OBRAZEM: Na 70. výročí LIAZu se do Mnichova Hradiště sjelo kolem stovky aut legendární značky. Přijela i liazka, která byla v roce 1988 druhá na Dakaru

27. květen 2023 18:40

Mnichovo Hradiště si o tomto víkendu připomíná 70 let od zahájení výroby nákladních aut LIAZ v samostatném závodě a 20 let od posledního smontovaného auta. Do města na oslavy přijelo okolo stovky aut značky LIAZ. Lidé si mohli prohlédnout třeba liazku, která se účastnila závodu Rallye Paříž - Dakar nebo nákladní auta, která jezdila i v Africe nebo daleké Argentině. V Mnichově Hradišti natáčel reportér Radek Duchoň.

Do ulicí Mnichova Hradiště na Mladoboleslavsku se dnes odpoledne vydaly ve spanilých jízdách a s troubením desítky nákladních aut značky Liaz a Škoda. Směřovaly například do části Haškov, kde závod na jejich výrobu sídlil. Bývalý závod si dnes mohli lidé prohlédnout také z paluby historických autobusů. Oslav se zúčastnilo nejméně 10 000 lidí.

Součástí akce byl i 7. ročník srazu majitelů nákladních vozů Škoda a LIAZ. Na čtyřech stanovištích bylo od rána k vidění víc než 110 nákladních vozů, například Škoda 706 RO, první vůz vyrobený v samostatném mnichovohradišťském závodě, nebo vůz Liaz 111.154 Dakar postavený pro závodníka Martina Macíka jako doprovodné vozidlo na Rally Dakar a dokončený 5. září 2003.

Historická liazka pro dědu

Mezi účastníky 70. výročí LIAZu byli i majitelé historické Škody 706 RTC Ivo Gajdoš a Ivo Pospíšil. Zmáčknutím takzvaného bošáku nastartoval pro posluchače Českého rozhlasu jeden z nich motor.

„Klíč je originál od tohoto vozu, který byl vyrobený v roce 1960. Motor je v pořádku, odzkoušený. Všechno jsem si na něm dělal sám a jsem nadmíru spokojen. Je tam škodovácký stojatý, s obsahem 160 koní, šestiválec," říká jeden ze spolumajitelů vozu.

Pořídit si právě tenhle typ se rozhodl díky svému dědovi, který na něm kdysi začínal. A děda na setkání samozřejmě také nechyběl. „Je to vozidlo, které se nejvíc dováželo do Argentiny," doplňuje děda svého vnuka.

Druhé místo na Dakaru

Velký nával byl také u liazky, se kterou Jiří Moskal a jeho kolegové v roce 1988 vybojovali na Rallye Paříž Dakar druhé místo. Závodník Moskal na tento slavný závod vzpomíná dodnes: „No tak samozřejmě atmosféra, která tam byla, kamarádství s lidma, s kterými jsme tehdy závodili. Hlavně samozřejmě s Tatrovákama.“ A jediným autem, které dokázalo v tomto náročném závodě liazku porazit, byla právě Tatra.

Čtěte také

Samostatný podnik Liaz v Mnichově Hradišti vznikl v roce 1953. V nejproduktivnějších letech zaměstnával kolem 2500 lidí a denně vyrobil zhruba 45 nákladních aut. Od devadesátých let se společnost kvůli ztrátě východních trhů a nástupu konkurence ze západu potýkala s problémy.

V roce 2001 byl na podnik vyhlášen konkurz a opakované dražby, nepomohly ani změny majitelů a firma skončila. V listopadu 2001 koupila továrnu Liazu v Mnichově Hradišti skupina Sipox holding Slovakia. Počátkem září 2002 vstoupil Liaz Sipox do likvidace a v srpnu 2003 vyjela z bran továrny v Mnichově Hradišti poslední "liazka"

autoři: Radek Duchoň , JMys | zdroje: Český rozhlas , ČTK