Nádraží, odkud všechny cesty vedou do Hradce a jsou moc dlouhé

26. září 2019

Jezdit vlakem z Prahy do Hradce Králové se nevyplatí. Přestože je Hradec Králové přibližně stejně daleko jako Pardubice, cesta trvá o víc než půl hodiny déle. Je to i kvůli nádraží ve Velkém Oseku. To bylo postaveno na trati z Nymburku do Kolína roku 1870. Ve stejnou dobu stavěli i trať z Velkého Oseka do Chlumce nad Cidlinou a dále do Pardubic. Na hlavní trať ji napojili na severní straně nádraží.

To se ukázalo jako nešikovné pro vlaky mezi Prahou a Hradcem Králové. Vlak přijel od severu, strojvůdce musel s lokomotivou objet soupravu, připojit se na druhé straně a po dalším přehození výhybky se mohlo jet na Hradec dál, zdánlivě zpět. V roce 1940 tu proto postavili takzvanou Kanínskou spojku. Vlaky na Hradec pokračují dál na jih, odbočí doleva a otočí se okolo nádraží o 180 stupňů, aby se po čtyřech kilometrech znovu napojily na hradeckou trať.

Rychlosti dopravy na Hradec Králové to pomohlo jen částečně, a tak se uvažuje i o tom, je že se tu postaví ještě jedna spojka, která osecké nádraží úplně mine, protože v něm rychlíky už nezastavují. Otázkou je, jestli to bude stačit. Zrychlit přepravu má jen o pět minut. Stále tak bude platit, že do Hradce Králové je to vlakem rychlejší s přestupem v Pardubicích.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!

Vladimír Kroc, moderátor

Zločin na Zlenicích hradě

Zločin na Zlenicích hradě

Koupit

Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...