER, malíř
--------------------
... jasně, sjedu na kole do ateliéru a dám se prostě do práce. Já nedělám na štaflích, jo, jako dělám spíš jako na kozách, jako řemeslníci, to se mi strašně líbí, mám takový jako rozložený jako desky a plochy, takže dělám spíš ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Horizontálně.

Michal SINGER, malíř
--------------------
... tak, tak, tak.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? vy nemáte vertikálně ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
Málo, málo, hm ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vážně? No a ještě k těm fyzický aktivitám, jak říkám. Tak kolo, plavání a to Tai-Chi. To Tai-Chi, jak jste se k tomu dostal? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Přes jednu kamarádku, ta mi ukázala vlastně, jako ono to vlastně je spíš jako to Chi Chungu to je taková ta rozcvička Tai-Chi, tak mi ukázala a seznámila, tak, tak, ano, ano, tak jsem byl seznámen s nějakejma těmahle těma cvikama, s tou sestavou. No a potom ji vlastně rozvíjím víceméně sám. Ono je to takový, že, já jsem dlouho nesportoval, já jsem sportoval třeba dejme tomu do 20, pak jsem měl děti, takže na to nebyl čas a začal jsem holt po 45. Jo, a ono je zajímavý, že potom, když člověk se jakoby se tomu věnuje, tak to tělo už si samo říká, jaký cviky chce dělat a samo se vlastně učí samo od sebe. Je to podobný jako s těma skupinama, nechodím nikam cvičit, ale to tělo vlastně samo má nějakou paměť a rozvíjí se do těch cviků, do těch forem ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Vymýšlíte i nové třeba dejme tomu? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Tak trošku jo. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jo? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
No. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je jak když ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
A občas někoho potkám, ten mi dá radu, víte co, je to takový jako, je to takovej růst prostě ze všech stran ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Jako kolem tai-chistů jo? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Třeba, třeba. Nebo masér ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já když jsem viděl úplně poprvé, to bylo někde na pláži v Sydney v Austrálii, tak jsem viděl poprvé takového jednoho cvičence, který jel tuhle tu rozcvičku pomalou, měl jsem pocit, že se mu něco stalo teda, než mi někdo vysvětlil, že to je kultivované cvičení Tai-Chi. Já myslel, že má křeč nějakou, ale ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
Chápu, chápu, ano, ano ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... že jo? Viďte? No, no, no, ale ono to je nesmírně asi jaksi působivé, protože moje sousedka Zorka Jandová tady v tom dokonce je úplně vynikající, tak ta mi vysvětlila, že to je opravdu to pravé. No, takže i takhle, i tímhle tím způsobem se realizuje můj dnešní host, malíř Michal Singer. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Z dosavadního povídání mého dnešního hosta malíře Michala Singera to vypadá, že jeho dny jsou prozářené samým sluncem od rána až do večera se jen usmívá, sem tam si zacvičí a potom namaluje pár obrazů a pak jde spokojeně spát. Ale nepochybně i tyhle ty chvíle jsou někdy narušeny tím, že se vám něco třeba, já nevím, nepovede nebo stane. Ne, že bych to chtěl přivolávat, chraň pánbůh, ale je dobře si uvědomit, že jsou i ty chvíle stinné, abychom ty chvíle slunné potom víc si jich vážili třeba, že jo? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Souhlasím. Jak říká Hérakleitos: Nemoc je pro zdraví prospěšná a dobrá. Že jo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak, tak, ano. 

Michal SINGER, malíř
--------------------
... takže rozhodně. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak co u vás? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
U mě? No, tak já bych řekl úplně sumárně, nejdřív jako prvních 15 let malování, než jsem dostal na tu volnou nohu, to znamená od těch 17 do 33, to je 16, to je jedno, tak bylo krušný, protože já jsem nemohl najít sebe sama v tom výtvarným projevu. A to bolí jak nechci říct co, jo ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Čili jste hledal styl?

Michal SINGER, malíř
--------------------
Tak. No a ono to není takový, že by člověk jakoby hledal styl. Styl je takový, jako ono to zní moc esteticky, ono, člověk opravdu hledá jako sebe, kde je ta jeho opravdu pravá řeč, kde je to jeho řekl bych to dětský vidění světa, ta naivita, kdy naopak jako nějaká prozíravost, chytristika a tak dále, prostě celý ten konglomerát tý bytosti, která se člověku tou výchovou vlastně vzdálí, že jo, a já jsem ji hledal strašně dlouho. Takže to bylo tak, že prostě opravdu do těch, do těch 33, a potom ještě, aby toho nebylo dost, tak těch prvních 7 let na volný noze bylo nesmírně tvrdejch. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Já si myslím, že člověk v té fázi, o které jste mluvil, té první ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
Ano. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... když se hledá, že má možná i chvilkama pocit, že jestli dělá to pravé, jestli by neměl dělat něco úplně jiného. Co vás to ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
Přesně tak ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
... popadlo někdy? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
No, to je to nejhorší, že jo, samozřejmě. Já jsem potom právě na tý volný noze, tak právě jako opravdu jsem velmi váhal, měl jsem takový ty pokušení dělat něco jinýho a vždycky se mi vybavoval ten motiv tý vrtačky, jak opravdu uděláte díru jenom, když tlačíte do toho jednoho bodu a vždycky jsem se vracel k tomu a říkal jsem, useber se, zklidni se a tlač na jedno místo. To jsem si opakoval právě těch 7 let a myslím, že jako díky tomu jsem prorazil, no. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To znamená, že než prorazíte tu, tu povrchovou vrstvičku a dostanete se na dřeň, tak musíte vydržet? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Ano.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Á, tak to je dobře, že jste vydržel. Co byste dělal jinak, kdyby dejme tomu, kdyby se v tom malířství nevedlo? To teď už můžete tak s klidem se ohlídnout a říci, co já bych asi tak dělal? Vystudoval jste filosofii ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
Ano, pro mě není jiná cesta, vůbec není. Ne, vůbec nic by nešlo.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
No, já si myslím, že by to byla především velikánská škoda. 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Děkuju. 

/ Písnička /

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Je samozřejmé, že nějaká ocenění jsou pro každého důležitá, ale nejsou úplně nejdůležitější. Ale je dobře zmínit je i v případě našeho dnešního hosta malíře Michala Singera, přesto, že on by to třeba skromně, cudně zamlčel, tak já řeknu, že jste třeba v roce 2003 byl oceněn teoretickou porotou časopisu Pars jako nejlepší výtvarník České republiky za ten rok, v roce 2008 jste byl nominován na cenu pro nejlepšího umělce Evropy, nebo 2009 jste dostal čestná uznání za grafiku roku a tak dále, a tak dále. Jsou pro vás důležitá tahle ta ocenění? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Určitě je to příjemný takový ocenění dostat. Zvlášť proto, že jsem ten případ, kterej se potácí úplně sám, jde tím pralesem a to ocenění je prostě něco jako takový světýlko, že prostě vidíte, že nejdete jenom tmou a že je tam prostě určitý, určitý bývá jako nějaká orientace, jo, je to takový zorientování vůbec, protože já jsem zapuštěn do tý tvorby a jako říkám, jako v pralese a potom je to takovej kontakt s vnějším světem a to je moc příjemný. Tak já bych k těm oceněním ještě přidal pro mě nejvíc asi byla řeč Milana Knížáka na mojí výstavě v /nesrozumitelné/ art centru, to byla taková opravdu největší moje výstava, kde bylo 100 mejch obrazů, jenom částečka tvorby, ale přece jen takovejch, byly tan nainstalovaný takový monumentální sestavě a ten pan profesor Knížák přijel, zahájil to a zajel to takovým způsobem, kterej mě úplně dostal na kolena. A bylo to, bylo to pro mě zatím největší ocenění v životě. Mně to udělalo obrovskou radost.

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Pamatujete se ještě, co řekl? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Pamatuju si, no ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak schválně.

Michal SINGER, malíř
--------------------
Ale já se stydím ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Né, řekněte to ...

Michal SINGER, malíř
--------------------
On řekl úplně v krátkosti, že se zrovna vrátil ze světa a že viděl řadu a řadu krásnejch výstav a muzeí a podobně, jenomže je zvláštní jev, že když prostě z tý výstavy vyjde, takže na ní vzápětí zapomene. A že to, co vidí na tý výstavě tom /nesrozumitelné/ art centru, takže ví, že prostě nezapomene nikdy. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
Tak to si myslím, že se vůbec nedivím, že si pamatujete. To si budete pamatovat nadosmrti určitě. 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Přesně tak. 

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
A já vám přeju, aby vás tenhle ten pocit provázel ve vaší další tvorbě. Mimochodem, kdy připravujete další výstavu, a my se můžeme třeba i přijít podívat? 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Abych řekl, teďko nevím, on to má na starosti můj obchodní zástupce a já mám po týhle tý stránce teďko tu hlavu úplně čistou ...

Jan ROSÁK, moderátor
--------------------
To je dobře. Hlava čistá je velice důležitá. I to vám samozřejmě přeju. Michal Singer, malíř, byl dnes hostem Tandemu. Děkuju vám za váš čas a můžete se vrátit ke svým jednak hezkým fyzickým aktivitám, ale hlavně ke svým obrazům. Na shledanou. 

Michal SINGER, malíř
--------------------
Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je firma NEWTON Media a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio